Elena Jigău, pregătită de Paștele din acest an |
Cea mai importantă
sărbătoare de peste an a românilor, Paștele, a suferit, în timp, transformări
impuse de mode, de obiceiuri străine sau chiar de regimurile politice. Paștele
rămâne, însă, prăznuirea care te apropie cel mai mult de Dumnezeu, iar felul în
care simțeau și respectau aceasta înaintașii noștri ni se pare acum de-a dreptul
fabulos. Cei care au apucat vremurile vechi și încă mai pot povesti ne uimesc
cu amănunte desprinse parcă din legende.
În
satul Scorțeni, Elena V. Jigău, fostă învățătoare, fostă profesoară de limba
română, acum o persoană la 80 de ani împliniți, ne-a descris Paștele tradițional
cu același tact cu care a educat generații de copii în școlile din Scorțeni, în
cunoscutul stil didactic, adică pe etape. „Dacă vorbim despre cum se pregăteau
oamenii pentru a sărbători Paștele – ne-a spus de la început doamna Jigău -,
trei elemente trebuie să avem în vedere: omul, locul și acțiunea
propriu-zisă”. În aceste etape am reținut savoarea unor vremuri de acum
60 -70 de ani, când Paștele era precedat de activități prestate cu
religiozitate, dar și cu mare pricepere și mai ales cu mare curățenie trupească
și sufletească.
Curat la suflet,
dar și la trup. Curat peste tot locul
Mama Leonora |
Icoana
sfântă din amintirile despre Paști ale doamnei Jigău a rămas și va rămâne mama sa,
Leonora. Era una dintre cele cinci fete ale familiei sale, foarte gospodină. Știa cum se cuvine rânduielile gospodăriei în preajma Paștelui și nimeni nu-i
ieșea din cuvânt. Lucrul începea imediat după Sărbătoarea celor 40 de Mucenici,
adică la începutul lui martie, iar principiul de bază impus era CURĂȚENIE. Curați
trebuiau să fie și oamenii, dar și locurile în care trăiau.
Casa
familiei era în centrul atenției, dar nu numai. Se văruiau casa și încăperile,
se făcea curățenie și în curte și în grădină, dar și pe terenul din fața casei, de la drum. Când începea
curățenia, tot satul vuia. Toți se grăbeau să aducă varul, sineala, nisipul,
lutul, tot ce era necesar. Curățenia trebuia terminată până în Săptămâna Mare și
nu erau uitate nici mormintele din cimitir.
Ouă închistrite la
Scorțeni
În Joia Mare începea pregătitul bucatelor. În acea zi
se vopseau ouăle. Se vopseau simplu, nu cu modele diferite, ca acum, cu frunze
de pătrunjel sau de alte plante. Umblând prin lucruri vechi, mama Leonora a
găsit însă o chișiță, dar nu știa ce este aceea. Era o pensulă
de încondeiat ouăle, făcută dintr-un bețișor (de obicei de aramă sau de
tinichea subțire), prevăzută cu câteva fire de păr de porc. Chiar în camera de
curat a casei și-a făcut un loc al ei. A adus ceară curată și s-a apucat de
lucru. „La asemenea lucrare trebuie un om iscusit – spune doamna Jigău.
Aceasta este o veritabilă meserie, în care trebuie să pui artă, iscusință, abilitate,
răbdare, cunoștințe de cultură generală, chiar suflet. E nevoie, însă, și de
flexibilitatea mâinii”. Mama împărțea suprafața oului în patru părți egale, după
care desena figuri geometrice.
„Mama închistrea
ouăle numai cu ceară absolut curată, nu combinată - am mai aflat de la fiica
Leonorei. Furnizorul ei trebuia să se jure că e curată. Dar și vasul în care
puneai culorile și coșul în care punea-i ouăle vopsite trebuiau să fie folosite
numai la așa ceva. Precum și chișița. Erau lucruri folosite doar o dată pe an,
dar era bine să le ai”.
Elena V. Jigău
Elena Jigău, pe vremea în care Paștele era ascuns de rigorile regimului comunist |
Totul
era făcut cu mare credință. Iar pe oul de Paști trebuia scris neapărat „Hristos
a înviat!”. Aranjatul ouălor în coș se făcea într-un anume fel. „Noi le puneam într-un
paner învelit într-un prosop curat, cusut cu flori (nu brodat) chiar de mama,
spălat și apretat. Ouăle erau așa fel așezate încât să se vadă înscrisul de pe
ele. Era un adevărat ritual. Iar pe masa de Paști, coșul cu ouă era pus în
mijloc” - își amintește fosta profesoară din Scorțeni.
Vinerea, ziua de
cozonaci și pască
Cozonacii
de Paști în Vinerea Mare se coceau. Femeile frământau avan aluatul. Se trezeau
de la ora 2,00 și începeau lucrul. Pentru pască, mama Leonora avea tingiri
speciale, unele încrețite pe margine, altele pătrate, dar și una specială,
mare, în care se făcea Prinosul (colacul mare de dus la biserică) făcută de meșterul
Stară Duță. În aceasta făcea Pasca Paștelui. Pasca se umplea cu brânză. Se făcea
turta păștii, apoi colacul propriu-zis al ei. Pe colac, cu mâna, femeile făceau
gălătuși (un fel de crestături mari), pe care îi mai numeau și gâlci. Colacul se
punea de jur împrejurul turtei. Apoi se făcea maiaua păștii, din caș tăiat
cuburi și brânză frământată cu mâna, cu gălbenuș de ou, cu zahăr și mirodenii,
dar și cu esență de vanilie sau de rom. „Mătușa mea, Catinca – spune doamna Jigău
-, punea în această maia și făină de porumb, care strângea bine maiaua. Era un
obicei în tot satul”. La vremea aceea, pe drumul satului era numai miros de
pască. Pe fața păștii se puneau două șuvițe de aluat, în formă de cruce. Aceea
era, de fapt, pasca bisericii, de dus la biserică.
Cuptorul
Amintirea vechiului
cuptor de pâine revine chiar și în fața cuptoarelor moderne de astăzi |
Aproape
fiecare casă avea cuptorul ei. Cuptorul întâi se văruia și pe afară și înăuntru.
El trebuia întâi încercat. Se puneau numai lemne uscate, de ulm, de fag, de
stejar, nu de brad sau de altfel. Iar lemnele erau tăiate subțiri și lungi. După
vreo două-trei ore, când se încălzea, se încerca puterea cuptorului. {tiau
femeile câte minute trebuia ținut cuptorul înfundat. Dar se uitau permanent să
nu se pârlească ce era înăuntru, cozonacii sau pasca. „Mama ne învăța altfel cum
să controlăm temperatura: să băgăm mâna în cuptor și să spunem Tatăl nostru.
Dacă mâna rezista acolo, era semn că era pregătit cuptorul. Alții punea un pic
de făină pe vatră” - își amintește domana Jigău.
Când
se scoteau cozonacii, erau puși musai pe scândură de brad, apoi se păstrau pe o
masă pregătită special, curată, cu față de masă, înveliți cu prospae de cânepă
sau de in, pentru a se păstra proaspeți.
Mielul
Pentru masa de Paști, fața
de masă era lucrată în casă și folosită numai la asemenea eveniment |
Mielul
de Paști era obligatoriu. Se prepara simplu: borș, friptura și drob. Pentru
friptură se făcea o maia specială, cu usturoi, dar întâi se firbea un pic
carnea, să iasă mirosul și grăsimea. Se tăia pulpa de miel în două, dar se puneau
și coastele. Tot din coaste se făcea tocna de miel sau carnea de pe ele se
punea la drob. „Mulți râdeau de mine că ceream bezărăul (prapurul), în care făceam
drobul – a mai spus doamna Jigău. Dar nu știau cât e de bun. Fierbeam măruntaiele
și le tocam foarte mărunt. Mai puneam făină de grâu, ou, piper, cimbru, leuștean,
pătrunjel, ceapă verde și mărar. Friptura o făceam în cuptorul din care scoteam
cozonacii. Mai dădeam un foc ușor, scoteam jarul și aduceam tingirile. O făceam
în ulei. Stătea în cuptor și două-trei ore, să se facă în liniște. Pătrunjelul,
loboda albă, mărarul și ceapa, ardeiul și morcovul erau verdețurile adăugate la
friptură. Apoi, o mâncam direct din tingire”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu