- concluziile studiului GfK privind climatul de consum în Europa pentru al doilea trimestru din 2018
Prognozele economice în rândul
consumatorilor români au continuat să scadă în trimestrul al doilea – se arată
într-un studiu al GfK. Astfel, cu minus 22,2 puncte în iunie, indicatorul a
scăzut cu 5,6 puncte comparativ cu luna martie. Acesta este cel mai scăzut
nivel, înregistrat din aprilie 2012. Românii privesc perspectivele economice
ale propriei țări cu mai mult pesimism decât oriunde în altă parte a Europei.
Și așteptările privind veniturile
au scăzut. Cu minus 0,1 puncte în iunie, indicatorul a scăzut cu 4,2 puncte
comparativ cu luna martie, ajungând la cel mai scăzut nivel înregistrat din
iunie 2014.
În
schimb, înclinația către cumpărare s-a îmbunătățit ușor. A crescut cu 4 puncte,
ajungând la 1,3 puncte în iunie, comparativ cu luna martie. În primul trimestru
din 2018, în România, înclinația către cumpărare avea tot o valoare negativă.
În Europa, altfel
Sentimentul consumatorilor din
cele 28 state ale Uniunii Europene (UE) s-a îmbunătățit ușor în trimestrul al
doilea din 2018. În iunie, acesta a ajuns la 23,2 puncte, în creștere cu 2,6
puncte față de valoarea din martie. Este cel mai înalt nivel din noiembrie 2017
până în prezent. Înclinația medie către cumpărare în UE a scăzut ușor, deși înclinația
către economisire a scăzut și ea, astfel fiind disponibili mai mulți bani
pentru consum.
Consumatorii au evaluat
perspectivele economice. Ca medie, în UE, ele sunt mai puțin încurajatoare
decât la începutul anului. Prognoza economică a ajuns la 7,1
puncte în iunie. Aceasta reprezintă un declin evident, comparativ cu cele 15
puncte obținute în martie. Nivelul de încredere în dezvoltarea economică s-a
diminuat substanțial, mai ales în Germania, Franța și Belgia. În schimb,
consumatorii din Spania și Italia au privit mai favorabil activitatea economiei
proprii.
Așteptările privind veniturile s-au
menținut, în medie, în UE, ajungând la 16,8 puncte în iunie. Astfel, s-au
situat cu 0,5 puncte peste valoarea din martie. În Spania, Slovenia și Grecia,
indicatorul s-a mărit considerabil, comparativ cu primul trimestru. Aici consumatorii și-au cotat şi evoluţia viitoare a salariilor cu
mai mult optimism.
În comparație cu primul trimestru, înclinația
către cumpărare a scăzut ușor, ajungând la 17,6 puncte în iunie. Aceasta
înseamnă cu 2,1 puncte mai puțin decât în martie. Dacă indicatorul a scăzut cu
două cifre în Bulgaria și Franța, în Slovenia și Spania s-a îmbunătățit.
În ciuda unei ușoare scăderi a
înclinației către cumpărare, sentimentul consumatorilor în Europa măsurat de
GfK a crescut la 23,2 puncte în al doilea trimestru din 2018, întrucât aici
se ia în considerare și calculul înclinației către economisire, aflată tot în
scădere.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu