Vinurile
românești pot fi oricând un brand de țară. Iar românii care au ales
străinătatea în ultimii 20 de ani trebuie să vadă și ei acest lucru, pentru că
străinii fie că recunosc acest lucru, fie că nu, sigur îl văd.
Am
auzit asemenea opinii la Festivalul de vin încheiat ieri în Bacău, la care vin,
de trei ani, cele mai importante crame românești, cei mai buni producători și
distribuitori. Sigur, ei toți au interes să susțină asemenea idei. Dar nu au și
dreptate?
Puterea
de penetrare pe oricare piață a unui produs ține de mulți factori. Între ei se
află și prețul, dar și calitatea și cantitatea. Despre vinul românesc, un produs
care nu prea ajunge pe marile piețe ale lumii, îmi vorbea un venerabil profesor
univesitar, decan al unei facultăți de comerț. Fusese în SUA, unde a dus cadou
câțiva litri de vin de la noi. Le-a plăcut tutor celor care l-au gustat –
oameni din marele comerț de peste ocean. Păi, dacă le-a plăcut, de ce nu-l promovează
pe piața lor? Nu au spus că nu, au întrebat doar: „Câte vapoare ne puteți livra
într-o lună?”.
Păi,
un vapor e un vapor, poate duce mult. Mult le trebuie și marilor comercianți,
pentru că ei își fac socotelile lor, iar unde e vorba de bani nu de glumit.
Să
fie oare România un mare funizor de vinuri? Statisticile spun că țara noastră are
circa 180.000 de hectare cu viță de vie și astfel stă pe locul al cincilea în
UE și pe locul al 11-lea în lume. În urmă cu mai bine de un deceniu producea
5,2 - 5,3 milioane de litri de vin, dar în 2016 a avut numai 3,2 milioane.
Mult, puțin, măcar pentru piața internă tot ar fi destul.
Numai vin de calitate să fie. Însă calitatea costă, iar oamenii de rând (și
tare sunt mulți!) tot la poșircă trag. Sau ei n-ar trebui să mai pună gura pe
vin?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu