Domnul Mugur Isărecu, guvernatorul BNR, este, poate, unul dintre puținii
bancheri care vorbesc cu franchețe despre creditele bancare. „Creditul – spune
domnul guvernator – are două etape. Una de mare fericire, care durează două-trei
zile după ce iei banii, a doua care durează până la treizeci de ani, în care
trebuie să dai banii înapoi”. Cu alte cuvinte, când iei banii de la bancă îți
fată vaca, iar când te apuci să plătești ratele îți tot moare câte un vițel.
Oamenii, de toate categoriile, îi ocărăsc adesea pe bancheri. O fac des,
când ar vrea ceva împrumuturi, dar sunt refuzați, o fac și în alte situații, pe
care le-aș numi, cu îngăduință, minore. Însă cel mai mare cor de ocări s-a
pornit în ultimul timp, de când paritatea leu – francul elvețian a luat-o
razna, adică de când Banca Centrală a Elveției a hotărât să elimine pragul de
apreciere a francului, de 1,2 franci la un euro, ceea ce a produs panică pe
toate piețele valutare. În România, însă, parcă a venit Apocalipsa. Întărirea
francului față de leu a fost inevitabilă, iar cei care aveau credite în moneda
elvețiană s-au trezit că vor avea de plătit rate cu atât mai mari.
Să fim înțeleși, nu spun deloc că aceasta ar fi o bagatelă, o sperietură de
copil: nu-i deloc ușor să constați că ratele au crescut, iar echilibrul tău
financiar s-a dus, încât începi să te gândești zilnic, cu groază, cum vei plăti
alte rate și facturi, cum vei mai întreține traiul zilnic.
Firesc, cei loviți de soartă au privit imediat către instituțiile statului,
de la care așteptau reacții în ajutor, exact așa cum primarul unei comune este
așteptat să rezolve până și supărările dintre amorezi. Iar dintre instituții,
Autoritatea pentru Protecția Consumatorilor a fost prima care s-a pronunțat. Însă,
tot vorba guvernatorului BNR, până la urmă numai negocierile directe dintre
clienți și bănci în problema creditelor ar fi cea mai bună rezolvare a
problemei, deoarece bancherii nu au de gând să piardă nici un sfanț, iar statul
nu prea are mijloace să-i oblige. Cert este că opinia publică s-a împărțit, și
de această dată, în două tabere. Pe de o parte clienții păgubiți, asociațiile și
avocații care îi reprezintă, iar de cealaltă parte băncile care au în portofolii
astfel de credite.
Dar, să recunoaștem, tot cu franchețe, că și
unele bănci au venit cu soluții, pe care clienții le vor aprecia după cum vor
crede de cuviință. Important este că steagul alb a fost arborat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu