miercuri, 27 ianuarie 2021

Unde ne sunt liderii?

Titlul de mai sus și tema acestui editorial mi-au fost sugerate de un cunoscut și respectat expert contabil băcăuan pe care l-am întâlnit zilele trecute prin piață. Ca tot românul – cum se spune deseori – am schimbat și câteva opinii despre evenimentele la zi ale omenirii, între care, evident, instalarea la Washington a noului președinte american și evenimentele din jurul acesteia. Nu am tras, amândoi, concluzii optimiste și mă abțin să le menționez aici, dar pe una tot o formulez: „Nu mai avem lideri, domnule!” – a pus punctul pe „i” partenerul meu de discuții. Și, dintr-o dată, ne-au trecut prin minte fel de fel de poziții de lider, fie din fruntea statelor lumii, fie a unor adunături politice sau politicianiste. Adică liderii de astăzi sunt, mai degrabă, făcături.

De lideri, se știe, avem nevoie mereu. Fără ei s-ar instala haosul. Nici în lumea animală nu e altfel, acolo unde apare exemplarul alpha, cel care duce turma după el. Dar omenirea parcă nu mai are astfel de lideri.

Remarc aici și un comentariu de la cunoscutul post de radio Deutsche Welle, care vede, în ultimul timp, liderii lumii pe la Davos, la renumitul Forum Economic Mondial, sau pe la Ierusalim, unde se întrețin însă mai ales despre climă sau despre holocaust. „Problema - spune comentariul - e că, în loc să facă bine în lume, unii dintre ei se țin de prostii. Și iau decizii dintre cele mai discutabile”.

Dar cine sunt liderii lumii prin care trecem noi acum? Depinde unde te uiți. Stânga progresistă o adoră, de exemplu, pe imberba Greta Thumberg, adolescenta care vorbește răspicat despre protecția mediului. Ea stă de vorbă cu șefii de stat ori le adresează direct vorbe, iar unii o laudă, iar alții o critică. Iar de aici să vezi gâlceavă între lideri, care încep să spună de toate, mai ales „trump-isme”, dar nu prea fac nimic ca lumea.

Se pare, deci, că lumea are nevoie chiar de... lideri.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu