duminică, 14 noiembrie 2010

Expertii contabili reclama tertipurile ascunse in modificarea legislatiei

Marin Toma, presedintele CECCAR (Foto: Petru DONE)
Statul a pus ochii pe CECCAR (2)


Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romsnia - CECCAR a luat atitudine fata de intentiile Guvernului si ale Presedintiei de a impune Legislativului modificarea OG nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati si a OUG 90/2008 privind auditul statutar al situatiilor financiare anuale si al situatiilor financiare anuale consolidate. "Aceste acte - spune directorul executiv al Filialei Bacau a CECCAR, Constantin Pastrav - se vor o «confiscare» a activitatii membrilor organizatiei noastre, prin infiintarea unui organism «guvernamental», a unei «struto-camile» cu substrat economic de «finantare-fortata» a acestuia de catre profesionistii contabili". (Petru DONE)

Sint ani buni de cind în serviciile contabile din Romsia si-au facut loc reglementari elaborate fara profesionalism, care încurajeaza nemunca, evaziunea, coruptia si satisfac interesele unor grupuri - se spune in memoriul CECCAR. În loc sa se fi tras învataminte din materialele documentare primite, prin proiectele propuse se desavirseste procesul de destramare a profesiei contabile, iar pentru atingerea obiectivelor nedeclarate se încalca orice norme de etica si prevederi ale legii fundamentale, cum ar fi atacul la proprietatea privata prin nationalizari sau seminationalizari de activitati si resurse financiare private.
Autorii modificarilor legislative se afla acum „înfasurati” în propriile reglementari necorespunzatoare, din care nu mai stiu cum sa iasa, la timpul respectiv neluind în considerare niciuna dintre observatiile si
propunerile facute de profesionistii contabili. Astfel, dupa ce s-a creat un Consiliu pentru supraveghere publica, un mastodont cu atributii care nu aveau cum sa poata fi aduse la îndeplinire (nemaiîntilnit în UE), s-a constatat, dupa doi ani, ca nu functioneaza si, în loc sa se analizeze de ce (si anume, premisele gresite avute în vedere la crearea lui si atributiile care i-au fost date), se da vina pe constringerile bugetare. Solutia? In loc sa se revada premisele, modul de constituire, atributiile si modul de functionare, se adauga alte premise, eronate, obiectivul esential raminind acelasi: salarii private din resurse private, pentru întretinerea unui organism guvernamental sau semiguvernamental.
Procesul de reglementare din ultimii 10 ani din profesia contabila a fost influentat de neprofesionisti pusi doar pe capatuiala si continua în ritm alert. Nu era normal ca problemele sa fi fost discutate în prealabil în cadrul organismelor profesionale prezentindu-se obiectivele urmarite si impactul eventualelor masuri care se intentioneaza a se lua?
Superficialitatea si lipsa de profesionalism rezulta din însasi continutul notelor de fundamentare propuse care, în plus, sint de natura a induce în eroare autoritatile legislative.

Cum se modifica OG 65/1994?

Au existat doar doua probleme cu care nu am fost de acord si care se regasesc si în actualele propuneri ale Directiei de Reglementari Contabile:
1. Aprobarea Regulamentului de organizare si functionare de catre Guvern; nu exista niciun motiv pentru ca Regulamentul unei asociatii neguvernamentale existente de peste 18 ani sa fie introdus la aprobare la Guvern. Ca asa s-a procedat si cu celelalte doua organisme desprinse fortat si abuziv din CECCAR nu poate constitui un argument; în acele cazuri, s-a simtit aceasta nevoie pentru a da legitimitate si autoritate unor masuri abuzive, care au avut ca efect cresterea costurilor întreprinderilor mici si mijlocii mai ales. Este suficienta, în continuare, avizarea ROF de catre doua institutii guvernamentale: Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Justitiei.
2. Renuntarea de catre Ministerul Finantelor la supravegherea asupra activitatilor CECCAR si mandatarea unei alte persoane juridice sa realizeze aceasta supraveghere. CECCAR nu a fost de acord cu aceasta mandatare. Constatind, însa, ca fata de încurcaturile din profesie, Directia de Reglementari Contabile prefera ca aceasta directie sa nu mai iasa în fata în numele ministerului, e mai bine sa dirijeze din spate continuarea încurcaturilor si fiind vorba de vointa unilaterala, Ministerul Finantelor poate sa mandateze Consiliul Contabilitatii si Raportarilor Financiare sa îndeplineasca numai si numai atributiile acestui minister, prevazute în O.G. nr. 65/1994
republicata.
3. Mandatarea CSPAAS pentru îndeplinirea activitatii de supraveghere în numele Ministerului Finantelor Publice nu este posibila si nici legala, deoarece:
- reglementarile europene (Directiva nr. 43/2006) si OUG nr. 90/2008 se refera exclusiv la „un sistem de supraveghere a activitatii de audit statutar” si nu a întregii profesii contabile;
•- CECCAR nu mai are de 10 ani atributii pe linie de audit statutar; cum sa supraveghezi un organism pentru activitati care incumba altui organism;
•- profesia contabila se defineste ca fiind totalitatea activitatilor care presupun cunostinte în domeniul contabilitat, precum si specialistii care desfasoara aceste activitati. În profesia contabila exista numeroase alte organisme create; de ce se limiteaza supravegherea doar la CECCAR?
- activitatile profesiei contabile se desfasoara prin angajati si liber profesionisti. De cite ori CECCAR a cerut sa i se largeasca atributiile în ce priveste profesionstii angajati nu i s-a permis; atunci cum se pretinde ca supraveghiind CECCAR se supravegheaza
„profesia contabila”?
- intentia de a extinde atributiile CSPAAS si asupra CECCAR au mai fost sustinute de Directia de Reglementari Contabile si la elaborarea OUG nr. 90/2008. Ce schimbari noi justifica readucerea în discutie a acestei probleme? Se spera probabil într-o „nisa” pentru strecurarea acestei idei obsesive bazata pe ura?
Asupra concluziilor din Memoriu vom reveni in ultimul episod.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu