miercuri, 12 decembrie 2018

Aerostar a restaurat singurul avion YAK 17 UTI care mai există la noi


Foto: infoiasionline.ro
O echipă de specialiști de la Aerostar Bacău a finalizat restaurarea unui avion YAK-17 UTI, primul avion cu motor reactiv care a intrat în dotarea Comandamentului Forțelor Aeriene Militare din anul 1951.



Avionul este expus la Complexul Muzeal Național Moldova - Muzeul Științei și Tehnicii „Stefan Procopiu”, în curtea interioară a Palatului Culturii din Iași.

Lucrările de restaurare au durat doi ani.

Aparatul este singurul avion care a supraviețuit din seria cele nouă YAK 17 care au activat în Romania și care au operat pe aeroporturile din Bacău și Ianca. Avionul cu numărul 7 a fost adus în 1952 la Regimentul de Aviație Școala cu Reacție din Bacău, la începutul erei reactive în aviație. Piloții de pe avioanele mai noi IAK 23 au putut face primele zboruri pe YAK 17, aparate de antrenament exploatate intens, până în anul 1956. Au fost fabricate în URSS și exploatate mult și acolo până au ajuns la noi.

Foto: cartula.ro
YAK-17 UTI a ajuns, în final, la Caransebeș, de unde în anul 1959 a devenit bun cultural, înregistrat ca obiect de muzeu la 13 octombrie 1961 în inventarul Muzeului Politehnic din Iași, acum Muzeul „Stefan Procopiu”.
Avioanele YAK-17 au fost înlocuite cu aparatele MIG -15, avioane sovietice de vânătoare cu reacție proiectate de Artem Mikoian (1905-1970) și Mihail Gurevici (1893-1976).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu