- avionul școală produs
în Bacău a împlinit 38 de ani
Asociația Aerostar
PAS a marcat, vineri, 22 iulie, împlinirea a 40 de ani de la semnarea acordului
pentru fabricarea avionului IAK-52 la Bacău și a 38 de ani de la predarea către
beneficiar a acestui tip de avion. Evenimentul a avut loc în cadrul unei
reuniuni la care au participat circa 100 de foști salariați ai Programul fabricării
avionului IAK-52, dar și actuali specialiști ai întreprinderii băcăuane. La întâlnire
au venit Grigore Filip și Doru Damaschin - președintele, respectiv vicepreședintele
Aerostar, Theodor Plăcintă și Dan-Paul Mălin Popa, președintele și secretarul
Asociației Aerostar-PAS.
„A
fost – a precizat Theodor Plăcintă - prima acțiune a Asociației Aerostar-PAS
după ce s-a încheiat misiunea ei de a susține procesul de privatizare în masă a
companiei. Acum, o altă etapă în viața ei este aceea de a întreprinde acțiuni
care să contribuie la dezvoltarea culturii Aerostar și să susțină proiectele
care sunt pentru îmbunătățirea imaginii firmei”.
Cu
acest prilej a fost rememorată, în imagini, istoria fabricației avionului
IAK-52 și au fost remarcate contribuțiile unor participanți la acest program.
Un avion sigur și
manevrabil
|
YAK-52 zboară și astăzi, în toată lumea |
Yakovlev Yak-52 (Як-52) a fost, inițial, un
avion sovietic de antrenament. Pe 26 iunie 1976 s-a semnat, însă, un acord
interguvernamental între România și URSS pentru realizarea de astfel de avioane
de școală și antrenament în Bacău. Prototipul a fost predat beneficiarului pe
22 iulie 1978, iar ultima livrare de avioane IAK-52 în URSS s-a făcut în 1991. În
total, acolo au ajuns 1.967 de avioane. Aparate de acest tip au fost livrate și
forțelor aeriene române, ungare și vietnameze. Avionul IAK-52W a fost o variantă
reproiectată, cu rezervoare suplimentare în aripi, la cererea clienăilor din
SUA, Marea Britanie, Franța, Italia, Germania, Australia și România, pentru mărirea
razei de zbor de la 500 la 1.000 km. Pe avion s-au făcut și dotări
suplimentare. În Aerostar au fost fabricate 2.131 de avioane IAK-52, Iak-52W și
IAK-52TW. Specialiștii susțin că avionul este considerat foarte sigur, că are o
excelentă manevrabilitate și un comportament deosebit în acrobație. „Multe
dintre avioanele fabricate de noi – a spus Grigore Filip - zboară și acum,
circa 400 numai în SUA. Munca depusă de noi se bucură de apreciere peste tot în
lume. În ultimii ani, la toate târgurile de aviație la care am participat am văzut
avioane IAK-52 în zbor. Și în România sunt astfel de avioane care încă mai
zboară”.
Diplome
și plachete pentru specialiști
Foștilor salariați din Programul
IAK-52 le-au fost înmânate diplome de excelență și plachete cu acest prilej.
Diplome și plachete au fost acordate și unor specialiști care au avut contribuții
deosebite la conversia activităților de fabricație de structuri de aviație de
la producția IAK-52 la cea de astăzi de la Aerostar și la penetrarea lanțului
de furnizare globalizată pentru marea producție de aviație. Au primit astfel de
distincții Florin Vasilache, Ionel Munteanu (șeful secției Trenuri de aterizare),
Romeo Ojog, Dan Cepariu (directorul primului și celui mai de succes program în
domeniul aviației civile, derulat pentru avioane Fokker, succes care a atras
după el pe al următoarelor programe) și Dan Pătrău, manager de program.
Plachete de onoare au fost înmânate celor care au condus structurile de fabricație
în etapa IAK-52 și la conversia programelor. Acestea au revenit col. (r)
Constantin Crăciun și lui Șerban Iosipescu, directorul diviziei Produse
aeronautice.
„Am fost printre primii care au luat contact cu proiectanții avionului
IAK-52. În uzină mi s-a permis să-mi aleg oamenii pe care i-am vrut în acest
program. Livram circa 150 de avioane anual, dar într-un an am dat și 200. De
mare ajutor a fost că autoritățile vremii ne-au permis să utilăm fabrica noastră
cu utilaje occidentale. De remarcat a fost că niciunul dintre avioanele care au
avut probleme pe teritoriul URSS sau la noi nu au fost de natură tehnică, ci
numai datorită erorilor de pilotaj. Avionul produs de Aerostar a fost un mare
succes pentru industria de aviație românească. Poate că era bine să continuăm
această tradiție.”
Col. (r) Constantin Crăciun, fostul director al Fabricii de construcție avioane din Aerostar
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu