- cum motivează compania noua notificare către autorități
Marile întârzieri
la plata serviciului de colectare a deșeurilor în 47 dintre cele 63 de
localități în care lucrează Romprest, plus alte probleme adiacente, dar care
aduc și ele cheltuieli și pierderi financiare, au determinat compania să
notifice pentru a patra oară în numai un an autoritățile județului Bacău.
„Este
o problemă care trenează aproape de la începutul activității noastre aici –
ne-a declarat Mihai Dan Asmarandei, mangerul
de contract în proiectul aplicat de Romprest în județ pentru colectarea
deșeurilor. Noi am început activitatea în octombrie 2015. A fost o perioadă de
90 de zile de implementare a activității, conform contractului, apoi pe 11
ianuarie 2016 am început efectiv colectarea deșeurilor. Au apărut și probleme
la care nu ne așteptam. În anumite localități, chiar dacă aveam contract de
colectare, nu am fost lăsați să intrăm și am început mai târziu colectarea”.
Unde este al
doilea operator pe firul deșeurilor?
Contractul
cu Rompres a prevăzut o perioadă de tranziție de 90 de zile, timp în care
alături de compania colectoare trebuia să mai apară un operator, care să se
ocupe de sortare, selectare și compostarea deșeurilor, pentru procesarea lor,
inclusiv cu organizarea stațiilor de tranzit. Al doilea operator nu a apărut
nici acum, ceea ce – spun cei de la Romprest – le creează mari probleme
financiare. „Romprest – a precizat managerul de contract - a înțeles să fie
înțelegătoare față de absența celui de al doilea operator pe o perioadă de
tranziție. Dar, această tranziție trenează de mai bine de un an. Am aflat că ar
fi o licitație adjudecată, dar contestată, deci cu mult timp pierdut”.
Între
cele 63 de localități din județ pentru se prestează servicii de salubritate
sunt și trei orașe – Moinești, Dărmănești și Onești. Vor mai apărea două
localități, una în toamnă, alta la anul, care au contracte cu alți operatori
care trebuie finalizate. Dar cele mai mari probleme – spune Matei Dan
Asmarandei - sunt la Moinești și la Dărmănești. „Ei – a declarat managerul de
contract - au semnat, din 2010, documente care arătau creșterea
suportabilității din partea cetățenilor, dar care acum nu mai sunt valabile, nu
mai sunt recunoscute. Dărmăneștiul, de exemplu, vrea să plătească doar cât a
hotărât Consiliul Local (pentru că, vorba aia, sunt alături de alegători),
Moineștiul la fel. Mai mult, parcă de când am venit noi, în județul Bacău a dat
un fel de molimă și au dispărut, ca prin farmec, vreo sută de mii de locuitori
numai din aceste localități. Pentru un UAT este ușor să declare că nu mai are
tot atât de mulți locuitori ca înainte, pentru că pentru ei trebuie să
plătească la Asociația
de Dezvoltare Intercomunitară Bacău (ADIB) colectarea deșeurilor. O comună avea mii de locuitori atunci
când trebuia trecută într-un rang administrativ mai mare pentru ca și primarul
să aibă un salariu mai mare, dar acum a dat molima și au dispărut oamenii. Sunt
situații de-a dreptul hilare”.
Plățile
către Rompres le face ADIB, care colectează banii din localitățile arondate. Dar,
acum, în aprilie, ADIB abia a încheiat de plătit factura pe luna octombrie.
Atunci, ce previziuni avem pentru sfârșitul acestui an? – se întreabă cei de la
compania de salubritate. Probabil atunci vor achita doar luna decembrie 2016.
Kilometri în plus,
timp pierdut, productivitate mică
Rompres
se ocupă de colectare în patru zone din județ: Bacău, Găiceana, Onești și
Berești-Tazlău. Acolo a organizat baze în trei zone, în Găiceana fiind în curs
de organizare pe un teren deja închiriat. Astfel, de la Ghimeș, de exemplu,
trebuia să fie dus la stația de transfer din Berești-Tazlău, de la Urechești la
Onești, de la Lipova la Bacău, de la Podu Turcului la Găiceana. Dar, așa deșeurile
oriunde se duc numai la Bacău. Cu mare diferență de kilometri parcurși și nici
productivitatea muncii nu mai este cum trebuie, pentru că șoferii parcurg
drumuri mai lungi, cu camioane nu cu limuzine. Programul de colectare al unei
mașini și al unui echipaj scade și el pe măsură, pentru că sunt mai mult pe
drum. Trebuie, astfel, să fie prelungit programul de lucru, să fie angajați
oameni pentru ore suplimentare etc. Iar toate acestea costă.
„Noi
suntem de acord să respectăm prevederile din contract, dar într-o situație
normală – spun cei de la Romprest. Inițial am înțeles anormalitatea, chiar dacă
aveam pagube, dar până când?
Noi
am notificat, cu această situație, de patru. S-au făcut numai promisiuni
verbale. Fapte nu!”.
Redevența, bat-o vina
Romprest
mai reclamă și taxele și redevențele care i se impun. La licitație, a întrebat
dacă pe lângă prevederile contractuale mai sunt și alte taxe de achitat,
neprevăzute. S-a spus că nu. Dar, acum în Moinești și în Dărmănești plătește,
de exemplu, taxe de tranzit, chiar dacă noi acolo prestează un serviciu, nu
tranzitează pur și simplu localitățile. „Moineștiul – spune Matei Dan
Asmarandei - plătește serviciile conform hotărârilor Consiliului Local, nu
conform angajamentelor de plată asumate încă din 2010”. În plus, Romprest
plătește două redevențe: una la Consiliul Județean, alta către Unitatea Administrativ Teritorială Moinești,
pentru bunurile care i se predau și le folosește în perioada contractului. „E
corect! – exclamă managerul de contract Dar, plătim pe 63.000 de pubele de
gunoi, însă la ora actuală, deși distribuim zilnic pubele, s-au preluat foarte
puține. În perioada de 90 de zile de la început, am stat zi lumină, pe orice
vreme, să vină lumea să le dăm pubele. Dădeam cel mult 25 pe zi, operațiune
pentru care țineam la posturi cinci oameni și am folosit mașini să le cărăm,
oricât de puține erau cerute. Multe pubele stau încă în depozite, iar noi
plătim redevență”.
Compania
nu a distribuit, pentru că nu s-a putut, nici recipientele pentru deșeuri
reciclabile, pentru că nu sunt stații de sortare, nu ai unde să duci aceste
deșeuri.
„La
Moinești – a mai spus Matei dan Asmarandei - am solicitat reducerea redevenței
în funcție de pubelele folosite. Dar ne-au râs în nas. Plătim redevențe și pentru
gazul din stațiile de sortare și pentru platformele betonate, deși nu le
folosim și nici nu există. În plus, o parte din containerele nefolosite sunt
deja duse pe la firme agreate de consiliile locale. Chiar dacă aceste
containere sun achiziționate cu fonduri ISPA de unde se dau bani pentru
populație, nu pentru agenți economici”.
Prestaorul
de sevicii mai reclamă că, de la Moinești, i s-au predat trei autospeciale
pentru colectarea deșeurilor, care în contabilitate au valoare zero, dar pentru
care plătește redevență. „Noi – a precizat managerul de contract - le-am făcut
verificare tehnică la firme autorizate, să le putem scoate legal pe stradă. A
le pune în circulație ne costă bani buni, dar să ni se reducă redevența”.
Romprest vrea să
plece. Dar pe banii cui?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu