Paștele MOV rămâne
o tradiție culinară respectată de băcăuani
Maestrul Cristi Rusu și bunătățile lansate de el |
Paștele este,
tradițional, cel mai important eveniment al anului pentru români. Peste doar
câteva zile, pe 27 martie, creștinii romano-catolici vor fi primii care vor întâmpina
această sărbătoare așa cum se cuvine și vor fi urmați, pe 1 mai, de creștinii
ortodocși. Masa tradițională de Paști nu se deosebește cu nimic în diversitate și
bogăție cu aceea de Crăciun și presupune bucate alese. Se și spune că Paștele
este sărbătoarea MOV, adică a Mielului, a Ouălor și a Vinului. De unde și ce își
pot procura de Paști în acest an băcăuanii pentru masa sărbătorească? Ofertele
sunt multiple, dar parcă și pretențiile au mai sporit, iar lumea a devenit
sigur mai atentă cu ce pune pe masă. Oricum ar fi, principalele surse de
aprovizionare rămân tot rețelele de magazine, dar și tradiționala piață a
produselor țărănești.
Am
fost, pentru o zi, creștinii care se aprovizionează pentru masa de Paști, dar
nu oricum, și am ales întâi unul dintre cele mai cunoscute hipermarketuri din
Bacău: Selgros Cash&Carry. Pentru că este magazinul care are, de câțiva
ani, singura fabrică de produse din carne atestată ca atare într-un
hipermarket. Selgros produce acolo, pe bandă rulantă, pentru propriile cerințe,
dar și pentru comenzile care vin din toate părțile. Am mai avut în atenție un
motiv: să găsim furnizorul care garantează calitatea produselor, naturalețea
lor. Și, de ce să nu o recunoaștem, ne-am dus la cel despre care am auzit că
este maestru în domeniu, la omul care a patentat câteva produse din carne
absolut originale, Cristi Rusu.
Farmacia din
fabrică
La
Selgros vii ca la un mare magazin care are de toate. Poți epuiza imediat lista
făcută de acasă. Cu directoarea complexului, Irina Stanciuc, cu șeful
departamentului Produse alimentare, Dan Hârlea, și cu șeful departamentului
Produse proaspete, Cristi Bucur, am format o veritabilă comisie dornică să
inspecteze trasabilitatea cărnii în fabrică. „La noi și clienții fac, uneori,
acest traseu – spune Irina Stanciuc. Totul este la vedere, iar cumpărătorii
chiar pot observa cum lucrează cei din fabrică inclusiv prin ferestrele din
spatele vitrinelor cu produse.” Ne-am echipat corespunzător, pentru protecția
sanitară a mediului în care am intrat, șiam aflat de la sursă ce vom pune de Paști
pe masă. Nu de la oricine, ci chiar de la maestrul Cristi Rusu. Am intrat prin
compartimentele de producție odată cu buturile și carcasele de carne de porc
tocmai pregătite pentru tranșare. Cu mâini de chirurgi, lucrătorii ne-au demonstrat
pe loc cum transformă, în numai câteva minute, o carcasă în viitoarele produse.
Am văzut, pe viu, cum se pregătesc micii, am admirat dexteritatea unei femei
care tocmai umplea cârnații moldovenești, am deschis camerele frigorifice în
care așteaptau, cuminți, produsele la maturare sau la a intra în cuptoarele de
fum. Două celule de acest fel tocmai afumau pastrama de oaie și costițele de
porc, dar și cârnăciorii și nu cu orice, doar cu rumeguș de brad și fag. Totul
automatizat, totul cântărit și supravegheat. Maestrul Cristi Rusu ne-a
prezentat procesul tehnologic ca pe propria lui fiică gata de măritat: cu emoție,
dar și cu mândrie. N-am scăpat nici de vizita în „biroul” fabricii, adică acolo
unde sunt păstrate documentele care arată fiecare pas făcut de fabricanți.
Trasabilitatea – aflăm – este elementul esențial al industriei alimentare în
ziua de azi.
Cozonacul care se
mănâncă pe pâine
Despre
cârnăciori, despre drobul de miel, caltaboși și pastrame, despre mușchiulețul
afumat am auzit în multe ocazii, dar despre cârnăciorii împletiți și mai ales
despre cozonacul de carne, recunoaștem, numai la Selgros Bacău am aflat. Cristi
Rusu, autorul rețetelor, era în al nouălea cer și avea și de ce. Directoarea
lui chiar spunea că asemenea produse ar putea să-i poarte numele. Dar despre
cozonacul de carne, eu unul recunosc, chiar că n-am mai auzit. Aflu că e un fel
de chec de carne, după o anume rețetă, pe care îl pui pe masă și arată ca un
cozonac. Are de toate în el, dar este singurul cozonac care trebuie mâncat… pe
pâine.
Friptură pe pat de
frunze de bananier
Dan Hârlea în „grădina” de la Selgros |
Minunile
de la Selgros nu se opresc în fabrica de produse din carne. Am trecut, tangențial,
și prin raionul de pește, dar și prin cel de legume și fructe, în care, la
temperatură corespunzătoare vedem trendul actual în materie de gastronomie. Dan
Hârlea ne-a dus apoi direct la verdețurile cele mai de preț în bucătăriile cu
pretenții, iar dacă nici de Paști nu mai faci o masă cu pretenții, atunci când?
Am văzut caserolele cu fructe rare la vremea aceasta: mure, coacăze, căpșune și
prune proaspete, importate din Chile, via Olanda. Frunzele de bananier, de
exemplu, sunt la mare preț, folosite la decorarea platoului cu fripturi.
Sectorul salatelor era, însă, de departe cel mai bogat și chiar sofisticat.
Rozmarin, oregano, salvie, coriandru, cimbru și altele asemenea, în stare
proaspătă, sunt de bon ton pe orice masă. Iar salatele gata pregătite sunt deja
cunoscute de gastronomi. Dar, poate cea mai nouă găselniță sunt germenii
diferitelor plante, ca un fel de panaceu universal. Măcar de Paști tot merită încercați.
Mielul, la preț
constant
Astăzi, în restaurante, se fumează ultima țigară
- majoritatea proprietarilor de restaurante și birturi susțin că legea antifumat care intră în vigoare este bună, dar privesc cu îngrijorare viitorul imediat al propriilor afaceri
Legea care interzice
fumatul în toate spațiile publice închise, dar și în parcuri, în preajma
locurilor de joacă pentru copii, devine, de joi, 17 martie, operațională.
Legea încă nu are norme de aplicare, dar pentru primii afectați de prevederile
ei, proprietarii de restaurante și birturi, este deja clar că aceasta le va
afecta serios afacerile cel puțin în viitorul apropiat, până se vor obișnui și
românii cu noile condiții, aplicabile de altfel în 17 state europene. Cu
satisfacție sau cu obidă (depinde de partea cui te afli!), se poate consemna că astăzi se fumează, în restaurante, ultima țigară la masă lângă ceașca de cafea sau
lângă paharul de vin. De acum încolo, un asemenea gest va atrage amenzi usturătoare,
care pot ajunge și la 15.000 de lei sau la închiderea localului.
Cine
crede că doar localurile cu ștaif vor fi scutite de neplăcerile create de o
lege care interzice fumatul în spațiile publice se poate înșela. Satisfacția
nefumătorilor și chiar a unora dintre proprietarii de localuri și cluburi
vizavi de noile prevederi sunt umbrite în cazul celor care derulează afaceri în
domeniu de perspectivele imediate ale acestora. O cafea sau un pahar de vin –
spun fumătorii – trebuie musai acompaniate de o țigară, iar o petrecere fără
fumat este întotdeauna ca nunta fără lăutari. Localurile de lux au, însă,
avantaje nete față de bodegile mici.
Unul
dintre cele mai avantajate restaurante băcăuane din punctul de vedere al locației
poate fi considerat Green Park, deschis în mijlocul Parcului Cancicov, cu o
terasă generoasă, care vara face toți banii. Interzicerea fumatului în
restaurant îi pune, însă, și aici pe gânduri pe proprietari. Elena Elisei și
Ghiță Dospinescu sunt net de partea noii legi. „Este o lege bine-venită - spune
Elena Elisei. Chiar dacă aveam salon separat pentru fumători, la nefumători tot
își mai aprindea câte un client țigara. Acum va fi aer curat peste tot”.
La fumat, pe terasă,
înfofoliți în pături
Green Park |
Și
la Green Park, pentru fumători este deschisă terasa restaurantului, dar la
vreme de iarnă altele sunt acolo condițiile. De aceea - spun proprietarii -, se
caută deja o soluție pentru amenajarea unui spațiu special, pe terasă, pentru
fumători. „Ne gândim – ne-a declarat Elena Elisei – la un spațiu închis, încăzit
cu radiatoare și chiar prevăzut cu pături, pentru ca și acolo clienții să se
simtă bine. Preț de câte o țigară”.
La
soluția cu pături pe vreme răcoroasă s-a gândit și proprietarul Resturantului
Cribs, din Piața Centrală, Cristian Bunea. „Noua lege e o intrare în normalitate
– spune patronul elegantului pub. Nu poți să te dai european și să trăiești pe
lângă valorile europene. O să fie mai greu până ne obișnuim, iar tot învățul
are și dezvăț. E bine și pentru sănătatea tuturor, fumători sau nefumători, dar
și pentru întreținerea spațiului unui restaurant. Iar pentru cei care nu pot răbda
fără țigară, avem o terasă frumoasă, unde pe timp mai răcoros punem la dispoziție
și pături, dar unde vom aduce și aparate de încălzit”. Cristian Bunea mai spunea
că chiar în prima zi a noii legi s-a și confruntat cu refuzul unui client care
era fumător. Dar astfel de situații nu-l sperie. Ieri, când am ajuns la el,
proprietarul de la Cribs tocmai confecționa plăcuțe avertizoare cu „Fumatul
interzis”. În plus, spunea proprietarul, a și ozonificat un pic atmosfera din
local, pentru ca cei care intră acolo să vadă că este o schimbare.
Este țigara lipită
de ceașcă sau de pahar?
Cristian Bunea |
Cristian
Bunea este și șeful Legatului Moldova al Ordinului European al Cavalerilor
Vinului și, pe deasupra, și somelier în propriul restaurant. Pentru
proprietarul de la Cribs vinurile mai au puține secrete sau deloc. Este țigara
o atât de bună prietenă cu ceașca de cafea sau cu paharul de vin? Cristian
Bunea, fost fumător până de curând, spune din prima: Nu! „În cel mai rău caz –
a precizat șeful Legatului Moldova -, se poate asocia țigara cu vinul sau
cafeaua după ce au fost consumate. Și nu orice țigară, ci eventual un trabuc
sau o țigară de foi. Dar și atunci sunt anumite reguli de degustare a vinului,
de regăsire a unor arome. Și, apoi, țigara de astăzi nu mai are nimic din ceea
ce a fost tutunul odată. Acum e tratat, ca mai toate alimentele pe care le cumpărăm
din comerț.” Înțeleg că nu mai poți savura un vin bun cu damful de tutun în
nas, iar cafeaua are și ea ritualurile ei, care nu presupun țigara.
Legea e lege, dar
clienții au moțoc
Petru Moldovan, pe tersa Cerbul |
În
Restaurantul Cerbul, din zona Cremenea, am stat acum aproape două luni de vorbă
cu Petrică Moldovan, proprietarul său, tot pe tema legii antifumat. Pe ușa
localului atunci încă era afișat specificul acestuia, adică „local pentru fumători”.
Ieri l-am vizitat din nou. Amenajat în stil rustic, în resturantul Cerbul se poate
mânca bine, se pot bea un vin bun ori o bere de calitate. Toamna, mustăriile
organizate acolo sunt deja foarte cunoscute și apreciate. Dar, clientela
restaurantului este formată preponderent din oameni care asociază unei cafele,
unui pahar și câte o țigară. Din acest motiv, Petrică Moldovan era încă de atunci
îngrijorat de noua lege. Aceasta e clientela, aceasta e afacerea!
Acum
lucrurile s-au mai schimbat. Adică afișul cu „local pentru fumători” a fost
mutat pe terasă. Dar îngrijorările mai persisită. Chelnerițele spun că nu știu
cum vor proceda în caz că vreun client e recalcitrant și nu respectă legea. Pe
masă nu mai sunt scrumiere, dar clienții sunt oameni și oameni. La cine vor
apela, în asemenea cazuri chelnerii? Numai la poliția locală - spun cunoscătorii.
În rest, amenzi pentru nerespectarea legii pot aplica doar poliția, jandarmii,
inspectorii Unității pentru Situații de Urgență (pompierii) și cei de la Protecția
Consumatorilor.
Sancțiunile sunt
drastice
Nerespectarea prevederilor legii antifumat de persoanele
fizice se sancționează cu amendă contravențională de la 100 la 500 de lei, iar
nerespectarea de către
persoanele juridice a prevederilor legii se sancționează cu amendă contravențională de 5.000 de lei la prima abatere,
cu amendă contravențională de 10.000 de lei și cu sancțiunea complementară de suspendare a activității până la remedierea situației care a dus la suspendarea
activității, la a doua abatere. Iar săvârșirea
unei noi contravenții prevăzută de legea antifumat se sancționează cu
amendă contravențională de 15.000 de lei și cu sancțiunea complementară de
închidere a unității.
Produse defecte
sau contaminate, vândute de Lidl, rechemate de fabricanți
Reflectorul cu acumulator LAH 55 A2, marca Livarno Lux |
Compania Lidl avertizează că două produse vândute în magazinele sale pot
crea probleme clienților. Primul este reflectorul cu acumulator LAH 55 A2,
marca Livarno Lux, cu numărul de articol 270079 (înscris pe eticheta produsului),
pus în vânzare din 18 ianuarie, care nu este exclus să explodeze la încărcarea
bateriei. Retragerea lui a fost cerută de societatea Kompernab GmbH. Al doilea
produs este un spot cu leduri cu senzori de mișcare, tot marca Livarno Lux,
care poate electrocuta. Spotul, pus în vânzare încă din 17 iulie 2014, a fost
cerut la returnare de societatea Briloner Leuchten GmbH.
Recent, Lidl a mai anunțat și rechemarea la producătorul August
Topfer&Co a produsului Nucă de cocos deshidratată, 200 g, care are termen
de valabilitate 10.12.2016, posibil contaminată cu Salmonella.
La returnare nu sunt necesare bonurile de casă pentru a se returna
contravaloarea produselor.
Povestea cofetăriei
care spune povești
Căsuța din
povestea „Hansel și Gretel” a fraților Grimm s-a mutat într-o cofetărie din Bacău.
Nu la propriu, pentru că acolo, în poveste, căsuța era din turtă dulce, ci la
figurativ, pentru că la noi e vorba de o cofetărie în care te simți ca în casa
copilăriei pe care ai trăit-o sub mirajul poveștilor. Și cum alt nume putea
avea această cofetărie decât unul care să evoce poveștile, adică Story. Cofetăria
Story este unică în felul ei, este locul în care înțelegi că viața trebuie
privită ca o prăjitură: ca rezultatul amestecului tuturor ingredientelor. Iar o
prajitură e bună dacă are toate ingredientele. Despre povestea acestei cofetării
de poveste am stat de vorbă cu cea care o scrie, la propriu, de trei ani încoace
și care își creioneză astfel, zilnic, propriile visuri dintr-o copilărie și
tinerețe trăite deseori în lumea delicioasă a cofetăriilor de poveste din Timișoara,
pentru că Timșoara însăși este un oraș de poveste. Ea este Roxana Chelmu,
managerul Cofetăriei Story de lângă Piața Sud.
Pe toți cei care
au venit la noi din toată țara și din toată lumea îi întreb, doamnă Roxana
Chelmu, după o cunoscută sintagmă, „cum de și-au găsit Bacăul?”.
Am
ajuns în Bacău acum circa 13 ani. Mi-am urmat soțul. Avem aici un business pentru
care am muncit foarte mult, dar nu e singurul și, iată, acum sunt trup și
suflet dedicată unei afaceri cu valențe dulci, într-o cofetărie care vreau să
reprezinte Bacăul.
Despre acest
business vreau să discutăm, de fapt. Pornind de la numele cofetăriei, „Story”.
Pentru a afla povestea ei, dar și a pasiunii dumneavostră pentru domeniul cofetăriilor.
Ați venit cu această pasiune din Timișoara?
Într-un
fel s-ar putea spune și așa. Dar nu tocmai. În fapt, eu am învățat primele taine
ale meseriei la ceea ce se numește acum Colegiul Economic „Saverio Nitti”, din Timișoara,
la secția Alimentație publică, patiserie, cofetărie.
Deci, acolo v-ați
format profesional.
Da,
dar nu am practicat. Am urmat cursurile universității și de meserie sunt
contabil. Noi, familia mea, mai avem un business pe lângă cofetărie, o afacere începută
în 2009, în Bacău. Până atunci eu am lucrat în vânzări. Coincidența a făcut ca
odată mutați în Bacău primul job pe care l-am găsit, cu toate referințele pe
care le aveam în meseria de contabil, să fie cel de vânzătoare într-o cofetărie.
Și ulterior am lucrat în vânzări, la o firmă multinațională, până când am început
noua afacere, în cofetăria mea. Lucram la nivel zonal, apoi regional. Un loc de
muncă frumos, din care am învățat multe, dar din 2009 am deschis, cu soțul meu,
propria noastră afacere. Tot oportunitățile au făcut să prindem niște contracte
externe. Astfel, am avut și avem și acum colaborări cu magazine românești, din Occident,
pe care le aprovizionăm cu produse autohtone.
De unde, însă,
pasiunea pentru cofetărie, pentru că nu din această primă ocupație cred că a
venit?
Am
vrut să avem o afacere numai în țară. Ne-am gândit la o cofetărie, influențată și
de viața din familia mea din Timișoara. Sora mea avea o adevărată pasiune
pentru prăjituri. Nu exista duminică, la noi în casă, fără așa ceva. Este o
tradiție locală, de fapt, care se păstrează și astăzi. Duminica în familiile
timișorene se mănâncă supă, friptură cu pure și musai prăjitură. Sora ma făcea
cele mai bune eclere. Am convins-o să se mute și ea în Bacău și așa a pornit
ideea de cofetărie. Îmi și doream să o ajut să facă și ea ceea ce îi place. Inițial
trebuia să fie o afacere foarte mică, în care să vindem mai ales eclerele făcute
de ea. Dar, la un moment dat am apelat la administratoarea cofetăriei în care
am lucrat eu, pentru că pentru o cofetărie sunt multe etape de parcurs, de pus
cap la cap. Era nevoie să închegăm un flux de producție, pe care cofetăriile cu
experiență îl aveau. A fost un mare ajutor, pentru că în Bacău nici personal
calificat în acest domeniu nu mai găsești. Nu mai sunt școli.
Ați pornit în pași
mărunți, până la dimensiunea de acum.
Nu,
de la început am pornit cu ceea ce este acum. Am renunțat la ideea de business
mic. Am preluat un spațiu potrivit și am început cu o echipă mare, de 20 – 30
de persoane. Am început în forță, ca o cofetărie adevărată, adică una cu
experiență.
Ați studiat piața înainte,
v-ați dat seama că ar merge afacerea?
Ne-a
susținut mult businessul cu aprovizionarea magazinelor din străinătate. Și, apoi,
în Bacău nu exista o cofetărie ca a noastră, care să ofere ceea ce oferim noi.
Era loc pe piață de produse bune, de calitate, proaspete. Noi, în familie,
suntem devoratori de prăjituri, iar până la propria afacere cumpăram din cofetărie.
Și este loc pe piață în continuare în acest domeniu. Cât timp te adresezi
oamenilor cu produse de calitate nu este nicio problemă. Rezultatele apar,
chiar dacă ceva mai târziu.
Spuneați că forță
de muncă pregătită nu se mai găsește. De unde ați luat atât de mult personal?
Am
găsit. Am căutat oameni care deja lucrau în domeniu, care deja aveau experiență.
Pe unii îi avem de când am deschis cofetăria, în septembrie 2013. Acum vrem să
facem iar angajări și nu găsim. Se mai fac unele cursuri, cum sunt cele pentru șomeri.
Pe vremuri se făceau patru ani de școală în domeniu. În șase luni nu poți spune
că ești cofetar cu experiență. Meseria ține și de pasiune. Multe dintre fetele
care lucrează la noi nu au avut de a face înainte cu această meserie. Au învățat
la noi și sunt foarte bune. De multe ori pasiunea primează experienței. Dar,
aici, în producție, avem numai femei. Bărbați cofetari nu prea găsim.
La ce v-ați gândit
atunci când ați ales să faceți cofetărie?
La
ceea ce se mai putea practica pe piață. Atunci, ca și acum, doar producția mai
putea aduce satisfacție. În producție poți oferi multe. Ai prețul tău, pe care
tu îl faci. De producător ține totul. Producția este un motor al economiei. Și
serviciile sunt bune.
Ați adus în Bacău
rețetele bănățene?
Da,
de exemplu prăjiturile cu miere și cu magiun, cum se fac mai ales acolo. Sunt
prăjiturile copilăriei mele. Iar aici merg foarte bine. Este o prăjitură de casă,
foarte bună. În Banat oamenii au o tradiție: să meargă la cofetărie cu familia,
mai ales duminica. În Timișoara ne adunam de pe la orele 10,00 – 11,00 toți
copiii și mergeam la cofetărie.
Cine erau, atunci,
cofetarii orașului? Nemții, turcii, alții?
Acolo
sunt foarte mulți sârbi. Dar cei mai vestiți cofetari erau români. Erau oameni
obișnuiți, nu ieșea cineva în evidență. Nu erau masterchefi, ca acum. Erau
simpli angajați, dar erau meseriași. În schimb, erau angajați la nunți, cu
predilecție, unde făceau prăjituri. Acolo, la o nuntă dacă nu ai prăjituri cum
trebuie te faci de rușine. La nunta mea am avut cel puțin 30 de sortimente de
prăjituri, iar torturile erau așezate din metru în metru pe masă. Nu era doar
tortul miresei. Erau torturi de câte cinci feluri. Ce rămânea nemâncat acolo se
lua acasă.
Ați mai fost în
Timișoara la o cofetărie?
Am
fost, să văd cam cum se mai mișcă piața pe acolo. Chiar am regăsit multe dintre
prăjiturile de altădată. Dar și calitate. Acolo nu se fac improvizații, nu se
merge pe artificial. Am mâncat și m-am minunat. M-am uitat și la câți oameni
intră acolo în cofetărie: tot timpul era coadă, chiar la mijlocul săptămânii.
În Timișoara, rețetele
erau luate de la nemți, de la sârbi, de la bulgari sau de la oricare alte
minorități?
Erau
și le-am luat și noi: rețete nemțești, ungurești, sârbești. De la sârbi s-a
luat acolo vestita rețetă a prăjiturii „Lepa Brena”, care poartă numele vestitei
cântărețe din Serbia, foarte iubită în Timișoara. Era o prăjitură blondă, ca
Lepa, cu frișcă. Și acum se caută acolo. Aș aduce și aici rețeta, dar nu știu
dacă ar avea succes.
Faceți o diferență
între prăjiturile și patiseria din Bacău și cele din Timișoara? Ce ați văzut
aici?
Dar
am lucrat chiar într-o cofetărie din Bacău! Gusturile de aici sunt un pic
altfel. Eu n-am știut până aici de prăjitura Boema. E bună. Sunt și aici multe
rețete minunate. De exemplu, cele de învârtită, de cozonac, de cornete, care
acolo nu se fac. Și producem și noi, acum, învârtită cu nucă.
Prăjitura Pinguin de la Story - o prajitură în stil „kinder-pingui” |
Ce ați adus din
Timișoara în Bacău, în materie de rețte de prăjituri?
Puține
rețete, dar sunt câteva. Iată, de exemplu, prăjitura Pingui, cu frișcă și cu
miere, pentru copii. Imită puțin prăjitura sârbească kinder-pingui, pe care toți
o apreciem.
De ce așa puține?
Pentru
că și aici sunt multe rețete locale, tradiționale, care sunt apreciate. Nu
puteam eu să vin să inventez cofetăria de aici. Ne-am adaptat pieței locale.
Dar, promovăm și noul și ne informăm clienții.
De ce ați luat, de
la început, atât de mult personal?
Așa
am fost sfătuiți de specialiști. Noi nu am vrut să facem o cofetărie de
cartier, ci una reprezentativă pentru tot Bacăul. Nu am vrut să facem improvizații.
Noi nu producem pe stoc, ci pe loc. Vindem imediat, să fie totul foarte proaspăt.
Pe vremuri cofetăriile
se aprovizionau din laboratoare specializate. Cum e acum?
Fiecare
cofetărie își cam are laboratorul ei. Laboratoarele erau o tradiție, dar care
s-a stins. Nici noi nu furnizăm marfă altor cofetării, doar unui punct de
vânzare pe care îl avem tot aici, în Bacău. O cofetărie de cartier, pe Aprodu
Purice, cu același nume – Story.
Poveste cu valențe
dulci
De ce Story?
E
o poveste. În limba engleză chiar asta înseamnă: poveste. Înainte de a deschide
cofetăria am făcut o schiță, să vedem cum va arăta cofetăria. Eu o vedeam imensă,
cu saloane, cu terasă. Reproduceam un model din Timișoara. În Bacău, mi s-a
spus, nu funcționează cofetăriile cu vânzare la mese. Am ajuns la modelul de
acum, dar cu servire la mese și iată că merge. Ambientul este deosebit, ceva
care face plăcere. Voiam un nume scurt pentru afacerea noastră, care să fie reținut
ușor. Soțul meu a fost cu ideea și mi-a plăcut mult. El a clătorit mult prin
Belgia, prin Londra, prin Irlanda. M-a dus și pe mine în Bruges, în Belgia, să
văd ciocolaterii, boulangerii (brutării) și câte altele, toate cu o minunăție
de vitrine aranjate. Lumea punea preț pe aspect, le fotografia. Erau fiecare
câte o poveste. Aceasta facem și noi aici, în Bacău: schimbăm tot timpul
vitrina, ca pe o poveste cu multe întâmplări. E frumos câd dai viață produselor
și le personalizezi. Nu neapărat la comandă, ci la vâzare direct.
Aveți deja un
produs care vă reprezintă aici, în Bacău?
Avem
prăjitura „Love Story” – poveste de dragoste. Ne-am dorit o prăjitură care să
fie mâncată cu totul. Să nu rămână nimic din ea. Ca o cupă de înghețată.
Astfel, am făcut o cupă de ciocolată, plină cu de toate, cu frișcă și cu multe
fructe. Numai la noi se găsește. Evident, se dă mai ales la ocazii anume. Este
prăjitura iubirii, o iubire de dulce, de fructe, de produs fresh.
Spuneți că la
Story totul este natural. Cum reușiți să mențineți produsele în top, fără
gusturile apetisante, dar artificiale, fără coloranți acroșanți, dar tot
artificiali?
Sunt
pe piață și coloranți naturali. Lumea începe să caute tot mai mult ce este
natural.
Dar de ce nu
produc toți natural? E mai scump, e mai greu?
E
mai greu. În primul rând termenul de valabilitate e mai scurt. Un produs
natural ține numai două-trei zile. Noi suntem singura cofetărie din Bacău care
avem termenul de valabilitate trecut pe etichete. Un produs cu ingrediente
artificiale ține și zece zile. De aici alte costuri, alte prețuri. Deci, e și
mai scump.
Teatrul din cofetărie
Ați ancorat cofetăria
și în viața spirituală a orașului. Copiii, îndrăgostiții, pensionarii sunt
clienții dumneavoastră fideli. Aici le oferiți și altceva decât prăjituri,
cafele sau dulciuri în general.
Am
deschis Atelierul pentru brioșe, de exemplu, care adună copii. Ei se simt
foarte bine aici, unde ne jucăm, practic, cu marțipan, cu alte ingrediente. Vin
clase întregi de elevi, în acțiunile „Școala altfel”, vin și cu părinții. Învață
să orneze brioșe, după imaginația lor. Dar organizăm și concursuri, cu diplome,
cu câștigători. Deschidem atelierul când avem solicitări. Aici copii mai uită
de calculator, de școală. Proiectul a fost început anul trecut. Chiar și angajații
noștri își aduc copiii aici.
Dar vin și la „Teatrul
de păpuși”.
Da,
am deschis și un veritabil teatru de păpuși. Angajații noștri și copiii lor au
priorotate la astfel de acțiuni, precum și familiile. Vine la întâlnirea cu ei
doamna Alina Neagu, actriță la Teatrul Bacovia. Am lansat acțiunea de curând.
Copiii nu se cunosc între ei, dar se obișnuiesc, se încălzesc. De la o oră
planificată, s-a ajuns și la trei ore. Nu se mai dau duși. Chiar copiii
manevreză păpușile, compun povești, intră în pielea personajelor. Toți spun că
vor reveni, iar teatrul se transformă într-o petrecere.
De ce ar veni
lumea pentru teatru la cofetărie?
Pentru
a se obișnui cu mediul de cofetărie. Și chiar vor să revină. Nu e o acțiune
comercială. Dar totul are loc în acest mediu. În plus, atrage atenția tuturor.
Aici vrem să le demonstrăm tuturor că chiar suntem o poveste și, de ce nu, în
sensul bun că suntem și de poveste. La noi vă puteți aștepta la orice. Mereu
vom găsi proiecte îndrăznețe. Cântăm cu toți copiii, socializăm cu ei, iar ei
devin prietenii noștri. Se simt ca acasă, pentru că Story este o casă. Noi înșine
suntem, aici, o familie.
De unde aduceți
ingredientele de care aveți nevoie?
Ce
nu găsim la noi aducem din străinătate. Numai produse de calitate. De exemplu,
folosim cea mai scumpă ciocolată. Dar acestea ne diferențiază de concurenți.
Trebuie să fim tot timpul diferiți. Iar materia primă face diferența.
Produceți pentru
orice eveniment?
Da,
dar trebuie să vă așteptați la orice surpriză bună, pentru că suntem un Story.
Ne ținem și de farse, acolo unde este cazul și se permite. Pentru distracție.
Ne adresăm tuturor copiilor. Am avut petreceri și la grădiniță. Dar și
aprovizionăm grădinițele cu prăjituri proaspete. Suntem, de altfel, singura
cofetărie din Bacău certificată pentru calitatea și siguranța alimentelor.
Unic în Bacău:
certificatul pentru siguranța produselor de cofetărie
În cât timp ajunge
la raft un produs nou?
Cam
două luni sunt necesare, de teste de laborator, de încercări. Iar designul
produsului e la libera inspirație a celor care îl fac. Respectăm trendul, ornăm
și glazurăm după inspirație, dar și după cerințele clienților.
La ce să ne așteptăm
de la Cofetăria Story în vara care urmează?
Branduri
noi și relocate în
Arena Mall
La
centrul comercial Arena Mall, din Bacău, au început lucrări de reconfigurare care
vizează reamenajarea unor magazine și implementarea unor noi branduri. Acestea
se vor finaliza până în luna august. „Suntem
– spune proprietarul mall-ului, Ovidiu Budeanu - în plină relocare a unor
branduri existente, scopul fiind implementarea unor noi branduri, asigurând un
mix de chiriași potrivit profilului de consumator din catchment area (aria de
captare) al Arena Mall”.
Brandurile
vizate sunt LC Waikiki (brand
de îmbrăcăminte și accesorii de modă, care se adresează tuturor categoriilor de
vârstă), Pizza Hut, House (îmbrăcăminte
și accesorii de modă pentru tineret), Ennglish
Home (articole de lux pentru casă), Adidas Official (îmbrăcăminte și încălțăminte sport pentru
femei, bărbați și copii), Noriel Megastore
(jucării, produse și accesorii de puericultură pentru copii, sub
marca Noriel Bebe, articole de îmbrăcăminte pentru copii și o linie specială de
îmbrăcăminte “maternity”, pentru femeile gravide), MIZAR – extindere și un nou
look, PEPCO (îmbrăcăminte
pentru femei, bărbați și copii, articole de casă, jucării și produse educative,
produse de papetărie, articole de sezon).
Printre obiectivele declarate de proprietarul
mall-ului se numără valorificarea portofoliului de chiriași și sporirea loialității
față de brand. Deși catchment area este de peste un milion de persoane, Arena
Mall are un trafic de aproximativ 3,5 milioane de vizitatori pe an, din Bacău,
Onești, Comănești, Moinești, Iași, Piatra Neamț, Roman, Vaslui, Suceava, Bârlad,
Adjud, Focșani, Botoșani și nu numai. Altex deschide un magazin în Cora Bacău
Compania de retail Altex dechide joi, 25 februarie, de la ora 9,00, un nou magazin în Bacău. Acesta va fi organizat în perimetrul complexului comercial Cora, în spațiul ocupat până la finele anului trecut de un magazin Domo. Astfel, profilul magazinului Domo (produse IT, electronice și electrocasnice, camere foto etc.) va fi păstrat.
Compania Altex a fost înființată acum 24 de ani și are, deja, în județul Bacău trei magazine (două în Bacău și unul în Onești).
Bate multinaționalele
Dedeman este a patra
firmă de bricolaj din Europa Centrală și de Est
Compania Dedeman, din Bacău,
este al patrulea cel mai mare jucător de pe piaţa regională de bricolaj, în
Europa Centrală și de Est (CEE), cu o cotă de piață de 1,9%, conform unui
studiu realizat de agenția de cercetare de piață poloneză PMR. Această piață
este estimată la 26 de miliarde de euro. În acest top, Dedeman este precedată
de multinaționalele Leroy Merlin (Franța), Kingfisher (Anglia) și OBI
(Germania). Compania din Bacău nu are, însă, prezență internațională și deține
doar 42 de magazine în România, față de OBI cu 143 în cinci țări din regiunea europeană
analizată, dar domină competiția internă, unde OBI a rezistat numai câțiva ani.
Și Dedeman are, însă, planuri anunțate de extindere peste graniță, în Republica
Moldova întâi, dar tot în plan este să ajungă la 50 de magazine în rețeua
actuală.
În CEE,
rețeaua de bricolaj din România este considerată cea mai puternică și numără
nouă mari
retaileri, care au 45% din piața internă. „Această cotă - spune PMR - este de așteptat să
crească în următorii doi ani, ca
urmare a noului val de extindere.
De data aceasta, însă, piața va fi condusă de retaileri internaționali.
Mai mult decât atât, prognozăm o scădere a numărului de jucători”.
Anul trecut, Dedeman a urcat 80 de locuri și în Topul celor mai mari 500 de companii din CEE, după cifra de afaceri din anul 2014, și a ajuns pe locul al 211-lea.
Anul trecut, Dedeman a urcat 80 de locuri și în Topul celor mai mari 500 de companii din CEE, după cifra de afaceri din anul 2014, și a ajuns pe locul al 211-lea.
Global
Plast este Partener de casă bună
Companiile cu capital românesc își
consolidează pozițiile pe pieţele lor de profil, prin întărirea propriei identităţii
vizuale şi de marcă.
Acesta este motivul pentru care grupul
Global Plast, cu o experiență de peste 12 ani în domeniul distribuţiei
articolelor pentru gospodărie, a decis crearea unei identități vizuale de
impact şi alegerea unei strategii noi
privind organizarea portofoliului de produse.
„Rebranding-ul Global Plast, «partenerul de
casă bună», marchează
o etapă în procesul său de maturizare și reflectă cu fidelitate filosofia și
maniera de a se raporta la piață și consumator, asumându-și poziția de lider.
Noua identitate reflectă viziunea, misiunea, valorile şi strategia companiei. Prin
noile brand-uri de produs se doreşte o poziționare relevantă în piaţă şi în
mintea consumatorilor, printr-o atractivitate mai mare la raft şi promisiunea
autenticităţii şi calităţii produselor noastre”, a explicat dl. Dan
Doroican, responsabilul Marketing al Global Plast.
Conform informaţiilor din domeniu, piața
articolelor de unică folosinţă, menaj şi curăţenie, a soluţiilor de ambalare și
a produse din hârtie se ridică la circa 1 miliard de euro
Compania bucureșteană, înfiinţată în anul 2003 cu capital integral românesc, unul
dintre primii trei distribuitori
din domeniu, cu filiale în Constanţa, Iaşi, Timişoara, Bacău și Cluj-Napoca, a
decis crearea a trei trei noi branduri de produs.
Hârtia pentru uz casnic Papelino este o marcă autohtonă, care
este caracterizată prin „fineţe cu
fiecare atingere” şi cuprinde
batistuţe nazale, şerveţele de masă, prosoape de bucătarie şi hârtie igienică.
De la produse de menaj precum bureţi,
mopuri sau lavete umede, pâna la folii şi pungi alimentare pentru stocare, Zorex este denumirea unei game complete
de produse pentru uşurarea sarcinile zilnice, care aduce „ordine şi curăţenie
la minut”.
Iar pentru momentele
speciale, indiferent de ocazie, a fost creată gama
Alabala, care cuprinde un portofoliu
larg de produse de unică folosinţă (tacâmuri, veselă, caserole etc.) care face
totul „simplu ca o joacă de copii”.
„Într-o industrie dominată de private
labels și branduri cu renume internațional, Global Plast a reușit să se impună
ca o companie românească de încredere, pe a cărei promptitudine te poți baza în
orice moment. Noile mărci, dezvoltate pentru gamele de hârtie, menaj-curățenie
și produse de unică folosință, pot concura acum fără probleme cu numele
consacrate ale categoriei household”, consideră Mona Ursu, managing partner al BrandFusion,
cei care au creat identitate corporate şi noile branduri de produs.
Produsele
din portofoliul companiei Global Plast
sunt prin reţelele Kaufland, Auchan, Cora, Carrefour, Penny Market, Metro,
Brico Depot, Praktiker, Real, Profi, Dedeman, DM, Billa, Unicarm, sau HoReCa
cât şi în piaţa tradiţională.
Dedeman investește
din nou în Iași
Compania
Dedeman, din Bacău, a achiziționat un teren de 37.000 mp în Iași, de la fondul
israelian Green Plaza. Pe acest teren și pe încă unul, de 4.000 mp, pe care
s-au aflat active ale întreprinderii Iașitex, compania din Bacău va construi un
magazin de bricolaj, în care va fi relocat magazinul său din cartierul Manta Roșie.
Investiția doar în clădiri – scrie Ziarul de Iași - se ridică la un milion de
euro, iar acolo se vor crea circa 200 de locuri noi de muncă.
Dedeman activează pe piață din anul 1992 și operează, în prezent, o rețea de 42 de magazine. Compania se află în plin proces de extindere la nivel național. Magazinele au suprafețe cuprinse între 7.500 și 18.000 de metri pătrați și oferă o gamă sortimentală diversificată de peste 45.000 de produse.
Dedeman activează pe piață din anul 1992 și operează, în prezent, o rețea de 42 de magazine. Compania se află în plin proces de extindere la nivel național. Magazinele au suprafețe cuprinse între 7.500 și 18.000 de metri pătrați și oferă o gamă sortimentală diversificată de peste 45.000 de produse.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu