miercuri, 29 iunie 2016

Muștele Eladei n-au auzit nici de regulile UE, nici de Brexit



Am rămas pe gânduri, în primii ani ai deceniului ’90, când o cunoscută colegă de breaslă a părăsit Televiziunea Română, după o scurtă dar fulminantă carieră, și a plecat la BBC. Dar, am fost de-a dreptul frapat când am citit, într-un interviu pe care i l-a acordat unui confrate, una dintre principalele cauze care i-au determinat plecarea din TVR: acolo începuseră șefii să impună prea multe reguli!
Mă gândesc de vreo 25 de ani la motivul invocat de colega noastră, pe care cel puțin la început l-am considerat un sofism. Un raționament corect, dar bazat pe aspecte neesențiale ale fenomenului. De doi încoace, poate chiar de mai mult timp, aud însă tot mai des de tirania regulilor care ne înrobește ca națiune independentă, pentru că am intrat în horă cu europenii din UE. Reguli peste reguli – spune multă lume – vin de la „Înalta Poartă” a Bruxelului, iar durerea coace mocnit. De vreo săptămână, însă, buboiul acesta s-a spart acolo unde a copt mai mult, adică în Marea Britanie: Brexit!
Jos Regulile în UE! – pare a fi acum sloganul zilei. Încă din 2005, olandezii – spunea chiar premierul acestora, Jan Peter Balkenende - au votat împotriva noii Constituții europene, unul dintre motive fiind că UE decide prea multe reguli sau își asumă prea multe responsabilități care ar trebui să revină statelor membre.
Avem nevoie de o libertate pe care în UE numai pe la greci am mai văzut-o? Ar fi bun exemplul lor, adică un fel de nesupunere ostentativă, pe motiv că suntem independenți, suntem țară de sine stătătoare?
Trecător prin vechea Eladă, „fotografiam” totul. Am văzut deseori aspecte care mi-au adus aminte exact de regulile impuse de UE, pe care le credeam tabu, menite să ne civilizeze în stil occidental, dar care acolo, la greci, nu prea se aplicau. Bâzâia musca vreo ciozvârtă pusă pe tarabă fără nicio măsură de protecție sanitară? Nu intervenea nimeni. Poate că muștele Eladei sunt curate. Și, mai ales, nu au auzit de regulile UE. Nici de Brexit.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu