Nicolae Hurjui, Livia Sibișteanu, Ioan Dănilă, Mircea Platon |
Imaginea
satului românesc, așa cum a fost ea creată în timp, dar și cum este percepută
astăzi, a fost tema celui de al patrulea simpozion județean organizat de Asociația
Profesorilor de Religie (APR) „Sf. Parascheva”. Evenimentul a avut loc la
Școala Gimnazială „Ion Creangă” din Bacău și a avut ca temă „Satul românesc -
vatră a bisericii”, sub semnul Anului omagial 2019 al satului românesc (al
preoților, al învățătorilor și primarilor gospodari) și Anului comemorativ 2019
al patriarhilor Nicodim Munteanu și Iustin Moisescu și al traducătorilor
cărților bisericești, proclamat de Biserica Ortodoxă Română.
Participanții
au fost profesori de religie din școlile băcăuane și elevi ai acestora, dar și
protopopul de Bacău pr. Costică Busuioc, iar conferențiari dr. Mircea Platon –
redactorul șef al revistei „Convorbiri literare”, conf. univ. dr. Ioan Dănilă,
preotul Nicolae Hurjui de la catedrala „Înălțarea Domnului” și prof. dr. Livia
Liliana Sibișteanu. Moderatorii și gazdele simpozionului au fost Teodora Plăeșu
și pr. Daniel Popa – președinta și respectiv vicepreședintele APR.
La
deschiderea simpozionului, președintele Asociației „Tradiții Militare
Românești”, col. (rtr.) Stelian Cojocaru a rememorat jertfa
militarilor români, cei mai mulți fiind țărani din satele noastre, în
războaiele pentru independența și reîntregirea neamului. Iar un grup de elevi
au etalat uniforme aidoma celor din dotarea soldaților din Primul Război
Mondial.
Satul românesc are o istorie ocultată
Dr. Mircea Platon a vorbit despre importanța satului
românesc așa cum este percepută imaginea sa astăzi. „Satul - a spus vorbitorul
- a contribuit la edificarea României Mari. În spatele realităților mărețe din
toate timpurile stau, de fapt, virtuțile umile, cultivate în viața satelor. Dar
de multă vreme această parte a istorie românești și altele asemenea sunt
ocultate, pentru că se dorește să ne branșăm la alte ideologii. Este tot mai
greu să vorbești despre lumea satului românesc și a virtuților lui pentru că
poți fi acuzat de paseism (admirație puternică față de trecut). În istoria
satului românesc trebuie să vedem două lucruri esențiale: virtuțile pe care ți
le cultivă existența în cadre naturale și modul în care societatea românească
de atunci a structurat națiunea”.
Cărțile de cult mențin tradiții culturale și
spirituale
Preotul Nicolae Hurjui s-a oprit asupra evocării
satului cu ajutorul cărții bisericești, într-un material structurat din
însemnările de pe numeroase cărți vechi de cult. „M-am folosit, pentru aceasta -
a precizat vorbitorul -, de catalogul cărților vechi din patrimoniul
Arhiepiscopiei Romanului și Bacăului și de valorile din biblioteca de la
Mănăstirea Bogdana. Satul românesc a avut un univers specific, dar care este în
pericol să rămână numai în arhive”.
Evocarea personalității patriarhului Nicodim (născut
Nicolae Munteanu, la Pipirig, în județul Neamț), al doilea patriarh al
Bisericii Ortodoxe Române (1939-1948) a fost făcută de conf. univ. dr. Ioan
Dănilă. Iar vorbitorul
a prezentat asistenței câteva dintre cărțile patriarhului, una chiar cu
autograful autorului.
Mai
avem sat tradițional?
La
final, prof. Livia Liliana Sibișteanu s-a oprit asupra unor exemple prin care
satul românesc este văzut între tradiționalism și modernism. Pe această temă a
și a formulat câteva întrebări esențiale: „Satul românesc – a opinat
vorbitoarea - este prezentat astăzi mai mult ca pe o lume vulgară. Mai există,
oare, sat tradițional? Mai avem tradiții în sat? Sau a pătruns și acolo
modernismul? Mai putem vorbi de modernism în arhitectura specifică satului sau doar
de kitsch? Putem vorbi de modernism în mentalitate sau de aculturație în lumea
satului?”.
„Astăzi, satul românesc se vede altfel. Realitatea
este mult mai tristă, dar croită în mai multe etape istorice, cea mai nouă
fiind integrarea României în structuri pe care eu le consider de natură
malefică. Acestea au dus aproape la lichidarea clasei țărănești. Noua structură
internațională din care face parte România a și spus că țara noastră are prea
mulți țărani. Dar țăranul este o categorie ontologică, iar satul este astfel și
el o categorie aparte. Acum aceasta dispare și depinde de noi să o protejăm. Să
refacem firul istorie culturale, a relației pe care am avut-o cu lumea satului!”
Dr. Mircea Platon
Mulțumim pentru articol!
RăspundețiȘtergereTeodora Plăeșu