O
nouă măsură promovată de Ministerul Finanțelor Publice face, temporar, mai
accesibil ajutorul de stat acordat firmelor. Măsură bună, poate spune oricine
aude de ea. Dar condițiile generale de acordare a lui rămân la fel.
Sunt
multe cazuri în care un sprijin primit de o societate comercială este suspectat
ca fiind ajutor de stat și este puricat, să se vadă că acesta nu contravine Legii
Concurenței. Adică nu poate beneficia orice firmă, în orice condiții, de un
sprijin material sau financiar care vine direct sau indirect de la stat.
Ajutoarele
de stat sunt o pârghie esențială pentru Guvern. Pot fi remediate eșecurile
pieței, pot fi promovate investițiile, pot fi create noi locuri de muncă, poate
fi protejat mediul și, mai nou, poate fi prevenit chiar colapsul sistemului
bancar. În toate acestea, un cuvânt greu îl are de spus, însă, și Comisia
Europeană (CE), pentru că suntem, nu-i așa, stat european, adică din UE.
România are obligația de a monitoriza acordarea ajutoarelor de stat și de a o raporta
la Bruxelles.
Ei
bine, ajutorul de stat rămâne selectiv. Selectivitatea face diferența între
măsurile generale aplicate de stat tuturor agenților economici și ajutorul de
stat propriu-zis. Acest ajutor se materializează într-un avantaj economic de
care altfel o întreprindere nu ar beneficia. Unele avantaje acceptate sunt mai
puțin cunoscute. De exemplu dacă o firmă cumpără din proprietatea publică un
teren la un preț mai mic decât cel al pieței sau vinde un teren domeniului
public la un preț mai mare. Sau scutirea de unele taxe ori obținerea de capital
de risc de la stat mai avantajos decât de la un privat.
În orice condiții, ajutorul de stat este, până
la urmă, evident benefic.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu