Astăzi
se circulă mai puțin cu trenul. Poate foarte puțin, înspăimântător de puțin.
Sunt, desigur, oameni care aidoma celor de acum peste 50-60 de ani pot spune că
nu au mers niciodată cu trenul. Astăzi mașina e la putere. Nici nu știu ce
pierd acești oameni!
Dar,
cu trenul în România astăzi se circulă greu. Se întâmplă de ani buni și nimeni
nu prea ia măsurile cuvenite. La început, prin anii ’90, criticam mizeria din
vagoanele de călători, acuzam și întârzierile nejustificate și dădeam deseori
ca exemplu Japonia pentru modul în care acolo îți poți potrivi ceasornicul după
sosirea trenului în gară. Cu timpul, însă, câte ceva a început să se mai
schimbe și pe la noi. Am avut ocazia să călătorim în vagoane mai elegante, iar
eu, la prima ocazie de acest fel am făcut într-un vagon zeci de poze. Părea de
necrezut ce vedeam.
Am
prins și momente mai grele. Ba un frig de crăpau șinele de cale ferată, ba o
ploaie de se rupeau iar șinele, ba aceeași mizerie din unele vagoane. Odată, de
la Târgu Mureș la Bacău am ajuns prin Ploiești cu trenul, pentru că pe la
Ghimeș se rupsese calea ferată din cauza puhoaielor. Pe parcursul drumului am
văzut, însă, cum se lucra la modernizarea căii ferate pe Valea Oltului. M-am
bucurat, era un semn de bine. La fel m-am bucurat de astfel de lucrări
circulând cu trenul de la București la Constanța. Am crezut că Bucureștiul va
deveni un fel de oraș pe malul mării la viteza cu care vor goni trenurile. Dar
nu a fost așa. Într-o zi am venit cu avionul din Bodrum la Otopeni, de unde am
urcat în tren și am plecat spre litoralul românesc. Am făcut mult, mult mai
mult decât de pe malul Mării Egee la București.
Ce
să mai spun despre cum arată astăzi gările, stațiile mici mai ales. Sunt ruinele
de la „malul Căii Ferate”. Gara, peroanele, zona gării erau cândva locuri de
referință. Poate sunt și astăzi, dar mai ales în sens negativ.
Iar toate despre câte am scris se
numesc „infrastructura căii ferate”. Halal infrastructură!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu