duminică, 22 octombrie 2017

Monede din toată lumea și ceasurile astronauților Apollo la Târgul Colecțiilor 2017



Doi dintre cei mai pasionați colecționari din România, amândoi din Piatra Neamț, dar unul originar din Bacău, au expus la „Toamna Colecțiilor” câteva dintre piesele adunate de ei. Manifestarea, ajunsă la ediția a XVI-a, a fost organizată la sfârșitul săptămânii trecute de Clubul „Colecționarii” și de Asociația Filatelică „Grigore Pascu” din Bacău, în parteneriat cu Complexul Muzeal „Iulian Antonescu”. Vizitatorii au putut vedea aici o expoziție și un târg de filatelie, cartofilie, numismatică și de antichități.

Dumitru Varodin jr.
Pe Dumitru Varodin jr. iubitorii de fotbal îl cunosc sigur din activitatea sa în slujba acestui sport. Dar și pentru că este fiul lui Dumitru Varodin sr., fostul director al Liceului de fotbal din Bacău timp de 28 de ani. „Sunt originar din Bacău – ne-a spus juniorul Dumitru Varodin. Și eu am jucat fotbal, la patru echipe de Divizia A. Acum sunt proaspăt pensionar, după o carieră de profesor de educație fizică și de fotbalist. Am jucat cu Mircea Lucescu, apoi șapte ani la Brescia Calcio, în Italia, unde apoi am fost și antrenor de fotbal. Sunt de 47 de ani colecționist: numismatică, filatelie, cartofilie, cartografie. Ultima colecție, pe care am inițiat-o acum vreo zece ani, a fost de miniaturi în trei axe, nu basoreliefuri. Am 1.092 de exemplare din toată lumea. Îmi mai trebuie doar cele ale  Angkor Wat, templul din Cambodgia, și Borobudur, templul din Indonezia”.
Dumitru Varodin nu a fost acum prima oară cu piese din colecțiile sale în Bacău. În 2005 a expus aici circa 14.000 de monede. Dar marea sa realizare este expoziția cu 16.800 de monede din toate țările, din 48 de teritorii autonome și 192 de foste imperii și enclave, teritorii aparținând vremelnic de câte un stat, la Banca Națională a României, tot în anul 2005. A fost singurul colecționar care a făcut o expoziție de numismatică privată la BNR. Este membru de onoare al Societății Numismatice Române, unul dintre cei 29, și are dezlegare de la BNR ca toate expozițiile sale viitoare să stea sub egida acestei instituții.
Romulus Lupașcu, al doilea din stânga
Alături de Dumitru Varodin a expus concitadinul său Romulus Lupașcu. A venit cu un set de ceasornice de mână și de buzunar. „Am început cu filatelia, am continuat cu numismatica și în final am ajuns la ceasornice, de care sunt pasionat cel mai mult – ne-a declarat colecționarul. La Piatra, la Muzeul de istorie, am avut expusă colecția personală. Dețin un număr foarte mare de ceasornice, peste 300, ceasornice de buzunar și de mână, dar sunt setat pe marca Omega și nu cred că în țară mă întrece, la această marcă, cineva. Am peste 200”. Cristalizarea colecției sale sunt, însă, ceasornicele model Omega Speedmaster, marcă purtată de astronauții care au ajuns pe Lună, dar și de faimosul pilot de Formula 1 Michael Schumacher. „Am 54 de piese cu această marcă – a precizat Romulus Lupașcu. Colecționez și ceasornice de masă, dar numai mărci cunoscute, mai deosebite. Eu le expun și în târguri, nu neapărat să fac comerț, pentru că ceasurile nu se prea vând. În Bacău sunt doar câțiva comercianți de ceasornice, de unde mai și prind câte o piesă pentru colecție”.

„Au venit la târg colecționari din Brăila, Suceava, Brașov, Bacău, Constanța, București și Piatra Neamț. A fost o bună participare, dar se observă absența unor vechi colecționari, care probabil se pot deplasa mai greu dacă vremea nu e prea bună sau dacă nu prea mai pot finanța pasiunea lor ca înainte. Generațiile mai tinere, oamenii care dispun de ceva mai mulți bani, parcă nu prea găsesc drumul spre o pasiune cum este cea a colecționarilor de până acum, pentru cărți vechi, icoane vechi, mărci poștale și cărți poștale, pentru lucruri care devin tot mai vechi, dar și mai rare”.
Ioan Catană, vicepreședintele Asociației Filatelice „Grigore Pascu”

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu