Transportul turiștilor ar putea fi încorsetat de
modificările propuse de Ministerul Transporturilor cu privire la organizarea
acestuia în varianta terestră – reclamă Asociația Națională a Agențiilor de
Turism (ANAT) după ce acestea au fost făcute publice.
Iată ce
propune ministerul și care sunt observațiile făcute de ANAT:
Obligaţia
completării foilor de parcurs în dublu exemplar de către operatorul de
transport rutier pentru fiecare călătorie, înainte de raportarea acesteia, ba
chiar solicită eliminarea foilor de parcurs. „Precizăm – spune ANAT - că în acest moment Comisia
Europeană revizuiește Regulamentul nr. 1073 privind regulile comune de acces la
piața europeană de autobuze și autocare, având ca prioritate liberalizarea
pieței și eliminarea foilor de parcurs în cadrul Uniunii Europene. Nici pe
teritoriul României nu sunt obligatorii în cazul transportului ocazional,
întrucât acesta se desfășoară pe baza unei comenzi sau a unui contract, dovada
fiind plata anticipată a transportului sau după încheierea cursei, conform
clauzelor contractuale”.
Obligația ca
pe tot parcursul călătoriei, în cazul transportului ocazional, componența
grupului să rămână aceeași. „Este – comentează Asociația
agențiilor de turism - o obligație
stupidă și hilară, imposibil de aplicat din cauza nenumăratelor situații ce pot
apărea în derularea unui program turistic și care va duce fie la dispariția
programelor turistice care includ transport terestru, fie la nenumărate abuzuri
din partea organelor de control. Să ne gândim numai la câteva situații foarte
frecvente:
– circuitele
turistice, care colectează turiști din mai multe localități în vederea
participării la un program comun și apoi îi debarcă în localitățile de origine;
–
transferurile turiștilor străini de la un aeroport la diferite unități de
cazare dintr-o anumită zonă turistică;
– situația
în care un turist este nevoit din motive personale să părăsească un circuit
înainte de încheierea acestuia.
În oricare
din aceste situații transportatorul și/sau organizatorul sunt în culpă. Un
eventual control pe traseu ar consta în numărarea călătorilor, legitimarea lor
și confruntarea cu lista transportatorului. Niciunde în Europa nu se întâmplă
așa ceva, România ar veni în premieră cu o astfel de situație”.
Obligația
completării cu 24 de ore înainte de începerea călătoriei a formularului
electronic disponibil pe pagina Autorității Rutiere Române cu datele de identificare
ale turiștilor și solicită renunţarea la o astfel de raportare în cazul
curselor ocazionale ori, în ultimă instanță, menținerea obligației declarării
cursei înainte de începerea ei, dar fără limită de timp și fără a fi
necesare și datele de identificare ale pasagerilor. „O astfel de măsură ar fi
catastrofală – spune ANAT. Să ne gândim numai la câteva posibile situații:
–
necesitatea înlocuirii unui autocar defectat în timpul unei curse turistice;
–
organizarea unei excursii opționale într-o zonă de interes turistic pentru o
parte a unui grup de turiști străini sosiți într-un port românesc (identitatea
acestora neputând fi cunoscută, uneori, până în momentul începerii cursei, iar
repartizarea pe autocare făcându-se adhoc sau, uneori, fiind schimbată pe
durata programului);
–
necesitatea aducerii la București a pasagerilor unei aeronave care din diverse
motive nu a putut ateriza la Otopeni, ci pe un aeroport din țară;
– excursiile
școlare de o zi, unde participanții se pot schimba până în momentul plecării
etc.
În calitate
de asociație profesională şi patronală a agenţiilor de turism, „care promovează
activ transportul turistic şi turismul cu autobuze şi autocare, ca mijloace
sigure, prietenoase, ecologice, eficiente şi accesibile tuturor”, ANAT solicită
Ministerului Transporturilor:
1. Liberalizarea transportului rutier
naţional de persoane din România prin reguli şi nu prin haos, urmând modelul
statelor europene care şi-au liberalizat piaţa naţională de transport rutier de
persoane, ca de exemplu Marea Britanie, Suedia, Germania, Franţa, Italia;
2. Completarea legislaţiei româneşti cu
prevederi clare de aplicare a Regulamentului 1370/2007 privind serviciile
publice de transport feroviar şi rutier de călători.
În cazul
aprobării actului normativ în forma propusă de Ministerul Transporturilor,
similară celei anunțate în octombrie 2016, ANAT consideră că vom asista la
blocarea transporturilor turistice efectuate de transportatorii români, cu
influențe greu de cuantificat atât în ceea ce privește circulația turistică în
România, cât și asupra activității multor transportatori.
ANAT este
asociația patronală a agențiilor de turism din România cărora le
reprezintă interesele profesionale la nivel național, european și
internațional. Asociația are ca membri activi 500 de agenții de turism,
cele mai importante din țară, care cumulează peste 80% din vânzările pachetelor
de turism și călătorie, estimate la aproape un miliard de euro anual, și
au împreună peste 4.600 de angajați. Industria turismului în România are
peste 120.000 de angajați și contribuie la economia națională cu
aproape 2% din PIB.
„Asociația Națională a Agențiilor de
Turism respinge modificările propuse de Ministerul Transporturilor în cazul
legislației referitoare la organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere şi
a activităţilor conexe acestora, pe care le consideră aberante, clientelare și
imposibil de aplicat. Măsura afectează deosebit de grav toate
transporturile turistice și poate avea consecințe sociale dezastruoase. În
plus, este profund contrară tendințelor europene de liberalizare a pieței, cât și
agendei Guvernului de debirocratizare a aparatului public”.
Comunicatul de presă al ANAT
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu