vineri, 9 martie 2018

În Bacău a început să miroasă a cafea proaspăt prăjită



Peste cartierul de vest al Bacăului, chiar și peste o parte a comunei Mărgineni, de câteva zile se lasă o ademenitoare aromă de cafea proaspăt prăjită. Vine de la prima fabrică de cafea din Moldova și a treia ca mărime din țară, lansată pe 3 martie în Bacău sub numele Mister Tush Caffe. Fabrica are sediul central în Onești, un punct de lucru în Bacău, a fost fondată de un grup de tineri întreprinzători români, iar produsul ei este Cafe del Sol.

O cafea de calitate – spun cunoscătorii – depinde de perfecțiunea prelucrării fiecărui bob în parte și de modul în care este aceasta este pregătită. A bea o cafea bună este un deliciu, dar a o prepara este o artă care începe de la cultivatorul arborilor de cafea, trece prin tehnologia și profesionalismul celui care prăjește boabele, care ambalează produsul și îl distribuie, și se încheie în ibric și în ceașca servită.
Aceste lucruri le-a înțeles și oneșteanul Răzvan Dan, cofondator & CEO la Mister Tosh Caffe și acționar al cunoscutei companii de distribuție Licurici Impex Onești și al firmei Rise Spedition, Împreună cu Răzvan Vasile, un antreprenor la fel de tânăr din Constanța, a dezvoltat un proiect care – spun chiar antreprenorii - are pur și simplu misiunea de a oferi posibilitatea fiecărui român să consume o cafea proaspătă, sănătoasă și gustoasă, produs căruia să i se cunoască trasabilitatea.
Totul a pornit, însă, de la un vis.

La braț cu trei campionii

Răzvan Vasile, Andrei Oprișan
și Răzvan Dan

De la vis la realitate cafeaua produsă acum în Moldova, în Bacău, a parcurs mai bine de un an. „Primul pe care l-am contactat – ne-a declarat Răzvan Dan - a fost prietenul Răzvan Vasile, care lucra în această industrie. Am aflat de la el că în România avem campionul mondial la prăjit cafea în 2016 la concursul de la Shanghai, Alexandru Niculae, pe care l-am convins să colaboreze cu noi. A venit și partenerul său, Paul Ungureanu, care este numărul al treilea mondial la același concurs de barista World Coffee in Good Spirits 2016 din Shanghai, competiție unde trebuie să prepari anumite cocteiluri pe bază de cafea. Ne-au oferit consultanță pe partea de echipamente, pe fluxul tehnologic, în procesul efectiv de prăjire a cafelei, ne-a explicat cât timp trebuie să stea aceasta la degazat, apoi ce fel de râșnițe trebuie să folosim pentru ca în final să se obțină gustul din ceașcă așa cum ni-l dorim”.
Pe Alexandru Nicolae nu l-am găsit în fabrică în ziua în care am ajuns acolo, dar am făcut cunoștință cu un alt campion, Andrei Oprișan, cu o experiență de zece ani în domeniu, ajuns din Roman în Bacău, unde este tehnologul fabricii. În biroul managerilor am văzut și un întreg perete acoperit cu diplomele obținute de romașcan în diferitele concursuri, dar Răzvan Dan spune că se va investi permanent în el și că va fi trimis și la campionatele mondiale, să avem și un moldovean printre participanți, poate și printre premiați.

Business-planul care a adus imediat finanțarea

Proiectul a avut la bază un business-plan cu toți indicatorii de performanță, cu obiectivele antreprenorilor. Cu acesta, două bănci au și aprobat finanțarea de care mai aveau nevoie tinerii, pe lângă propriile lor fonduri. Cu banii de la banca aleasă a fost începută investiția, într-o hală din Bacău în care nu existau decât pereții și acoperișul. „Am construit, practic, de la zero – spune Răzvan Dan. Am finalizat lucrările și dotările în martie 2018 și am dat drumul fabricii. Am aplicat și pe un proiect de Start-Up Nation, pentru fonduri de la stat, și am avut un punctaj bun, care ne-a adus între primii 380 din aproape 15.000 de solicitanți. Punctajul maxim a venit pentru că eram firmă de producție, cu zece salariați, dar și cu utilaje de ultimă generație, cu tehnologie novativă. Însă proiectul nu a fost aprobat, pentru că eu veneam deja dintr-o firmă mare”.
Valoarea proiectului se ridică la peste 600.000 de euro, dar investiția se apropie vertiginos, cu ce mai urmează de făcut, de un milion de euro. La jumătatea anului antreprenorii vor să ajungă și la circa 20 de salariați, plus agenții de distribuție a brandului de cafea prin compania Licurici. În total vor fi circa 50 de oameni.

Cafe del Sol aduce aromele subtile ale Braziliei în Bacău

Boabele verzi de cafea ajung în fabrica din Bacău tocmai de pe plantațiile din Brazilia, țara supranumită „raiul cafelei”. „Am testat cafea și din Peru, din Honduras, din Columbia – spune Răzvan Dan. Însă boabele din Brazilia se remarcă prin aromele de ciocolată și de alune și prin aciditatea redusă. Este o cafea în care nu ai nevoie să pui zahăr, iar dacă este sorbită cum trebuie identifici ușor aromele subtile”. Boabele sunt de tip Arabica și se cultivă la altitudini mai mari de 800 m, într-un climat prietenos, fără variații mari de temperatură.
În fabrica din Bacău, la recomandarea campionilor cafelei, boabele intră în loturi mici într-un prăjitor artizanal, în care totul este controlat: viteza de rotație a tamburului, fluxul de aer care trece prin prăjitor pentru a elimina reziduurile și fumul, temperatura de evacuare a boabelor, durata procesului. „Este singurul utilaj de acest gen, cu așa capacitate, din România și, din câte știm, chiar din Europa de Est – aflăm de la managerul fabricii. Este de fabricație olandeză și este un utilaj computerizat”.
Aici se pot produce două tone de cafea într-un singur schimb, circa șase tone pe zi când se va lucra în trei schimburi.

Regalul cafelei de la Bacău

Despre degustări de vinuri sau de preparate culinare cu zeci și chiar mai mulți participanți am auzit adesea. Dar despre o degustare de cafea cu circa 300 de participanți mai rar. Un astfel de eveniment a avut loc pe 3 martie în Bacău, când s-a consemnat și ziua de naștere a fabricii Mister Tosh Caffe și a brandului Cafe del Sol. Au venit acolo cei mai importanți clienți ai companiei Licurici din zona Moldovei, reprezentanți ai autorităților locale, ai lanțurilor mari de magazine cu capital românesc, distribuitori mari din toată țara, bancheri, dar și președintele Asociației Cafelei de Specialitate din România, pentru că din 1974 în lume există și acest concept „al cafelei de specialitate” atribuit boabelor de cafea cu cel mai bun gust. „Am prezentat proiectul și care este misiunea noastră, care sunt valorile pe care le are cafeaua noastră, le-am arătat ce ne dorim de la ei – spune Răzvan Dan. Valorile cafelei noastre sunt «palpabile». Celelalte sortimente din piață livrează doar seducție și doar promisiuni de aromă și gust. O spune chiar agenția de marketing cu care lucrăm. Iar toți cei care au degustat cafeaua noastră ne-au spus că e unică”. Tot atunci, Ionuț Datcu, CEO al Wopa Advertising, a prezentat strategia de marketing a noii firme, iar directorului general al grupului de firme Licurici, Rise Spedition și Mister Tosh Caffe, Ciprian Fedor, a dezvăluit în premieră care sunt punctele forte ale noului brand de cafea.

Cum prepari o cafea bună

Procesul tehnologic al fabricii Mister Tosh Caffe are, desigur, secretele lui. Dar producătorii nu se feresc să ofere, public, rețeta corectă de preparare la ibric a cafelei. Rețeta apare chiar pe ambalajul fiecărei pungi de Cafe del Sol. Cum se prepară o cafea adevărată? Cafeaua nu trebuie să dea în clocot, ci trebuie amestecată, omogenizată în apă rece înainte de a o pune la fiert. Pe foc se lasă doar până în momentul în care apar primele bule pe margine și se ridică spuma. „Rețeta este trecută pe ambalajul produsului, pentru că ne dorim ca și consumatorul să fie informat, să vadă care este diferența de gust” – recunoaște managerul Răzvan Dan.

Unde găsești Cafe del Sol

Noul brand de cafea este distribuit, pentru început, în zona Moldovei, unde există deja astfel de servicii ale firmelor familiei Dan: în Vrancea, în Bacău, în Vaslui, în Neamț, în Iași, în Suceava și în Botoșani. „Vrem să așezăm foarte bine lucrurile aici, să câștigăm cotă de piață – ne explică Răzvan Dan. Însă avem deja cereri din București, din supermarketuri, de la distribuitori din sud, din centrul țării, din vestul ei. Vom evolua cu pași mărunți, măsurați, chibzuiți. În Bacău, cafeaua poate fi găsită în magazine românești, precum cele aprovizionate de distribuitorul Copanex, în magazinul Everest, în supermarketurile de cartier. În două-trei luni vom apărea cu produsul și în cafenele, sub brandul BRU Urban Coffee. Acolo se va putea alege, din meniu, originea cafelei dorite. Fiecare să alegă după gust. Peste vreo doi ani vrem să apară și cafenele sub propriul nostru brand. Ne gândim și la un magazin de prezentare, unde să se poată degusta o cafea, dar și să se cumpere produsul. Suntem deschiși la cerințele pieței, dar și la a face lucruri diferite față de alții”.
Brandul are, însă, și o pagină a lui pe Facebook (https://www.facebook.com/CafeDelSolRomania/).

„Totul a plecat de la visul a doi tineri care vor să schimbe ceva în țara noastră și de a oferi consumatorilor o cafea adevărată. Trebuie să schimbăm mentalitatea românilor și în privința consumului de cafea. Cine încearcă o dată cafeaua noastră, garantăm că nu o mai lasă pentru alta. Cafe del Sol vrem să fie cafeaua românilor, consumată de români și comercializată de români.”
Răzvan Dan, cofondator și CEO al Mister Tosh Caffe Onești

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu