Zilele în care în calendarele creștine sunt
marcate cele mai importante sărbători, Paștele și Crăciunul, sunt alese după
reguli și precepte diferite, dar stabilite de Sfinții Părinți. Crăciunul este
sărbătorit, astfel, de unii „pe vechi”, iar paștele cade doar din când în când
la aceeași dată în toate aceste calendare.
Fiecare în legea lui!
Dar să fie reluată, de Înălțare, slujba de
Paște, cum a hotărât Arhiepiscopia Tomisului, pentru că pandemia de Covid-19
i-a ținut pe credincioși în casă în noaptea de 18 spre 19 aprilie, e ceva mai
puțin văzut.
Dincolo de preceptele bisericești, hotărârea
pare mai degrabă încă o dovadă de nesupunere sub autoritatea mireană, deși i se
dă un aer de „autonomie eparhială”. Pentru că tot acolo credincioșii au fost
împărtășiți cu aceeași linguriță și li s-a permis adunarea în grupuri mari, chiar
dacă pericolul infecției cu noul coronavirus era mare cât casa.
O fi tot un semn de protest, cum se văd atâtea
altele, de multe feluri în toată lumea și, evident, și pe la noi? Tot la
Constanța, la arhiepiscopul Tomisului a venit, zilele trecute, și nesupusul
Viorel Cataramă, omul de afaceri originar din Bacău, care s-a îmbrățișat cu
preoții și s-a declarat din nou împotriva măsurilor impuse la vreme de
pandemie, după ce înainte s-a prezentat într-un mic focar de Covid-19 pentru a
dovedi că nu se va infecta.
Manifestări de acest gen au loc în toată
lumea, deci și pe la noi. Unii vorbesc de „conspiraționism”, alții neagă
informațiile lansate de autorități, iar alții acuză media de așa-numitele „fake
news”. Anarhie și rebeliune – spun alții, care își amintesc și de rebelul personajul
Nikita, acum adaptat la pandemie. Ce-ar fi să vorbim, însă, și de un fel de „Paște
pe vechi”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu