- la Complexul Muzeal „Iulian Antonescu” a fost vernisată expoziția de fotografii „Țăranii lui Prato”, prima expunere unitară în public a 50 dintre fotografiile realizate de fotograful Emil Prato la Tescani
Mihai Ceucă, Iulian Bucur și Sebastian Sascău (dreapta) la vernisaj |
Băcăuanii amatori
de istoria autentică, dar și de artă, pot retrăi, în următoarele două luni,
atmosfera patriahală a meleagurilor rurale ale județului de acum aproape o sută
de ani dacă vizionează expoziția de fotografii de epocă vernisată la Complexul
Muzeal „Iulian Antonescu”, pe care
organizatorii au intitulat-o „Țăranii lui Prato”.
În
50 de reproduceri de fotografii după operele lăsate nouă de unul dintre cei mai
apreciați, dar și cei mai necunoscuți artiști fotografi ai României, băcăuanul
Emil Prato, dar și prin expresivitatea unor exponate aduse lângă simeze din secția
de Etnografie a Complexului muzeal, în doar câteva minute poți parcurge un întreg
univers rural. {eful secției Etnografie a muzeului, Iulian Bucur, cunoscutul
colecționar și maximafilist Mihai Ceucă, dar și artistul fotograf Sebastian
Sascău au muncit pe brânci o bună perioadă de timp pentru a scoate din patina
uitării capodoperele fotografice ale lui Emil Prato. O parte dintre fotografiile
expuse provin chiar din Centrul de cultură de la Tescani, altele de la Arhivele
Statului, dar și din colecția personală a maximafilistului Mihai Ceucă (cel
care a și căutat mult timp în arhive date și documente despre Emil Prato) și de
la profesorul Aurel Stanciu.
„Emil
Prato – a spus Iulian Bucur - s-a oprit, cu aparatul său fotografic și în
satele județului, un subiect important pentru el. Poate, la
invitația Rosetteștilor, a fotografiat și împrejurimile Tescaniului, râul Tazlău,
pădurea, vitele și oamenii. Emil Prato a contribuit, astfel, la susținerea
concretă a faptului că portul românesc a fost o pavăză a limbii și a naționalității
noastre”.
În expoziție, fotografiile au fost aranjate tematic, astfel
încât vedem țăranii din Tescani la câmp, la prășit sau la coasă, păzind vitele,
lucrând în gospodărie, dar și la hora satului. Un grupaj distinct îl ocupă
imaginile surprinse pe malurile Tazlăului, care acum, datorită lor, timp de două
luni Tazlăul va curge liniștit și prin Bacău. În imagini apar chipuri
expresive, portrete autentice ale țăranilor de acum circa o sută de ani. Suita
de fotografii se încheie cu patru portrete ale Marucăi Rosetti-Cantacuzino-Enescu,
dar și cu un portret al lui Emil Prato lucrând în atelierul său.
„Emil Prato – a spus Mihai
Ceucă - a fost artistul fotograf datorită căruia mai putem revedea astăzi
imaginile urbei cu un veac mai tânără. Fotografiile lui Prato au fost folosite
de Gr. Grigorovici pentru ilustrarea culegerii sale monografice «Bacăul din trecut și de azi», dar și pentru realizarea unui set de cărți poștale ilustrate și de
vignete filatelice dedicate vieții țăranilor de pe Valea Tazlăului, din
Tescanii Marucăi”. Acestea pot fi văzute, în expoziție, aranjate în două
vitrine distincte.
Emil Prato avea, în Bacău, studioul fotografic „Adèle”,
din strada Regele Ferdinand nr. 35 (cam pe unde se află, acum, agenția CFR, pe Bulevardul
N. Bălcescu).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu