„Țăranii lui Prato”, o expoziție care își
așteaptă vernisajul joi, 15 decembrie, de la ora 14,00, la Complexul Muzeal
„Iulian Antonescu” din Bacău, vine să demonstreze că o bună colaborare între
cercetătorii profesioniști și cei amatori, precum și utilizarea complementară a
colecțiilor particulare în expozițiile muzeale, asigură succesul la public.
Expoziția va etala circa 50 de fotografii
de epocă, realizate la începutul secolului al XX-lea de fotograful băcăuan Emil
Prato, adunate acum la un loc de specialiștii muzeului, Iulian Bucur și
Sebastian Sascău, împreună cu Mihai Ceucă, un cunoscut colecționar și filatelist
băcăuan.
„Emil Prato – am aflat chiar de la
colecționarul-filatelist - a fost artistul fotograf datorită căruia mai putem
revedea astăzi imaginile urbei cu un veac mai tânără. Fotografiile lui Prato au
fost folosite de Gr. Grigorovici pentru ilustrarea culegerii sale
monografice «Bacăul din trecut și de azi», da, și pentru realizatea unui set de
cărți poștale ilustrate și de vignete filatelice dedicate vieții țăranilor de
pe Valea Tazlăului, din Tescanii Mărucăi Rosetti-Cantacuzino-Enescu. «Țăranii lui Prato» au conservat
portul național, iar fotografiile, împreună cu celelalte obiecte expuse de
organizatori, vă vor convinge de adevărul afirmației”.
Emil Prato avea, în Bacău, studioul
fotografic „Adèle”, din strada Regele Ferdinand nr. 35 (Bulevardul N. Bălcescu
de astăzi). „Acolo – spune, pe pagina sa de Facebook, șeful secției Etnografie,
Iulian Bucur - s-au pozat, cu neveste și copii, mai toți băcăuanii cu dare
de mână. Poate, la invitația Rosetteștilor, a fotografiat și împrejurimile
Tescaniului, Tazlăul, pădurea, vitele și oamenii. Țăranii lui Prato sunt la
seceră, la coasă, pe drum cu căruța, se odihnesc sau sunt la horă. Emil Prato a
contribuit la susținerea concretă a faptului că portul românesc a fost o pavăză
a limbii și a naționalității noastre”.Emil Prato, în laboratorul foto |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu