La dimensiunile
sociale, administrative și economice pe care le are, municipiul Bacău a
înregistrat cele mai multe dintre neregulile constatate în urma controlui și
auditui efectuate de Camera Județeană de Conturi. Plenul Curții de Conturi a
României a aprobat și a făcut public Raportul referitor la finanțele publice
locale ale județului Bacău pe anul 2015. „Raportul – ne-a informat Alexandru
Victor Nițulescu, directorul Camerei de Conturi Bacău – conține sinteza
constatărilor rezultate în urma acțiunilor de control și audit efectuate de
instituția noastră pentru exercițiul financiar al anului 2015”. Date
referitoare la situațiile constate în județul Bacău sunt cuprinse în Raportul
public pe anul 2015 pe care Curtea de Conturi îl prezintă Parlamentului, în Rapoartele
referitoare la finanțele publice locale pe anul 2015, dar și în Raportul de
activitate pe anul 2016.
Astfel
de date apar în dreptul unor instituții ca Oficiul Județean de Cadastru și
Publicitate Imobiliară, Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială,
Inspectoratul Teritorial de Muncă, Direcția Județeană pentru Tineret și Sport, Oficiul
de studii pedologice si agrochimice, Inspectoratul Școlar
Județean, Serviciul de Ambulanță Județean, Casa Județeană de Pensii, Casa
Județeană de Asigurări de Sănătate, Direcția Silvică și primăriile din Bacău și
Comănești. În Rapoartele finanțelor publice locale apar fișe ale nu mai puțin
de 45 de instituții din Bacău (inclusiv de la Teatrul Municipal Bacovia, după
Festivalul Theatershock), din Berzunți, Podu Turcului, Urechești și Zemeș, dar
și din 37 de primării comunale. De asemenea, sunt arătate unele situații
constate la finanțarea din fonduri europene, din Programului Operațional
Sectorial Mediu și din Programul Operațional Regional, la Bacău și Comănești.
La
31 decembrie 2015, datoria publică înscria Bacăul între primele 15 județe ale
țării.
Camera
de Conturi Bacău a verificat și în anul 2016 aproape 60 de entități.
Nereguli
de milioane de lei numai în municipiul Bacău
Numai
la Unitatea Administrativ Teritorială (UAT) Bacău – se arată în Raportul public pe anul 2015 - s-a
constatat decontarea unor facturi prescrise în sumă de 4,5 milioane de lei, pentru
reparații efectuate la activele avute în exploatare prin contract de concesiune,
active care sunt bunuri de retur și care la intrarea în faliment a societății
trebuiau să devină libere de sarcini, conform contractului de concesiune și
reglementărilor legale în vigoare. Mai mult decât atât, nu a fost utilizat
fondul de întreținere, de înlocuire și dezvoltare pentru stingerea datoriei
publice locale, în ordinea priorităților stabilite de reglementările legale în
vigoare.
Totodată, la UAT Bacău prin Hotărârea Consiliului Local s-a
aprobat Contractul de cesiune a contractului de vânzare-cumpărare a gazelor
naturale. În acest contract, Municipiul Bacău are calitatea de „garant” pentru
obligații de plată în sumă de 10.923 de mii de lei. Ulterior, datoriile către
furnizorul de gaze naturale au fost achitate din bugetul UAT, inclusiv
penalități în sumă de 422 de mii de lei, cu toate că societatea se afla în
insolvență la data acordării garanțiilor.
UAT Bacău, a virat în contul de acreditiv deschis la CEC Bank
suma de 345 de mii de lei, sumă ce a fost convertită în franci elvețieni și
achitată către furnizor, cu toate că pentru această sumă, UAT avea obligația de
a declara, de a reține și de a vira la bugetul de stat impozitul pe veniturile
nerezidenților în cuantum de 55 de mii de lei.
La obiectivul de investiții „Reabilitare infrastructură urbană
zona I.L. Caragiale-Milcov intersecție strada Letea”, nu au fost calculate,
evidențiate și pretinse penalități în sumă de 2.936 de mii de lei, aferente
lucrărilor neexecutate.
Totodată, s-a constatat că s-au efectuat plăți în sumă de
5.923 de mii de lei, echivalentul a 1.615 mii USD, direct din acreditiv, fără a
fi evidențiate în Trezoreria Bacău și în Contul anual de execuție.
Municipiul Bacău, deși deține 51% din totalul de
acțiuni al Companiei Regionale de Apă, diferența de 49% din capitalul social
subscris și vărsat al operatorului economic fiind deținută de Consiliul
Județean, a garantat cu veniturile proprii creditul bancar, aceste garanții
trebuind a fi constituite de ambii acționari, proporțional cu numărul de
acțiuni deținute, așa cum prevăd reglementările legale în vigoare. Pentru
acoperirea riscurilor financiare care decurg din garantarea împrumuturilor nu
s-a constituit fond de risc.
Nereguli
și în proiectele cu bani europeni
În Programul Operațional Sectorial Mediu
2007-2013, în urma verificării solicitării formulată de Primăria Bacău în
calitate de beneficiar al proiectului „Retehnologizarea
sistemului de termoficare din municipiul Bacău în vederea conformării la
normele de protecția mediului privind emisiile poluante în aer și pentru
creșterea eficienței în alimentarea cu căldură urbană” s-a
constatat că deși există o hotărâre definitivă a instanțelor de judecată prin
care s-a stabilit că abaterile de la legislația în domeniul achizițiilor
publice sunt din culpa beneficiarului, Autoritatea de Management a Programului
nu a întreprins măsuri pentru recuperarea sumelor datorate de acesta.
În Programul Operațional Regional, însă, în
cazul proiectului „Modernizare Calea
Moinești” (beneficiar tot UAT Bacău), există o necorelare între valoarea
indicatorului panouri fonoabsorbante asumată de beneficiar prin cererea de
finanțare și situația existentă pe teren, nesemnalată în rapoartele întocmite
pe parcursul implementării proiectului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu