joi, 7 decembrie 2017

Ce părere au IMM-urile despre Bugetul de stat pe 2018



Întreprinderile mici și mijlocii consideră bugetul de stat pe anul 2018, pus în dezbaterea parlamentului în acest zile, ca fiind „fragil și dezechilibrat”. Proiectul bugetului – a transmis Consiliul Național al Întreprinderile Private Mici și Mijlocii (CNIPMMR), din careface parte și Patronatul Județean al IMM Bacău.

Antreprenorii mici și mijlocii consideră că deși în Legea bugetului se recunoaște importanța sectorului IMM - contribuitor de importanță strategică la creșterea economică și crearea de locuri de muncă și se menționează susținerea lui prin programe, proiectul bugetului de stat pentru 2018 nu respectă dispozițiile Legea privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii.
Antreprenorii au constatat că în Bugetul  Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat (MMACA) scad finanțările pentru proiecte și investiții raportat la 2017, dar cresc cu 69,72% cheltuielile de personal și cu 32,36% cheltuielile de la bugetul de stat. Însă, pe 2018 sunt prevăzute creșteri semnificative a veniturilor din amenzi, penalități și confiscări.
În plus, deși se menționează măsuri de reducere a contribuțiilor și se statuează ca principiu „crearea unei politici fiscale predictibile în 2018”, sunt prevăzute creșteri semnificative a veniturilor din contribuții de asigurări. La fel, deși în Programul de Guvernare 2017-2020 se vorbește de simplificarea birocrației și reducerea cheltuielilor administrative, în Proiectul Legii Bugetului de Stat pe 2018 sunt prevăzute creșteri semnificative a veniturilor din taxe. În Program se vorbește și de creștere economică și succesul măsurilor adoptate, dar proiectul de buget prevede continuarea aplicării şi la anul de măsuri austere.
Bugetul pe 2018 este considerat fragil pentru că sunt prevăzute creșteri imense ale unor venituri care pot să nu fie realizate, în condițiile unui deficit foarte aproape de limita maximă.
Astfel, CNIPMMR susține revizuirea Bugetului de stat, creșterea investițiilor și dezvoltarea. Iată și prpunerile concrete ale Consiliului:

  • Revizuirea bugetului național raportat la cele trei domenii considerate prioritare pentru bugetul Uniunii Europene din 2018: creştere economică, creștere a locurilor de muncă şi siguranţă, inclusiv valorificarea creşterii alocărilor UE (pentru investiţii în locuri de muncă pentru tineri, cercetare, inovare, siguranţă, pentru statele din Vecinătatea estică), pentru asigurarea creșterii absorbţiei fondurilor Europene;
  • Creșterea finanțărilor alocate programelor pentru IMM-uri, conform dispozițiilor art. 26 alin. (1) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările și completările ulterioare: Anual, prin legea bugetului de stat se alocă fonduri în valoare de 0,4% din PIB, fonduri europene şi fonduri externe nerambursabile pentru finanţarea programelor de dezvoltare şi a măsurilor de sprijinire a înfiinţării de noi întreprinderi şi de susţinere a dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, la nivel naţional şi local, prevăzute în Strategia guvernamentală pentru susţinerea dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii”;
  • Creșterea investițiilor publice în vederea susținerii relansării economice, precum și lansarea unor proiecte ample de investiții, care să rezolve problema infrastructurii insuficiente sau de calitate scăzută, ce reprezintă unul dintre factorii cei mai problematici pentru dezvoltarea unei afaceri în România, constituind o barieră în calea schimburilor comerciale şi a dezvoltării economice, România fiind în continuare pe ultimul loc între ţările cu caracteristici similare din regiune în ceea ce priveşte calitatea percepută a infrastructurii de transport şi comunicaţii (Raportul de țară privind România al Comisiei pentru 2016);
  • Alocarea de fonduri pentru aplicarea de măsuri de prevenție în loc de creșteri semnificative a veniturilor din amenzi, penalități și confiscări, care ar trebui să scadă;
  • Aplicarea ajustării structurale anuale revizuite de cel puțin 0,8% din PIB în 2018 și punerea în aplicare a Recomandării Comisiei din 22 noiembrie 2017, din cadrul pachetului de documente ce lansează ciclul Semestrului european 2018, de coordonare a politicilor economice, bugetare și sociale;
  • Punerea în aplicare a recomandărilor Fondului Monetar International (FMI) care în Raportul din 25 mai 2017, a solicitat creșterea investițiilor publice:"In contextul unei posibile inrautatiri a situatiei fiscale, Comitetul director al FMI a recomandat autoritatilor romane sa evite politicile expansioniste, de exemplu majorarile excesive de salarii si pensii.  De asemenea, Comitetul director al FMI a subliniat necesitatea “reorientării politicilor dinspre stimularea consumului spre sprijinirea investițiilor,pentru a proteja rezervele și a crește in mod sustenabil standardele de viata";
  • Creșterea volumului achizițiilor publice, facilitarea accesului IMM-urilor la contractele de achiziție produse, servicii și lucrări și respectarea termenului legal de plata de 30 de zile prevazut de dispozițiile Legii nr. 72/2013 privind masurile pentru combaterea intarzierii in executarea obligatiilor de plata a unor sume de bani rezultand din contracte incheiate intre profesionisti si intre acestia si autoritati contractante și ale Directivei 2011/7/UE a Parlamentului European si a Consiliului din 16 februarie 2011 privind combaterea intarzierii in efectuarea platilor in tranzactiile comerciale;
  • Punerea în aplicare a dispozițiilor art. 24 alin. (14) lit. d1) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţăriişi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, modificat prin Legea nr. 62/2014:facilitarea accesului întreprinderilor mici și mijlocii la fonduri externe nerambursabile, pentru ca acestea să furnizeze doar o singură dată datele necesare, precum și valorificarea bunelor practici din Uniunea Europeană, prin proiectarea și implementarea, din fonduri externe nerambursabile, a unor programe destinate întreprinderilor mici și mijlocii de tipul:

- fond de microfinanțare a întreprinderilor mici și mijlocii axat pe dezvoltarea spiritului antreprenorial, inovare de vârf și introducerea noilor tehnologii;
- programe de cercetare, dezvoltare și consultanță privind managementul, marketingul, networkingul, investițiile în întreprinderi mici și mijlocii, în vederea furnizării de soluții pragmatice pentru creșterea funcționalității și performanțelor firmelor pe piața internă și internațională;
- fond pentru cofinanțarea realizării de produse ecologice;
- fond pentru minigranturi pentru microîntreprinderi;
- program pentru organizarea, în fiecare regiune a țării, a unor clustere inovative, focalizate pe produse pentru export, finanțate din fonduri europene, care să valorifice potențialul și condițiile specifice fiecărei zone;
- fond «capital de risc»,în vederea finanțării înființării de start-up-uri inovative;

  • Alocarea de fonduri pentru simplificarea birocrației, pentru susținerea creșterii economice, crearea de locuri de muncă, atragerea de investiții, în loc de creșteri semnificative a veniturilor din taxe nefiscale; 
  • Asigurarea unei reale consultări cu partenerii sociali și a unui dialog social calitativ pentru proiectul Legii bugetului de stat pe anul 2018.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu