- interviu cu Grigore Filip, președintele companiei Aerostar
Grigore Filip |
Compania Aerostar
sărbătorește pe 17 aprilie, domnule președinte, 65 de ani de la înființarea
întreprinderii pe structura căreia a fost creată. Pentru un om, dar și pentru o
întreprindere, 65 de ani înseamnă deja vârsta senioratului, a experienței
venerabile. Pentru o societate comercială, însă, lucrurile pot sta oarecum
altfel, dacă ea ține permanent cont de modernizare, de înnoire. Iar Aerostar
merge pe un astfel de drum și este tot mai ancorată în prezent, dar și în
viitor. Ce evenimente au definit evoluția acestei companii, în cei 65 de ani?
AEROSTAR de astăzi este succesoarea Uzinei de Reparații Avioane (URA). A fost înființată prin
Hotarârea Consiliului de Miniștri 1165,
care poartă data „17 aprilie 1953, București”. De-a lungul anilor, societatea a
avut denumirile succesive URA, IRAv (Întreprinderea de Reparații Avioane), IAv
(Întreprinderea de Avioane), iar din anul 1991 a fost înregistrată ca societate
pe acțiuni cu capital integral de stat, cu denumirea actuală AEROSTAR S.A. Acțiunile Aerostar
sunt tranzacționate la Bursa de Valori București încă din anul 1998, cu
indicatorul bursier ARS. Din anul 2000 este societate cu capital integral
privat.
Nu sunt puține evenimentele din istoria societății, iar pentru că Aerostar înseamnă
în primul rând industrie-producție acestea sunt reparații și modernizări de mii
de avioane, motoare și echipamente militare, realizarea prototipului IAR-93,
primul avion de luptă românesc de după Al Doilea Război Mondial, fabricația a
peste 1.900 de avioane de școală și antrenament IAK-52, predarea la client a
peste 700 de sisteme de artilerie din categoria lansatoarelor de 122 mm, dar și,
de exemplu, realizarea prototipului
pentru primul radar naval românesc. Numele
Aerostar este legat și de modernizarea MiG-21 Lancer, de demonstratorul
tehnologic modernizat MiG-29 Sniper sau a obuzierului ATROM de 155mm/52
calibre, de integrarea sistemului național de identificare amic-inamic și
realizarea sistemului integrat de artilerie, toate aceste programe fiind
realizate la standarde de compatibilitate și de interoperabilitate NATO.
Mai puțin știut este că mai toate avioanele Airbus care zboară astăzi în
lume au și piese și echipamente realizate la Aerostar. Milioane de piese și
componente de aviație civile fabricate de noi se regăsesc pe avioanele care
zboară în întreaga lume.
Baza de întreținere pentru avioane
civile Boeing 737 și Airbus 320 de la Aerostar este nr 1 în România și în
această parte a Europei.
Strategia de
dezvoltare pentru perioada 2011-2015 era „expansiunea selectivă”, prin care prioritate aveau grupele de
produse cu profitabilitate bună și risc relativ redus, respectiv piese,
aerostructuri și subansamble de aviație, mentenanța pentru avioane civile,
hidraulica de aviație și sistemele defensive terestre. Astfel, ponderea
domeniului aeronautic în cifra de afaceri era văzută la 70% din total, cu o
dublare a vânzărilor, din care peste 75% îl reprezenta exportul. Ce strategie
se aplică acum și cu ce targeturi?
Strategia
de creștere și dezvoltare aplicată de Aerostar se încadrează în tendințele
specifice domeniului aviație și apărare la scară globală. Corelarea sinergică a
liniilor noastre de afaceri potenţează capacitatea de acțiune pe piață și susține
puterea noastră de integrare a unor afaceri complexe.
Creșterea
pe care o vizăm este în domeniul afacerilor care au o tradiție tehnologică
consolidată în domeniile de expertiză ale AEROSTAR; acestea sunt conform Misiunii companiei și au o perspectivă
de continuitate și dezvoltare pe termen mediu și lung.
AEROSTAR
a demarat mai multe proiecte care au în vedere înlocuirea unor produse și
servicii din domeniul apărării cu produse și servicii din generația actuală a
tehnologiilor din domeniul apărării. Aceste proiecte sunt foarte importante
pentru completarea ciclului de transformare și retehnologizare demarat în
societate după anul 2000. Dar, să vorbim pe cifre concrete: anul trecut 93% din vânzări
au fost în domeniul aeronautic, iar obiectivul este ca exportul să reprezinte
peste 80% din vânzările societății.
Vom
intensifica acțiunile de modernizare, vom continua transformările. În rândul
provocărilor nu trebuie să ignorăm
schimbările profunde generate de noua etapă a revoluției industriale.
Transformarea digitală a companiei este un proiect în curs.
Furnizor apreciat în
industria aeronautică mondială
Cum este susținută
la Aerostar deviza „Performanță prin profesionalism”?
Calitate, livrări la timp, încadrarea în costuri. Este simplu și
clar și înseamnă muncă și competitivitate.
Care este, în
prezent, imaginea Aerostar în industria aeronautică mondială? Dar în țară? Cine
sunt principalii parteneri ai ei? Parteneriatele cu producătorii străini de
echipamente militare, precum Raytheon sau Lokheed, o vor impune și mai mult?
Aerostar este un furnizor recunoscut și apreciat în industria aeronautică
mondială. După ce în anul 2016 a fost desemnată furnizorul anului de către GKN
Aerospace ca urmare a contribuției în fabricația subansamblelor de aripă pentru
avioanele Airbus 320, în 2017 Aerostar a primit premiul Airbus pentru parteneriat în domeniul fabricației de
piese și componente cu ocazia conferinței furnizorilor „Airbus Group
Detail Parts Suppliers Conference” pentru performanța realizată, evidențiind
aprecierea din partea Airbus pentru suportul acordat de Aerostar la succesele
programelor Airbus.
De
asemenea, în 2017 Aerostar a fost desemnată furnizorul anului de către SAFRAN
Landing Systems (Messier‐Bugatti‐Dowty) cu ocazia întâlnirii
anuale „Ziua Calității”, organizată cu furnizorii evidențiați pentru performanță
în domeniul calității și livrării la termen, ca și pentru capacitatea de
inovare și de a susține activitățile Safran.
Clienții noștri sunt partenerii noștri. Aceste premii din partea clienților
ne motivează să continuăm pe această linie, să acționăm în continuare pe linia
modernizării și a îmbunătățirii activităților noastre.
Parteneriatul cu Lockheed Martin sau cu Raytheon – pentru a relua doar
două nume dintre partenerii noștri de afaceri - ne mobilizează să acționăm
astfel încât să realizăm cu succes programele din România și să asigurăm pentru
Armata Română cele mai bune servicii și
suport, așa cum este prevăzut în Misiunea noastră.
„Creștem” oameni cu
expertiză
Un capital important
al Aerostar sunt oamenii, renumiți pentru profesionalismul lor. Ce face
compania pentru refacerea și dezvoltarea acestui capital?
Vârsta medie a salariaților noștri este de 45 de ani. În mare parte vechile
generații au fost înlocuite, dar deviza rămâne. Politica stabilită la nivelul conducerii este clară: Creşterea afacerii
înseamnă să „creştem” oameni cu expertiză.
Construiți, în
prezent, un nou hangar pentru mentenanță la avioanele mari în Iași. Este un
prim pas spre extinderea teritorială a activității sau doar o necesitate
tehnologică?
Este un prim pas. Aerostar a
pus la Iași bazele viitorului Centru de mentenanță avioane civile - prima
dezvoltare în afara sediului principal. La acest sediu secundar, Aerostar va
desfășura activități în domeniul întreținerii de avioane civile Boeing 737 și
Airbus 320.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu