Peste cartierul de
vest al Bacăului, chiar și peste o parte a comunei Mărgineni, de câteva zile se
lasă o ademenitoare aromă de cafea proaspăt prăjită. Vine de la prima fabrică
de cafea din Moldova și a treia ca mărime din țară, lansată pe 3 martie în Bacău
sub numele Mister Tush Caffe. Fabrica are sediul central în Onești, un punct de
lucru în Bacău, a fost fondată de un grup de tineri întreprinzători români, iar
produsul ei este Cafe del Sol.
O cafea de calitate – spun cunoscătorii – depinde de perfecțiunea prelucrării
fiecărui bob în parte și de modul în care este aceasta este pregătită. A bea o
cafea bună este un deliciu, dar a o prepara este o artă care începe de la
cultivatorul arborilor de cafea, trece prin tehnologia și profesionalismul
celui care prăjește boabele, care ambalează produsul și îl distribuie, și se
încheie în ibric și în ceașca servită.
Aceste lucruri le-a înțeles și oneșteanul Răzvan Dan, cofondator & CEO la
Mister Tosh Caffe și acționar al cunoscutei companii de distribuție Licurici
Impex Onești și al firmei Rise Spedition, Împreună cu Răzvan Vasile, un
antreprenor la fel de tânăr din Constanța, a dezvoltat un proiect care – spun
chiar antreprenorii - are pur și simplu misiunea de a oferi posibilitatea
fiecărui român să consume o cafea proaspătă, sănătoasă și gustoasă, produs
căruia să i se cunoască trasabilitatea.
Totul
a pornit, însă, de la un vis.
La braț cu trei campionii
Răzvan Vasile, Andrei Oprișan și Răzvan Dan |
Pe Alexandru Nicolae nu l-am găsit în fabrică în ziua în care am ajuns
acolo, dar am făcut cunoștință cu un alt campion, Andrei Oprișan, cu o experiență
de zece ani în domeniu, ajuns din Roman în Bacău, unde este tehnologul fabricii.
În biroul managerilor am văzut și un întreg perete acoperit cu diplomele
obținute de romașcan în diferitele concursuri, dar Răzvan Dan spune că se va investi
permanent în el și că va fi trimis și la campionatele mondiale, să avem și un
moldovean printre participanți, poate și printre premiați.
Business-planul care
a adus imediat finanțarea
Proiectul a avut la bază un business-plan cu toți indicatorii de
performanță, cu obiectivele antreprenorilor. Cu acesta, două bănci au și
aprobat finanțarea de care mai aveau nevoie tinerii, pe lângă propriile lor
fonduri. Cu banii de la banca aleasă a fost începută investiția, într-o hală
din Bacău în care nu existau decât pereții și acoperișul. „Am construit,
practic, de la zero – spune Răzvan Dan. Am finalizat lucrările și dotările în
martie 2018 și am dat drumul fabricii. Am aplicat și pe un proiect de Start-Up
Nation, pentru fonduri de la stat, și am avut un punctaj bun, care ne-a adus
între primii 380 din aproape 15.000 de solicitanți. Punctajul maxim a venit
pentru că eram firmă de producție, cu zece salariați, dar și cu utilaje de
ultimă generație, cu tehnologie novativă. Însă proiectul nu a fost aprobat,
pentru că eu veneam deja dintr-o firmă mare”.
Valoarea proiectului se ridică la peste 600.000 de euro, dar investiția se apropie
vertiginos, cu ce mai urmează de făcut, de un milion de euro. La jumătatea
anului antreprenorii vor să ajungă și la circa 20 de salariați, plus agenții de
distribuție a brandului de cafea prin compania Licurici. În total vor fi circa 50
de oameni.
Cafe del Sol aduce aromele
subtile ale Braziliei în Bacău
Boabele verzi de cafea ajung în fabrica din Bacău tocmai de pe plantațiile
din Brazilia, țara supranumită „raiul cafelei”. „Am testat cafea și din Peru,
din Honduras, din Columbia – spune Răzvan Dan. Însă boabele din Brazilia se
remarcă prin aromele de ciocolată și de alune și prin aciditatea redusă. Este o
cafea în care nu ai nevoie să pui zahăr, iar dacă este sorbită cum trebuie
identifici ușor aromele subtile”. Boabele sunt de tip Arabica și se cultivă la
altitudini mai mari de 800 m, într-un climat prietenos, fără variații mari de
temperatură.
În fabrica din Bacău, la recomandarea campionilor cafelei, boabele intră în
loturi mici într-un prăjitor artizanal, în care totul este controlat: viteza de
rotație a tamburului, fluxul de aer care trece prin prăjitor pentru a elimina
reziduurile și fumul, temperatura de evacuare a boabelor, durata procesului. „Este
singurul utilaj de acest gen, cu așa capacitate, din România și, din câte știm,
chiar din Europa de Est – aflăm de la managerul fabricii. Este de fabricație
olandeză și este un utilaj computerizat”.
Aici se pot produce două tone de cafea într-un singur schimb, circa șase
tone pe zi când se va lucra în trei schimburi.
Regalul cafelei de la
Bacău
Despre degustări de vinuri sau de preparate culinare cu zeci și chiar mai
mulți participanți am auzit adesea. Dar despre o degustare de cafea cu circa
300 de participanți mai rar. Un astfel de eveniment a avut loc pe 3 martie în
Bacău, când s-a consemnat și ziua de naștere a fabricii Mister Tosh Caffe și a
brandului Cafe del Sol. Au venit acolo cei mai importanți clienți ai companiei
Licurici din zona Moldovei, reprezentanți ai autorităților locale, ai
lanțurilor mari de magazine cu capital românesc, distribuitori mari din toată
țara, bancheri, dar și președintele Asociației Cafelei de Specialitate din
România, pentru că din 1974 în lume există și acest concept „al cafelei de
specialitate” atribuit boabelor de cafea cu cel mai bun gust. „Am prezentat
proiectul și care este misiunea noastră, care sunt valorile pe care le are
cafeaua noastră, le-am arătat ce ne dorim de la ei – spune Răzvan Dan. Valorile
cafelei noastre sunt «palpabile». Celelalte sortimente din piață livrează doar seducție și doar promisiuni
de aromă și gust. O spune chiar agenția de marketing cu care lucrăm. Iar toți
cei care au degustat cafeaua noastră ne-au spus că e unică”. Tot atunci, Ionuț Datcu, CEO al
Wopa Advertising, a prezentat strategia de marketing a noii firme, iar directorului
general al grupului de firme Licurici, Rise Spedition și Mister Tosh Caffe,
Ciprian Fedor, a dezvăluit în premieră care sunt punctele forte ale noului
brand de cafea.
Cum prepari o cafea
bună
Procesul tehnologic al fabricii Mister Tosh Caffe are, desigur, secretele
lui. Dar producătorii nu se feresc să ofere, public, rețeta corectă de
preparare la ibric a cafelei. Rețeta apare chiar pe ambalajul fiecărei pungi de
Cafe del Sol. Cum se prepară o cafea adevărată? Cafeaua nu trebuie să dea în clocot,
ci trebuie amestecată, omogenizată în apă rece înainte de a o pune la fiert. Pe
foc se lasă doar până în momentul în care apar primele bule pe margine și se
ridică spuma. „Rețeta este trecută pe ambalajul produsului, pentru că ne dorim
ca și consumatorul să fie informat, să vadă care este diferența de gust” –
recunoaște managerul Răzvan Dan.
Unde găsești Cafe
del Sol
Noul brand de cafea este distribuit, pentru început, în zona Moldovei, unde
există deja astfel de servicii ale firmelor familiei Dan: în Vrancea, în Bacău,
în Vaslui, în Neamț, în Iași, în Suceava și în Botoșani. „Vrem să așezăm foarte
bine lucrurile aici, să câștigăm cotă de piață – ne explică Răzvan Dan. Însă
avem deja cereri din București, din supermarketuri, de la distribuitori din sud,
din centrul țării, din vestul ei. Vom evolua cu pași mărunți, măsurați,
chibzuiți. În Bacău, cafeaua poate fi găsită în magazine românești, precum cele
aprovizionate de distribuitorul Copanex, în magazinul Everest, în supermarketurile
de cartier. În două-trei luni vom apărea cu produsul și în cafenele, sub
brandul BRU Urban Coffee. Acolo se va putea alege, din meniu, originea cafelei
dorite. Fiecare să alegă după gust. Peste vreo doi ani vrem să apară și cafenele
sub propriul nostru brand. Ne gândim și la un magazin de prezentare, unde să se
poată degusta o cafea, dar și să se cumpere produsul. Suntem deschiși la
cerințele pieței, dar și la a face lucruri diferite față de alții”.
Brandul are, însă, și o pagină a lui pe Facebook (https://www.facebook.com/CafeDelSolRomania/).
„Totul a plecat de
la visul a doi tineri care vor să schimbe ceva în țara noastră și de a oferi
consumatorilor o cafea adevărată. Trebuie să schimbăm mentalitatea românilor și
în privința consumului de cafea. Cine încearcă o dată cafeaua noastră, garantăm
că nu o mai lasă pentru alta. Cafe del Sol vrem să fie cafeaua românilor,
consumată de români și comercializată de români.”
Răzvan
Dan, cofondator și CEO al Mister Tosh Caffe Onești
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu