Alcătuirea noului
guvern al României, sub conducerea premierului desemnat Viorica Dăncilă și
posibila înlocuire a ministrului Transporturilor, Felix Stroe, pune din nou în
discuție proiectul Autostrăzii Iași – Bacău Brașov. Prezent în Onești pe 6
ianuarie, Felix Stroe a dat din nou asigurări că autostrada va fi realizată,
pentru că proiectul este prins în Memorandumul de Transport și pentru că
finanțarea necesară fost deja parafată cu instituții financiare internaționale.
Dar, recent, la Iași, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor (MT)
Cătălin Bălan a infirmat această variantă și a subliniat că Autostrada A8 –
Iași-Târgu Mureș are toate șansele.
Felix
Stroe se află, până marți, 23 ianuarie, într-un scurt concediu de o săptămână.
Ministrul l-a susținut pe fostul premier, Mihai Tudose, iar acum se spune că se
află pe lista miniştrilor pe care liderii PSD au luat o în discuţie pentru
plecarea lor din guvern. Preşedintele PSD, Liviu Dragnea, a precizat că
fiecare ministru este atent analizat şi se va lua o decizie în partid.
În
luna decembrie, la o interpelare a deputatei de Iași Cosette Chichirău,
ministrul a făcut pentru prima dată precizarea clară că susține proiectul
Autostrăzii spre Brașov. „Facem
autostradă Iaşi - Bacău - Oneşti - Valea Oituzului - Braşov. Este un traseu
mult mai uşor de realizat” – a declarat Felix Stroe. Aceasta a stârnit
protestele politicienilor ieșeni și nu doar ale acestora, iar Felix Stroe a
fost imediat acuzat că apără interese proprii legate de prezența societății
RAJA Constanța, pe care a condus-o 14 ani, în județele Bacău și Brașov, dar și
alte șase județe din sud-estul țării, unde a preluat administrarea rețelelor de
apă și canalizare.
Felix Stroe |
Politicienii încep
să aibă păreri contrare
La ultima vizită în Onești, de Bobotează, domnul Felix Stroe a dat din nou
asigurări președintelui Consiliului Județean Bacău, Sorin Brașoveanu, și
primarului de Onești, Nicolae Gnatiuc, că autostrada va intra în lucru. Și
deputatul Dragoș Benea a făcut, în aceeași perioadă, declarații de susținere a
proiectului autostrăzii prin Bacău și a punctat că autostrada prin
Tg. Neamț - Tg. Mureș este mai scumpă, dar are și probleme cu avizele de mediu,
întrucât aceasta ar traversa o rezervație naturală.
La
recentul CPEx de la Iași, însă, Cătălin Bălan, care coordonează
departamentul Fonduri europene din MT a venit, într-un discurs bâlbâit și ușor incoerent,
cu alt fel de precizări. „Autostrada Iași-Târgu Mureș – a spus secretarul de
stat - are finanțare europeană, iar finanțarea autostrăzii Bacău - Brașov este
încă în analiză. În Programul Operațional Regional Structură Mare se găsesc fondurile necesare.
În ce privește autostrada prin Bacău, aceasta nu este în competiție cu A8, care
are fonduri, ele fiind studiate în perspectiva unor finanțări cu instituții
financiare internaționale sau cu parteneriatul public privat”.
Cum vedea până acum
MT autostrăzile prin Moldova
Ministerul Transporturilor anunța, în luna decembrie, că a aprobat Memorandumul privind demararea pregătirii unui portofoliu de proiecte de transport care urmează a fi realizate în perioada 2018-2027, între care și Sectoarele de autostradă Brașov-Bacău și Pașcani-Iași-Ungheni. Proiectul este inițiat împreună cu Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene.
Sectoarele de autostradă Brașov-Bacău
și Pașcani-Iași-Ungheni (plus podul Ungheni) au o lungime totală de 336,5 km,
iar proiectul aferent o valoare totală de 3,080 de milioane de euro.
„Memorandumul – spuneau
cei din MT - este necesar pentru a oferi stabilitatea abordării strategice în
ceea ce înseamnă pregătirea proiectelor de infrastructură de transport în
perioada 2018-2027. Proiectele vor primi finanțare din fonduri europene, cât și
din fonduri rambursabile de la instituțiile financiare internaționale precum
Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare și Banca Europeană de
Investiții. Obținerea unei stabilități în abordarea strategică garantează că
proiectele odată lansate nu vor mai fi stopate creând premisele implementării
rapide a proiectelor”. Valoarea totală a proiectelor prevăzute prin acest
Memorandum se ridică la 12,190 de milioane de euro.
„A fost aprobat
Memorandumul de Transport al României, după ce s-a asigurat finanțarea prin
acorduri internaționale, iar tronsonul de autostradă către Transilvania și
către Vest va fi pe coridorul Ungheni-Iași-Pașcani-Bacău-Onești-Brașov. L-am
întâlnit pentru prima dată pe noul ministru al Transporturilor, la Onești, de
la care am înțeles că în problema autostrăzii nu mai poate fi dat nimic înapoi,
pentru că sunt semnate acordurile internaționale. Există sursa de finanțare și
nimeni nu mai poate modifica ceva”.
Sorin
Brașoveanu, președintele Consiliului Județean Bacău
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu