- desemnarea ei ca centru de mentenanță se poate face, însă, numai după apariția normelor metodologice la Legea privind industria națională de apărare
Compania Aerostar din Bacău, care fabrică produse de aviație, repară și modernizează avioane, produce și
realizează integrări de sisteme aero și terestre cu aplicații civile sau în
domeniul apărării și securității, este pregătită și pentru o eventuală desemnare
ca centru de mentenanță pentru flotila de avioane de luptă F16, recent
achiziționate de România.
„Aerostar – ne-a declarat președintele companiei, domnul Grigore Filip - se
pregătește în vederea desemnării formale ca centru de mentenanță pentru F16.
Neformal noi am fost desemnați de circa doi ani, dar reglementările legale au
mai întârziat. Aerostar are deja parteneriate cu companiile partenere și cu
alți furnizori în domeniu, dar stadiul în care suntem nu ține de anumite
poziții ale guvernului, ci de metodologia aplicării unui act normativ cum este,
în acest caz, Legea privind industria națională de apărare, apărută anul trecut.
Așteptăm să fie date, pentru această lege, normele de aplicare și atunci vom
ști cine va fi desemnat centru de mentenanță”.
Aerostar Bacău |
Desemnarea centrului de mentenanță pentru astfel de avioane sofisticate a
trezit, zilele trecute, o adevărată dezbatere media, după ce președintele Asociației Patronale Române a Producătorilor
de Tehnică Militară, Viorel Manole, a afirmat într-o emisiune televizată că
deși avem F16 în dotare Aerostar nu este declarat centru național de
mentenanță, în condițiile în care Lockheed Martin, producătorul avioanelor, a
spus că aceasta este o companie care corespunde. Viorel Manole a mai presupus
că avioanele vor trebui să ajungă, în aceste condiții, pentru întreținere și
reparații, la compania OGMA, din Portugalia, de exemplu, care se ocupă de F16.
Iar în luna martie fostul ministru Apărării Naționale prezenta un plan de
achiziționarea a cel puțin 20 de avioane F16.
Legea 232/2016 privind industria națională de apărare prevede că pentru a
se desemna centre de mentenanță trebuie făcut un memorandum de către Guvern.
Unele surse spun că normele de aplicare a legii ar trebui să apară într-o
săptămână sau două. După apariția normelor urmează să se înființeze un registru
al operatorilor economici din industria de apărare și un catalog cu servicii și
produse din această industrie. În baza autorizării pentru fiecare entitate
urmează să fie desemnați cei acceptați ca centru de mentenanță, prin memorandum
de guvern.
Așa cum este definită chiar în Legea 232, mentenanța este „un domeniu
funcțional al logisticii care cuprinde totalitatea acțiunilor întreprinse
pentru menținerea/restabilirea caracteristicilor tehnico-tactice ale
echipamentelor militare în starea care să permită îndeplinirea funcțiilor
specifice pe durata ciclului de viață”. Și tot legea spune că „în vederea
eficientizării activității de mentenanță, la propunerea ministerului de resort Guvernul
României desemnează, prin memorandum, operatorii economici care devin centre de
mentenanță pe categorii de tehnică conform autorizațiilor deținute și în baza
unei proceduri stabilite la nivelul ministerului de resort”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu