sâmbătă, 23 iulie 2016

Aerostar a marcat 40 de ani de la semnarea acordului pentru fabricarea avionului IAK-52



  • avionul școală produs în Bacău a împlinit 38 de ani

Asociația Aerostar PAS a marcat, vineri, 22 iulie, împlinirea a 40 de ani de la semnarea acordului pentru fabricarea avionului IAK-52 la Bacău și a 38 de ani de la predarea către beneficiar a acestui tip de avion. Evenimentul a avut loc în cadrul unei reuniuni la care au participat circa 100 de foști salariați ai Programul fabricării avionului IAK-52, dar și actuali specialiști ai întreprinderii băcăuane. La întâlnire au venit Grigore Filip și Doru Damaschin - președintele, respectiv vicepreședintele Aerostar, Theodor Plăcintă și Dan-Paul Mălin Popa, președintele și secretarul Asociației Aerostar-PAS.

„A fost – a precizat Theodor Plăcintă - prima acțiune a Asociației Aerostar-PAS după ce s-a încheiat misiunea ei de a susține procesul de privatizare în masă a companiei. Acum, o altă etapă în viața ei este aceea de a întreprinde acțiuni care să contribuie la dezvoltarea culturii Aerostar și să susțină proiectele care sunt pentru îmbunătățirea imaginii firmei”.
Cu acest prilej a fost rememorată, în imagini, istoria fabricației avionului IAK-52 și au fost remarcate contribuțiile unor participanți la acest program.

Un avion sigur și manevrabil

YAK-52 zboară și astăzi, în toată lumea

Yakovlev Yak-52 (Як-52) a fost, inițial, un avion sovietic de antrenament. Pe 26 iunie 1976 s-a semnat, însă, un acord interguvernamental între România și URSS pentru realizarea de astfel de avioane de școală și antrenament în Bacău. Prototipul a fost predat beneficiarului pe 22 iulie 1978, iar ultima livrare de avioane IAK-52 în URSS s-a făcut în 1991. În total, acolo au ajuns 1.967 de avioane. Aparate de acest tip au fost livrate și forțelor aeriene române, ungare și vietnameze. Avionul IAK-52W a fost o variantă reproiectată, cu rezervoare suplimentare în aripi, la cererea clienăilor din SUA, Marea Britanie, Franța, Italia, Germania, Australia și România, pentru mărirea razei de zbor de la 500 la 1.000 km. Pe avion s-au făcut și dotări suplimentare. În Aerostar au fost fabricate 2.131 de avioane IAK-52, Iak-52W și IAK-52TW. Specialiștii susțin că avionul este considerat foarte sigur, că are o excelentă manevrabilitate și un comportament deosebit în acrobație. „Multe dintre avioanele fabricate de noi – a spus Grigore Filip - zboară și acum, circa 400 numai în SUA. Munca depusă de noi se bucură de apreciere peste tot în lume. În ultimii ani, la toate târgurile de aviație la care am participat am văzut avioane IAK-52 în zbor. Și în România sunt astfel de avioane care încă mai zboară”.

 

Diplome și plachete pentru specialiști

 

Foștilor salariați din Programul IAK-52 le-au fost înmânate diplome de excelență și plachete cu acest prilej. Diplome și plachete au fost acordate și unor specialiști care au avut contribuții deosebite la conversia activităților de fabricație de structuri de aviație de la producția IAK-52 la cea de astăzi de la Aerostar și la penetrarea lanțului de furnizare globalizată pentru marea producție de aviație. Au primit astfel de distincții Florin Vasilache, Ionel Munteanu (șeful secției Trenuri de aterizare), Romeo Ojog, Dan Cepariu (directorul primului și celui mai de succes program în domeniul aviației civile, derulat pentru avioane Fokker, succes care a atras după el pe al următoarelor programe) și Dan Pătrău, manager de program. Plachete de onoare au fost înmânate celor care au condus structurile de fabricație în etapa IAK-52 și la conversia programelor. Acestea au revenit col. (r) Constantin Crăciun și lui Șerban Iosipescu, directorul diviziei Produse aeronautice.

 

„Am fost printre primii care au luat contact cu proiectanții avionului IAK-52. În uzină mi s-a permis să-mi aleg oamenii pe care i-am vrut în acest program. Livram circa 150 de avioane anual, dar într-un an am dat și 200. De mare ajutor a fost că autoritățile vremii ne-au permis să utilăm fabrica noastră cu utilaje occidentale. De remarcat a fost că niciunul dintre avioanele care au avut probleme pe teritoriul URSS sau la noi nu au fost de natură tehnică, ci numai datorită erorilor de pilotaj. Avionul produs de Aerostar a fost un mare succes pentru industria de aviație românească. Poate că era bine să continuăm această tradiție.”

Col. (r) Constantin Crăciun, fostul director al Fabricii de construcție avioane din Aerostar

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu