Președintele LAPAR
sub teroarea de la Bruxelles, la Conferința ELO
Delegația română la ELO |
Fermierul băcăuan
Laurențiu Baciu, președintele Ligii Asociațiilor Producătorilor Agricoli din
România (LAPAR), care a condus în perioada 21 – 24 martie delegația română la a
noua ediție a Forumului privind Viitorul Agriculturii, de la Bruxelles, s-a
aflat, practic, în mijlocul atentatelor teroriste din capitala Uniunii Europene.
Participanții au fost blocați în clădirea The Square.
Marți, 22 martie, a fost exact ziua în care a avut loc
reuniunea anuală agricultorilor de sub patronajul Organizației Europene a
Proprietarilor de Teren (ELO), în care LAPAR este membră și în board-ul căreia
a fost ales, anul trecut, și Laurențiu Baciu. Toți cei 1.000 de participanți la
reuniune au fost blocați în clădirea în care se desfășura aceasta. La
scurt timp, Laurențiu Baciu, ca și alți membri ai delegației române, a
postat pe Faceebook imagini și clipuri de la evenimentele tragice. „Vestea
a căzut ca un fulger asupra noastră, mai ales că am aflat de evenimente abia când
am ajuns la conferință - a declarat președintele LAPAR. Din fericire, am fost
asigurați că locul în care ne aflăm este securizat. Toată lumea era panicată și
chiar la un moment dat s-a pus problema în Forum dacă mai continuăm sau nu
activitatea.”
Acasă, de Paști
Laurențiu Baciu, de confesiune
catolică, și-a afirmat speranța că va ajunge cu bine acasă până duminică,
pentru a sărbători Paștele alături de familie, chiar dacă zborurile aeriene din
Bruxelles au fost anulate. „Dacă nu se va deschide aeroportul, vom fi redirecționați
către alte rute, în așa fel încât să ne ținem de program și joi seara să ne întoarcem
acasă. ~mi doresc să fac Paștele alături de familia mea.”
Întrevedere cu
comisarul pentru Agricultură al UE
Laurențiu Baciu cu Phil Hogan |
În
ciuda programului încărcat și a presiunii evenimentelor din capitala Belgiei,
Laurențiu Baciu a reușit să aibă scurte întrevderi cu Phil Hogan, comisarul
european pentru agricultură.
Alte discuții de interes privind
sectorul agricol din România au fost purtate cu Thierry de l’Escaille, secretar
general al ELO.
Forumul ELO a fost primul
organizat după adoptarea de către
liderii mondiali, în septembrie 2015, a Obiectivelor de Dezvoltare durabilă ale ONU (Sustainable Development Goals, SDGs). Participanții la dezbateri au încercat
să răspundă la două întrebări esențiale
pentru viitorul agriculturii: „Care sunt pașii
necesari pentru punerea în practică a
agendei Obiectivelor de Dezvoltare durabilă
stabilite de ONU?” și „Putem să ne
desfășurăm
businessul la fel ca până acum, în contextul provocărilor sociale, de mediu și
economice?”.Laurențiu Baciu |
LAPAR participă la
conferința anuală a ELO
Forum este primul organizat după adoptarea de către liderii mondiali, în septembrie 2015, a Obiectivelor de Dezvoltare durabilă ale ONU (Sustainable Development Goals, SDGs).
Participanții la dezbateri trebuie să răspundă la două întrebări esențiale pentru viitorul agriculturii: „Care sunt paşii necesari pentru punerea în practică a agendei Obiectivelor de Dezvoltare durabilă stabilite de ONU?” și „Putem să ne desfășurăm businessul la fel ca până acum, în contextul provocărilor sociale, de mediu și economice?”. Fostul Comisar European pentru Mediu, Janez Potocnick, președintele Forumului privind Viitorul Agriculturii, va aduce împreună la această ediție comisari europeni și experți internaționali.
Delegația LAPAR va avea întâlniri și cu o parte dintre europarlamentarii români, dar și cu reprezentanții Cabinetului comisarului european Phil Hogan.
Oierii de la munte
agreează asocierea, dar nu „cooperativizarea”
Crescătorii
de oi din zonele de munte, membri ai Federației Oierilor de Munte din România
(FOMR), din care face parte și Asociația Crescătorilor de Animale „Valea
Muntelui” din Agăș, s-au declarat împotriva desființării formelor asociative în
care activează. „Nu avem o lege validă în acest sens – a spus, la recenta
adunare generală a organizației, președintele federației, Eugen Gonțea. În
acest moment, transformarea asociațiilor în cooperative este, practic,
imposibilă. Foarte multe asociații au contracte și investiții în derulare și
tot ceea ce timp de 20 de ani s-a făcut, cu foarte multă greutate, pur și
simplu se va distruge, iar membrii asociațiilor își vor pierde iremediabil
încrederea în ideea de asociere”.
Oierii
din FOMR solicită cu vehemență prorogarea termenului de transformare a asociațiilor
crescătorilor de animale în cooperative la apariția legii cooperativelor, cu
modificările care se impun. „Este posibil ca singura soluție să fie promovarea
unei legi speciale care să poată reglementa corect problemele existente. Fărâmițarea
suprafeăelor de pășune prin desființarea asociațiilor va duce la pierderea
investițiilor făcute pe pășuni și la neefectuarea lucrărilor de întreținere și
igienizare a pășunilor. Din cauza asociațiilor care au lucrat defectuos și nu
în interesul membrilor la închirierea pășunilor, nu trebuie să fie pedepsite
toate asociațiile care și-au făcut datoria așa cum trebuie”.
Președinta Asociației Crescătorilor
de Animale „Valea Muntelui” din Agăș, Mărioara Merlușcă, este membru în
Consiliul director al FOMR.
Pro Agro oferă o bilă albă AFIR pe probleme ale PNDR
Federația Națională Pro Agro
apreciaza deschiderea spre dialog si transparenta noii conduceri a Agenției
pentru Finațarea Investițiilor Rurale (AFIR), după ce directorul general al aacesteaia
din urmă, Andrei Szakal, a redeschis, dupa mult timp, usa dialogului cu
organizatiile profesionale. O delegatie a Pto Agro s-a intalnit cu conducerea
agentiei intr-o sedinta informala. In urma discutiilor s-au identificat doua
linii majore de discutie:
1. Ghidul de prevenire a neregulilor
în accesarea fondurilor PNDR;
2. Modificarea HG 226/2015 - privind
stabilirea cadrului general de implementare a măsurilor programului national de
dezvoltare rurală cofinantate din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare
Rurala si de la bugetul de stat.
Prto Agro
solicita imperativ retragerea ghidului de conditii artificiale de pe „piata” si
punerea pe acesta a unei etichete in sensul ca „nu reprezinta punctul de
vedere oficial al autoritatilor romane”. „Atat timp cat exista regulamente si
legislatie nationala aplicabila in domeniu – spun cei de la Pro Agro - nu ne
putem substitui acestora cu alte instrumente care sa simuleze legalitatea,
provocand grave confuzii in practica. In acest sens au fost depuse la AFIR
documente de pozitie ale organizatiei, documente care trateaza in detaliu toate
aspectele ghidului, aratand ca acesta reprezinta un abuz legal. Suntem de
acord, ca dupa modelul altor state europene, sa realizam impreuna cu
reprezentantii AFIR Ghiduri de buna practica pe diferite masuri, ghiduri care
sa indrume pozitiv aplicantii”.
La subiectul
al doilea, Federatia a aratat ca alaturi de mai multe asociatii profesionale au
transmis catre MADR, in perioada alocata procesului de consultare publica,
propuneri pentru modificarea HG 226/2015. Propunerile vizeaza modificarea de
atitudine a institutiilor statului fata de beneficiarii PNDR, in special
eliminarea conditiilor care promoveaza prezumptia de vinovatie a aplicantului.
Totodata, PRO AGRO propune MADR, externalizarea serviciului de evaluare,
folosind modelul european al evaluarii proiectelor cu experti independenti. „In
acest fel – au explicat cei de la Pro Agro -, «justitiarii» angajati la AFIR vor putea sa se ocupe de
implementarea programului si sprijinirea beneficiarilor acestuia, lasand loc
institutiilor cu competenta de control sa-si faca treaba. Poate si un sistem de
remuneratie al expertilor bazat pe implementarea proiectelor ar fi de
luat in seama. Speram ca noua conducere AFIR sa reuseasca lupta impotriva unui
sistem rigid, format prin management „de cumetrie”, iar bucuria aplicantilor sa
fie atunci cand li se aproba un proiect si nu cand se respinge (simtindu-se
eliberati de povara vinovatiei induse)! Sustinem schimbarea, transparentizarea
proceselor si dorim sa fim implicati in noua abordare a conducerii AFIR”.
S-a semnat primul
contract de finațare pe noul PNDR în județul Bacău
- o familie din Solonț, care s-a apucat de albinărit, primește de la UE 40.000 de euro nerambursabili pentru dezvoltarea afacerii
Expertul OJFIR Florina Baltariu, Mirela Șerban și Andrei Seto, la finalizarea demersurilor pentru finanțare |
Primul contract de
finanțare a unui proiect aplicat în județul Bacău prin Programul Național de
Dezvoltare Rurală (PNDR) 2014 – 2020 a fost semnat. Familia Mirela și Răduț Șerban,
din Solonț, vor beneficia în următorii trei ani de 40.000 de euro de la Uniunea
Europeană, nerambursabili, pe Submăsura 6.1 - Sprijin pentru instalarea
tinerilor fermieri. Valoarea maximă a unui astfel de sprijin este de 50.000 de
euro. Proiectul a fost depus la Oficiul Județean pentru Finanțarea Investițiilor
Rurale (OJFIR) Bacău.
„Proiectul
– ne-a declarat directorul OJFIR, Andrei Seto - este aplicat de o familie de
oameni obișnuiți, din Solonț. Erau, inițial, efectiv speriați de birocrația
prin care au trecut, printr-un prim eșec cu un prim consultant, dar s-au
adresat nouă, au făcut proiectul și, cu sprijinul nostru au urmat întocmai pașii
indicați. Remarcabil este că de la 80 de stupi, anul trecut, această familie a
ajuns acum la 230. Practic au investit tot ce mai aveau. Stau și mă gândesc ce
s-ar fi întâmplat dacă nu ar fi trecut proiectul în care acești oameni și-au
pus toate speranțele”.
În
maxim 30 de zile, familia Șerban va primi banii în cont. Prima tranșă este de
75% din total, iar în maxim trei ani vor primi și a doua tranșă, de 25%, după
ce vor îndeplini obiectivele pe care și le-au propus în planul de afaceri. Ei
vor putea, astfel, să achiziționeze o remorcă apicolă, o centrifugă performantă
pentru mierea de albine și faguri artificiali. Obligația principală este ca
prisaca de 230 de stupi să nu scadă.
Proiectul care le
schimbă viața
Despre
succesul familiei am discutat cu Mirela Șerban. Am aflat câte speranțe și-au pus
în acest proiect și cât de mult înseamnă acum pentru ei aplicarea lui. „Suntem
o familie modestă - ne-a spus Mirela. Soțul meu, priceput la construcții, a
lucrat pe unde a putut. Ultima oară a ajuns și pe la Timișoara, unde cheltuia
mult decât câștiga. Nu a rezistat în acele condiții și a venit acasă. Încă de
acum vreo opt ani, însă, pentru o lucrare făcută în casa unui văr al său a
primit un stup și două roiuri de albine. Așa am început să ne ocupăm de albinărit,
iar cu timpul am ajuns la 60, apoi la 80 de stupi, iar acum avem 230”.
Familia
Șerban a lăsat aproape totul pentru albinărit. Au două fete gemene, în clasa a
VIII-a și un băiețel de numai șase ani, pentru care muncesc, să le facă un
viitor. Banii europeni pe care i-au primit acum le vor schimba viața. „Nu mai
speram mare lucru, după ce am văzut câtă birocrație este în unele instituții –
spune Mirela. Dar am avut inspirația să venim direct la OJFIR, cu lacrimi în
ochi, unde am găsit tot sprijinul. Până la urmă s-a putut, iar acum ne putem
apuca de treabă”.
Un exemplu pentru
toți
Specialiștii
de la OJFIR Bacău și-au propus să ajungă în fiecare comună din județ. Pentru a îndemna
mai ales tinerii să acceseze programul de finanțare. „Le vorbim tinerilor
despre oportunitatea aplicării de proiecte cu finanțare prin PNDR – spune
Andrei Seto. Am fost deja la Sascut și Nicolae Bălcescu, am ajuns pe Valea
Muntelui. Vom da tuturor exemplul familiei Șerban, care puteau să vândă
prisaca, dar au găsit varianta de a obține finanțare mai ușor, prin proiectul
PNDR, și rămân și cu exploatația agricolă. Prin PNDR sunt variante de a obține
astfel de finanțare pentru mult mai multe tipuri de exploatații agricole”.
„Prisaca e mare,
dar muncip pe rupte, cât putem. Acest proiect este viitorul nostru și al
copiilor noștri. Poate măcar unul dintre ei se vor ocupa de apicultură și de
aceea vrem să ne dezvoltăm. Deja ne gândim că ar trebui să aplicăm la alt
proiect, să putem procesa mierea. Suntem membri în Asociația Apicultorilor din
România, acolo am și făcut cursul de apicultori.”
Mirela Șerban, apicultor din Solonț, beneficiara finațării
prin submăsura 6.1 din PNDRRomchim Protect prezintă avionul fără pilot pentru agricultură
Simpozionul de la Sărata-Monteoru |
Firma
Romchim Protect Filipești prezintă, luni, 22 februarie, aparatul de zvor fără
pilot (UAV) Patriot RP, pe care îl produce în propriile ateliere. Evenimentul
va avea loc la întâlnirea organizată cu 80 de mari fermieri din zona Moldova la
Hotel President, din Bacău, de la ora 10,30. „Astfel de UAV-uri – spune președintele
Romchim Protect, Ion Neculcea – vor crește semnificativ productivitatea în
operațiuni importante cum ar fi administrarea pesticidelor și fertilizanților
foliari, monitorizarea și paza culturilor. Prezența pe câmpuri a unui astfel de
aparat va fi o premieră pentru agricultura românească”.
Acțiunea – spun organizatorii – vine în
completarea simpozionului „Soluții științifice inovatoare în agricultură”, care
a avut loc la Sărata-Monteoru la începutul lunii februarie. Vor fi prezentate,
de asemenea, performanțele obținute de biostimulatorul ASFAC BCO-4, conform
studiilor efectuate de Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară
din Iași și societățile Agrana și TCE 3 Brazi din Insula Mare a Brăilei.
Doi fermieri băcăuani
în noul board al LAPAR
- Laurențiu Baciu și Daniel Ciobanu au fost realeși în funcțiile de președinte, respectiv de vicepreședinte ai Ligii
- organizația are acum cinci vicepreședinți
Fermierii băcăuani Laurențiu Baciu și
Daniel Ciobanu au fost reconfirmați în funcțiile de președinte, respectiv de
vicepreședinte ai celei mai puternice asociații profesionale a agricultorilor,
Liga Asociațiilor Producătorilor Agricoli din Români (LAPAR). Candidaturile lor
au întrunit toate voturile celor peste 140 de lideri ai asociațiilor LAPAR din țară
care au participat la Adunarea Generală, iar noul mandat al boardului, de patru
ani, va începe luni, 15 februarie.
”LAPAR – a spus, după adunarea
generală, Laurențiu Baciu - este într-o continuă activitate în ceea ce privește
relațiile dintre fermieri și oficialitățile statului unde sunt probleme care
trebuie făcute înțelese ca să poată să folosească la ceva. În acest sens, și în
cei patru ani cât am avut mandatul și în cel care va urma ne veți găsiți tot
acolo, pentru ca fermierii să-și rezolve probleme pe care le au în teritoriu.”
Conducerea LAPAR va fi asigurată și
de o echipă de cinci vicepreședinți, din acest an fermierul Gheorghe Albu
(Constanța) fiind cel care a mărit echipa. Ceilalți patru vicepreședinți sunt Daniel
Ciobanu (Bacău), Constantin Bazon (Vrancea), Nicolae Sitaru (Ialomița) și Ilie
Popescu (Olt).
”Ne-am întărit rândurile prin cooptarea unui coleg fermier, fost secretar
de stat la Agricultură, domnul Albu, din Constanța, bun cunoscător al
legislației agricole, cu o experiență de peste 30 de ani în acest domeniu” – a precizat
Laurențiu Baciu.
Laurențiu Baciu
candidează pentru al doilea mandat în LAPAR
Fermierul băcăuan Laurențiu Baciu candidează pentru al doilea
mandat de președinte al Ligii Asociațiilor Producătorior
Agricoli din România (LAPAR). Membrii Ligii își vor alege, vineri, 12
februarie, noul președinte și noul board, iar adunarea generală va avea loc în
București. Candidaturile – ne-a confirmat vicepreședintele Ligii, fermierul băcăuan
și el, Daniel Ciobanu, pot fi depuse până vineri, dar candidatura actualului
președinte, Laurențiu Baciu, este deja sigură.
Laurențiu Baciu își încheie primul său mandat de președinte
al LAPAR după patru ani, mandat precedat de unul mai scurt de președinte
interimar. Fermierul băcăuan a adus organizația la cele mai înalte cote ale ei și
a impus-o în raporturile pe care le are cu autoritățile statului, dar și cu
alte organizații ale fermierilor din Europa. La finele anului trecut, Laurențiu
Baciu a fost ales și în board-ul ELO (Asociația Eurpeană a Proprietarilor de Terenuri
Agricole). De altfel, comentatorii activității LAPAR dau ca sigur succesul
actualului președinte și în alegerile de vineri.
Pe ordinea de zi a adunării genrale vor fi mai
figura și concluziile raportului anual de activitate pe 2015 și planurile și
proiectele pentru anul în curs.
LAPAR este o federație la nivel național, constituită prin
asocierea, liber consimțită, a asociațiilor profesionale teritoriale ale producătorilor
agricoli din din agricultură. Scopul declarat al constituirii LAPAR este
reprezentarea agricultorilor și a intereselor generale ale acestora în relațiile
cu structurile administrației centrale, ale puterii executive, legislative și
judecătorești, cu alte organisme și federații, interne și internaționale.
APIA eliberează adeverințe pentru credite bancare
APIA Bacău |
Centrul Județean
Bacău al Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) informează beneficiarii măsurilor
compensatorii de dezvoltare rurală aplicabile pe terenuri agricole - Campania
2015, că eliberează adeverinţe pentru cei care intenţionează să
acceseze credite pentru finanţarea activităţilor curente, de la băncile care au
încheiat convenţii cu Agenţia.
Fondul de
Garantare a Creditului Rural IFN - SA (FGCR) şi Fondul Naţional de Garantare a
Creditului pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii IFN - SA
(FNGCIMM) garantează creditele acordate de bănci fermierilor. Toate convenţiile încheiate între APIA - bancă şi FGCR/FNGCIMM vor fi postate pe site-ul instituției,
la adresa: www.apia.org.ro.
Potrivit
convenţiilor, la solicitarea scrisă a fermierului, APIA eliberează o adeverinţă
prin care confirmă că acesta a depus cererea unică de plată pentru anul 2015 și
a solicitat sprijin pentru măsurile de dezvoltare rurală. De asemenea, prin
adeverință se confirmă, la data emiterii acesteia, suprafața determinată pentru
plată pentru măsurile de dezvoltare rurală, că beneficiarul nu face obiectul
excluderilor de la plată pentru schema de plată unică pe suprafață și că
îndeplinește condițiile generale pentru acordarea sumelor cuvenite, în
conformitate cu legislația în vigoare.
Valoarea
creditului va fi în cuantum de până la 80% din valoarea sumei calculate conform
adeverinței eliberate de APIA.
Banca
Creditoare acordă beneficiarilor, conform reglementărilor sale interne,
credite/facilități de finanțare în lei, pentru finanțarea capitalului de lucru
pentru desfășurarea activităţilor curente în procentul stabilit prin regulile
proprii din suma prevăzută în adeverinţa eliberată de APIA.
Fermierii
care au accesat credite în baza adeverinţelor emise de APIA pentru schemele de
sprijin pe suprafaţă pentru anul 2015 vor putea accesa credite pentru
dezvoltare rurala de la aceeași bancă de la care au obţinut creditul anterior.
În conformitate cu prevederile Ordinului
ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 703/ 23.07.2013 privind
aprobarea condiţiilor în care se vor încheia Convenţiile dintre instituţiile
financiare bancare și nebancare și Agenţia de Plăţi și Intervenţie pentru
Agricultură, în vederea finanţării de către acestea a activităţilor curente ale
beneficiarilor plăţilor derulate prin Agenţia de Plăţi și Intervenţie pentru
Agricultură, Banca trebuie sa respecte nivelurile costurilor aferente acordării
creditelor pentru beneficiarii plăţilor directe, astfel încât dobânda finală
aplicată beneficiarului nu poate depăși ROBOR 6M + 4%, iar comisioanele
aferente creditului să fie în limita de 1%.
Numai trei zile pentru
depunerea cererilor pentru subvenția la motorină
Cererile de plată
privind acordarea ajutorului de stat pentru motorina utilizată în agricultură
în trimestrul IV al anului 2015 pot fi depuse până pe 1 februarie (inclusiv) – a anunțat Centrul Județean Bacău al Agenţiei
de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA).
Ajutorul de stat se acordă sub formă de rambursare a diferenţei dintre
acciza standard şi acciza redusă (stabilită la 21,00 euro/1000 litri) pentru
motorina utilizată la efectuarea lucrărilor mecanizate în agricultură, a cărui valoare unitară, determinată potrivit
prevederilor art. 218 din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările
ulterioare, este de 1,7975 lei/litru.
Beneficiarii
ajutorului de stat achiziţionează cantităţile necesare de motorină şi solicită documentele
fiscale de vânzare emise de furnizori pe numele acestora, în vederea efectuării
lucrărilor mecanizate în agricultură în trimestrul IV al anului 2015, în
sectoarele vegetal, zootehnic şi îmbunătăţiri funciare.
De
asemenea menţionăm că beneficiarii nu trebuie să fie în în dificultate
financiară, definite în sensul Liniilor directoare privind ajutorul de stat
pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor aflate în dificultate,
publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 244 din 1
octombrie 2004, respectiv întreprinderi ce constituie subiectul procedurilor de
faliment, reorganizare judiciară sau lichidare și să nu fi fost
emisă o decizie de recuperare a unui ajutor de stat, dacă această decizie de
recuperare nu a fost deja executată, conform prevederilor legale în vigoare,
precum şi ale art. 13 - 17 din Ordonanţa
Guvernului nr. 14/2010 privind măsurile financiare pentru reglementarea
ajutoarelor de stat acordate producătorilor agricoli, începând cu anul 2010,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 74/2010, cu completările
ulterioare.
Pentru
sectorul vegetal, cererile de plată se depun însoţite de
următoarele documente:
a) situaţia suprafeţelor şi a structurii
culturilor pentru care solicită ajutorul de stat şi/sau producţia de ciuperci
estimată, aferente perioadei pentru care solicită acordarea ajutorul de stat
prin rambursare;
b) documente care dovedesc cantitatea de
ciuperci produsă, după caz;
c) situaţia centralizatoare a
cantităţilor de motorină utilizate la lucrări mecanizate, aferente perioadei
pentru care solicită acordarea ajutorul de stat prin rambursare;
d) copie a facturilor fiscale de
cumpărare a motorinei emise de vânzător pe numele solicitanţilor;
e) dovadă cont trezorerie;
f) copie a documentelor de identitate
şi/sau a documentelor de înregistrare, în cazul în care au intervenit
modificări faţă de cererea de acord prealabil pentru finanţare;
g) adeverinţă în original de la
Registrul agricol, cu suprafeţele aflate în exploatare, în cazul în care au
intervenit modificări faţă de cererea de acord prealabil pentru finanţare;
h) adeverinţă în original de la Direcţia
pentru agricultură judeţeană, pentru suprafeţele plantate cu vie nobilă, în
cazul în care au intervenit modificări faţă de cererea de acord prealabil
pentru finanţare.
Pentru
sectorul zootehnic, cererile de plată se depun însoţite de
următoarele documente:
a)
situaţia centralizatoare a cantităţilor de
motorină utilizate pentru sectorul zootehnic, aferentă trimestrului pentru care
solicită acordarea ajutorul de stat prin rambursare;
b)
copie a facturilor fiscale de cumpărare a motorinei emise de vânzător pe numele
solicitanţilor;
c) situaţia privind calculul efectivului
rulat/efectivului mediu realizat, întocmită de beneficiar şi vizată de medicul
împuternicit de liberă practică, după caz;
d) dovadă cont trezorerie;
e) copie de pe cererea depusă de către
apicultori la consiliul local în vederea asigurării acestora de vetre de
stupină temporare sau permanente;
f) copie a documentelor de identitate
şi/sau a documentelor de înregistrare, în cazul în care au intervenit
modificări faţă de cererea de acord prealabil pentru finanţare.
Pentru
sectorul îmbunătăţiri funciare, cererile de plată se depun
însoţite de următoarele documente:
a) situaţia centralizatoare a
cantităţilor de motorină utilizate pentru irigaţii, aferentă perioadei pentru
care solicită acordarea ajutorul de stat prin rambursare;
b) copie a facturilor fiscale de
cumpărare a motorinei emise de vânzător pe numele solicitanţilor;
c) situaţia centralizatoare a
cantităţilor de apă pentru irigaţii;
d) copie a facturilor de apă din care să
reiasă volumul de apă consumat de către beneficiar;
e) situaţia suprafeţelor irigate, pe
structuri de culturi, aferentă perioadei pentru care se solicită ajutorul de
stat;
f) dovadă cont trezorerie.
g) copie a documentelor de identitate
şi/sau a documentelor de înregistrare, în cazul în care au intervenit
modificări faţă de cererea de acord prealabil pentru finanţare;
Nerespectarea de către solicitanţi a condiţiilor
prevăzute prin prezenta schemă, precum şi a oricăror obligaţii asumate în
vederea obţinerii finanţării determină aplicarea de către instituţiile în drept
a măsurilor necesare în vederea recuperării ajutoarelor de stat necuvenite,
potrivit legii.APIA: Subvenția la motorina agricolă se acordă în perioada imediat următoare
Diferența de
48% aferentă cantității de motorină din trimestrul al III-lea ca ajutor de stat
pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură se va asigura și
se va deconta din bugetul anului 2016, în perioada imediat următoare – a anunțat
Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA). Din suma totală alocată
în anul 2015, în cuantum de 377.472.250 de lei, pentru trimestrele I și al II-lea
ale anului 2015 a fost decontată suma de 248.328.175,30 de lei, diferența de
129.144.074,70 de lei fiind alocată trimestrului al III-lea, reprezentând 52% din
cantitatea de motorină aferentă acelui trimestru, în vederea încadrării în plafonul
alocat.
În
conformitate cu Hotărârea de Guvern nr. 880/2015 pentru modificarea şi completarea
unor acte normative privind scheme de ajutor de stat care se acordă în agricultură,
plafonul alocat pentru 2015 a fost inițial de 270.697.250 de lei. În luna decembrie
2015, prin Hotărârea de Guvern nr. 967/2015 pentru modificarea art. 10 alin.(2)
din Hotărârea Guvernului nr. 1174/2014 privind instituirea unei scheme de
ajutor de stat, alocarea inițială a fost suplimentată până la 377.472.250 de
lei. În luna decembrie a anului 2015 a fost finalizată verificarea cererilor
trimestriale de solicitare a Ajutorului de stat pentru reducerea accizei la motorina
utilizată în agricultură, aferente trimestrului al III-lea. După finalizarea verificărilor,
cantitatea totală determinată a fost de 138.245.548 de litri, echivalentul a 248.513.630
de lei.
Sumele necesare
pentru decontarea cheltuielilor aferente acestui tip de ajutor de stat, se
stabilesc anual prin Hotărâre de Guvern.
Cantitatea determinată pentru fiecare trimestru se stabilește prin ordin
comun al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale și al Ministerului Finanțelor,
cu încadrarea în plafonul stabilit prin Hotărâre de Guvern. APIA a precizat că
nu există nici un impediment pentru decontarea restului de plată pentru trimestrul
al III-lea din bugetul național aferent anului 2016.Laurențiu Baciu |
Laurențiu Baciu, băcăuanul
care impune agricultura românească la Bruxelles
Domnule președinte,
am remarcat, aș spune în cunoștință de cauză, că în câțiva ani funcția din LAPAR
va schimbat. În bine.
Toată
viața înveți. Am trecut prin multe, dar în final totul e bine când se termină
cu bine. Am căpătat multe cunoștințe noi, pe lângă cele profesionale de bază pe
care le mai stăpâneam. Și, apoi, am avut deseori posibilitatea să vorbesc în
public, ceea ce te mobilizează altfel. Acum, mai ales în această luptă patronală
cu instituțiile statului, trebuie să fii mereu documentat, dacă te și respecți.
Altfel te elimini singur, ești neglijat până acolo unde îți iei singur lumea în
cap. Am ajuns de la postura de fermier până la contacte diecte cu președinția
României, cu membrii guvernului, dar și cu oficialități de la Bruxelles, unde
ai nevoie de o informare corectă și de o expunere a problemelor în acceași
manieră. Pentru că acolo reprezinți o țară. Fiind în UE, nu poți ieși din rând,
trebuie să vorbești aceeași limbă.
Cum a ajuns un băcăuan
la Bruxelles
Cum a devenit un
fermier român membru al Consiliului Director al ELO?
Probabil,
felul în care am abordat problema agriculturii românești și europene, dar și
mondiale, pentru că toate merg în lanț, cred că i-a și determinat pe omologii
mei din cele 28 de țări europene membre să mă accepte în Consiliul Director al
ELO.
Practic, este un
pașaport acordat țării noastre în această sferă a politicilor agricole.
De
doi ani, de când România este în ELO, intervențiile pe care le-am avut în
diverse ocazii, la congrese, în forumuri pe teme agricole, au fost remarcate.
La nici un an de la intrarea în ELO țara noastră a reușit de a adus Forumul
european pe agricultură la București, un lucru important.
Până la urmă, cum
s-a făcut de ați fost primit în Consiliul Director al ELO? Ați candidat sau cum
a fost?
Abia
despre acel sistem de alegeri poți spune că este democratic. Deci, acolo nu se înscriu
candidaturi. La alegerea unui membru participă toți reprezentanții statelor
membre. Deci, toți sunt potențiali candidați și câștigători. Toți cei 28 erau
pe o listă. Dar, din 28 trebuiau bifați numai patru, pentru că al cincilea este
președintele ELO. Eu însumi i-am votat pe alți patru, nu pe mine, pe care îi
cunoșteam și îi vedeam mai activi în organizație. Când comisia a numărat
voturile finale nici nu prea eram atent. Dar, odată mi-am auzit strigat numele și
nu știam ce s-a întâmplat. Eram al treilea, ca număr de voturi, 18 față de 23 ale
celui de pe primul loc.
Ce credeți că au
apreciat la dumneavoastră cei din ELO? Ce reprezintă aceasta pentru comunitatea
fermierilor din România?
ELO,
ca și LAPAR la nivel națioal, are posibilitatea de a anticipa și de a contribui
la întocmirea unei strategii agricole. Pentru aceasta activează. Avantajul
României este că are acolo un reprezentant, un membru al Consiliului Director,
care va putea să facă lobby pentru ea. Acolo se dă ora exactă în acest domeniu,
iar dacă noi, românii, aveam oameni în organizațiile europene probabil multe
hotărâri care contravin intereselor țării noastre nu se mai luau.
Totul e până la pământ
Reprezentați
proprietarii de pământ. Cum apreciați situația juridică a terenurilor agricole
din țara noastră? Cum văd fermierii români preluarea masivă de terenuri de către
străini?
La
noi, în problema fondului funciar e o adevărată catastrofă. Se discută mult,
specialiștii se apucă, din patru în patru ani, de cadastrare, dar nu se face
nimic. Și Europa a dat bani (o sumă destul de frumușică, vreo 600 de milioane
de euro) pentru începerea acestor lucrări, dar nu știu ce s-a întâmplat cu ei,
pentru că lucrările nu s-au făcut. Suntem singura țară în această situație,
care ne va aduce mari neplăceri din 2018, când s-ar putea ca subvenția europeană
să țină tocmai de regimul juridic al terenului. Însă, poate vom reuși să găsim înțelegere
la încă noul prim-ministru, pe care îl vom aborda cât de curând, pentru că în
domeniul agriculturii este foarte bine cunoscut.
Care credeți că va
fi viitorul agriculturii românești din perspectiva preluării masive a
terenurilor agricole de către străini?
Am
fost „urecheat” de colegii mei din ELO pentru că m-am opus la a se vinde
terenurile agricole către străini și mai ales atât de ieftin. Dar, nu mă tem de
urecheală, important este ca noi să nu ne pierdem identitatea. Acum vreo doi,
un croat, fabricant de mașini agricole, chiar așa spunea: a-ți vinde pământul înseamnă
să-ți vinzi identitatea. Noi încercăm, în noua conjunctură, să modificăm legea
total dezavantajoasă privind vânzarea și cumpărarea terenurilor agricole.
Sunteți un fermier
dintr-o zonă agricolă, Moldova, care nu se compară cu altele, din sudul sau
vestul țării. La noi pământul poate e mai puțin căutat de străini, deși au
ajuns și aici. De ce vă bateți atât de tare pentru ideea de a nu ne vinde țara prin
terenurile agricole înstrăinate?
Da,
la noi, în Moldova, situația e alta, la noi dacă nu urici sigur cobori, pentru
că pământul pe care mergi este mai ales din deal în vale. Dar, nu pot rămâne
indiferent la ceea ce se întâmplă în țară. Am fost toată viața un optimist și, mai
ales, ca fiecare, vreau să las și eu ceva în urma mea. De aceea, nu vreau să
fac totul numai pentru mine. De aceea, nici nu mă implic în tot felul de
jocuri, de afaceri. Eu slujesc pământul din care îmi câștig existența. Eu nici
proiecte europene nu am, deși, din răutate, am fost acuzat și de aceasta.
Tocmai din această
perspectivă, cum vedeți viitorul agriculturii românești cu atâția străini în
casa noastră?
Tocmai
spuneam că sunt o fire optimistă. Deci, încă sper că românul va avea rolul lui
pe acest pământ românesc. Pentru că pricepere este, interes este, dar am suferit
și încă suferim pentru că ne trezim mai la urmă sau începem să învățăm numai
din greșeli. Agricultorii pot aduce și ei plusvaloare, deci toți trebuie să înțeleagă
să facă ceva să trăim din ce în ce mai bine. Avem posibilități, dar ciudat e că
nu dăm înainte ori chiar ne întoarcem în timp. Am fost și ghinioniști că în
ultimii 25 de ani la conducerea instituțiilor statului s-au perindat numai
amatori. N-am pus în posturile cheie oamenii cei mai bine pregătiți. Politica
ne-a făcut foarte mult rău, iar dacă aș da vina pe cineva pentru că ne-a adus
unde suntem ar fi tocmai pe modul prost de a înțelege să faci politică. Toți
s-au gândit numai la intersele proprii sau ale găștilor din care au făcut
parte. Am dărâmat multe numai pentru că erau făcute de alții.
Politica a stricat
agricultura României
Sunteți cel mai
activ președinte al LAPAR, ea însăși cea mai importantă organizație a
agricultorilor din România, cel mai important partener de discuții cu
Ministerul Agriculturii și cu celilalți factori implicați în coordonarea
agriculturii din țara nostră. Cum caracterizați relațiile în care sunteți acum
cu acești parteneri?
Întotdeauna
am fost înțeles greșit, în această calitate. Noi, cei din LAPAR, nu avem intenții
obscure, ci ne dorim să fie bine pentru toți. Așa au apărut subvențiile pe
motorină și altele asemenea, unele acte normative care ușurează munca
fermierului. După lungi discuții și tot timpul pe contrasens. În ultima vreme,
cred că și-au dat seama și reprezentanții instituțiilor statului, iur
raporturile dintre noi sunt mult mai elastice. Participăm la modul cel mai
serios la dezbaterea unor acte normative, în comisiile de specialitate ale
Parlamentului, dar și la agențiile statului sau la Ministerul Agriculturii. Și
am reușit multe. Noi totdeauna ne-am dorit să trăim, cu oficialitățile
statului, într-o simbioză, să lucrăm împreună, să deschidem cartea la aceeași
pagină și să găsim soluțiile cele mai bune. Nu întotdeauna a fost așa, de aceea
am și protestat public uneori.
Vorbiți de un soi
de îmblînzire a oficialilor statului. În domeniul agriculturii când a început
dezghețarea aisbergului? În vremea ministrului Constantin?
El
a înțeles foarte târziu că noi l-am fi putut ajuta foarte mult. A pierdut mult
timp – după spusele proprii – că a fost prost consiliat. Pentru că nu a stat de
vorbă numai cu profesioniștii. Sau, dacă i-a ascultat pe toțit rebuia să tragă doar
cele mai bune cocnluzii. Or, noi avem asemenea profesioniști.
Cum apreciați
politica agricolă a statului la nivelul anului 2015? Câtă încredere vă inspiră
noul guvern Cioloș, pentru 2016? Dar noul ministru al Agriculturii?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu