Foto: infoiasionline.ro |
O echipă de specialiști de la Aerostar Bacău a finalizat restaurarea
unui avion YAK-17 UTI, primul avion cu motor reactiv care a
intrat în dotarea Comandamentului Forțelor Aeriene Militare din anul 1951.
Avionul este expus la Complexul
Muzeal Național Moldova - Muzeul Științei și Tehnicii „Stefan Procopiu”, în curtea
interioară a Palatului Culturii din Iași.
Lucrările de restaurare au durat
doi ani.
Aparatul este singurul avion care a
supraviețuit din seria cele nouă YAK 17 care au activat în Romania și care au
operat pe aeroporturile din Bacău și Ianca. Avionul cu numărul 7 a fost adus în
1952 la Regimentul de Aviație Școala cu Reacție din Bacău, la începutul erei
reactive în aviație. Piloții de pe avioanele mai noi IAK 23 au putut face
primele zboruri pe YAK 17, aparate de antrenament exploatate intens, până în
anul 1956. Au fost fabricate în URSS și exploatate mult și acolo până au ajuns
la noi.
Foto: cartula.ro |
YAK-17
UTI a ajuns, în final, la Caransebeș, de unde în anul 1959 a devenit bun cultural,
înregistrat ca obiect de muzeu la 13 octombrie 1961 în inventarul Muzeului
Politehnic din Iași, acum Muzeul „Stefan Procopiu”.
Avioanele YAK-17 au fost înlocuite cu aparatele
MIG -15, avioane sovietice de vânătoare cu reacție proiectate de Artem Mikoian (1905-1970)
și Mihail Gurevici (1893-1976).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu