Mihai Tănase, Oana Giurgiu și Viorel Costea, amfitrionul Simpozionului, la întâlnirea cu moineștenii |
Simpozionul anual „Tristan Tzara și cultura Dada”, ajuns la ediția a
cincea, s-a încheiat, vineri, 24 aprilie, la Moinești cu un eveniment de excepție
- proiecția documentarului de lung metraj „Aliyah Dada” (produs de Libra Film),
un film de Oana Giurgiu început acum cinci ani în orașul petroliștilor și
finalizat în Israel, acolo unde în 1882 un grup de evrei moineșteni înființa una
dintre primele comunități de evrei care proveneau din România.
La eveniment au
participat regizoarea Oana Giurgiu și cameramanul Mihai Tănase, care au
explicat spectatorilor resorturile care i-au împins la această interesantă
aventură și modul în care văd, acum, ceea ce au vrut să întruchipeze în
perimetrul unui ecran: „o poveste de «dragoste și ură» – două părți
incapabile să trăiască împreună, dar și nostalgice după despărțire.” Pentru că
- așa cum spun chiar realizatorii – „filmul este o incursiune personală, bine
documentată a autoarei Oana Giurgiu în istoria evreilor din România, în relația
când absurdă, când paradoxală, dintre români și evrei, ca un tablou
suprarealist care se construiește vizual printr-o serie de colaje, îmbinând
contextul istoric mare cu interviuri, amintiri și istorii individuale.” De
aceea, spiritul curentului artistic, Dadaismul, lansat de grupul de artiști și
scriitori adunați în jurul celebrului poet și eseist Tristan Tzara, care s-a născut
la Moinești, este leitmotivul folosit la construcția riguroasă dar și grațioasă
a narațiuni filmului.
Aliyah DaDa urmărește emigrația evreilor din
România către Palestina, surprinzând și relațiile acestora cu românii în cei
peste 130 de ani scurși de când primii evrei au luat drumul Palestinei. „Moineștiul – spune, în film, Oana
Giurgiu - l-a redescoperit pe Tristan Tzara, cel care s-a născut aici acum mai
bine de un secol. Moineștiul a fost un sat pierdut ulterior printre blocurile
de locuințe comuniste. Blocuri comuniste și Tristan Tzara! Nu se putea o
potrivire mai dadaistă. Și totuși, alăturarea sunt sigură că ar fi fost pe
gustul lui. Dar, pe vremea când se năștea Tzara evreii nu erau români, ci străini
fără patrie.”
Filmul spune poveștile de viață ale unor oameni care ele în sine pot fi subiecte
de film. Și, astfel, apar în film nu mai puțin de 19 astfel de personaje, unii
dintre cei care au trăit marasmul exodului evreilor din România către
Palestina.
În zilele următoare voi publica un interviu cu
regizoarea Oana Giurgiu.
Oana Giurgiu |
„Sunt foarte emoționată că
am venit la Moinești. Am crezut că e foarte simplu să încep filmul aici, apoi să-l
continui la Rosh Pina (oraș înfrățit acum cu Moineștiul) și la Zikhron, în
Israel. Și nu m-am înșelat. Am găsit acolo urmașii celor care au plecat din
România. Fascinant este că, la 130 de ani de atunci, dacă te plimbi pe străzile
din Zikhron sau din Rosh Pina, mulți oameni spun «A,
eu sunt din Moinești, familia mea e din Focșani sau din Botoșani».
Sunt oameni care, cei mai muți, n-au fost în România, poate nici nu știu prea
bine unde este Moineștiul. Dar știu că Moineștiul seamănă foarte bine cu Rosh
Pina.”
Oana
Giurgiu, regizor
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu