joi, 26 mai 2016

Lucrări de reabilitare și modernizare la Barajul Poiana Uzului



Administrația Bazinală de Apă Siret, care efectuează lucrări de reabilitare a barajului Poiana Uzului și înlocuiește vanele la două goliri de fund ale acumulării, a încheiat procedura de montaj la una dintre vane. Noua vană își dovedește, deja, utilitatea și funcționalitatea în condiții de ape mari, pe fondul avertizărilor hidrologice actuale. Cea de a doua vană urmează să fie montată până la sfârșitul lunii octombrie.

Aceste lucrări sunt necesare atât datorită uzurii fizice și morale a vanelor existente, cât și pentru că în timp s-a constatat că vanele funcționează cu vibrații din cauza vitezelor mari la trecerea apei prin ele. Mai mult, pentru a spori gradul de siguranță a construcției s-a stabilit montarea unui alt tip de vană decât cele montate inițial, respectiv vane tip lămâie în loc de vane tip fluture. Acest tip de vane este adecvat la condițiile de curgere cu viteze foarte mari a apei, fără producerea de vibrații și cu posibilitatea de reglare a gradului de deschidere.
„Dificultatea – spune directorul ABA Siret, Emil Vamanu -constă în faptul că aceste vane trebuie proiectate, executate pe bucăți și asamblate la fața locului, având în vedere că părțile componente trebuie introduse printr-o galerie de acces de 1,10 metri lățime și 1,70 metri înălțime.”
Barajul Poiana Uzului a fost construit în perioada 1965-1972, cu scopul de a crea în această parte a Moldovei o acumulare care să asigure alimentarea cu apa potabilă a zonei. Astfel, toate localitățile de pe Valea Trotușului, orașele Moinești, Onești, Comănești și parțial municipiul Bacău, primesc apă de la Poiana Uzului. Lacul de acumulare are un volum de 88 de milioane de metri cubi de apă și o suprafață de 335 de hectare, iar barajul are o înălțime de 80 de metri și o lungime de 500 de metri la coronament. Este o construcție de o deosebită raritate în Europa și prima de acest fel din România, cu contraforți tip ciupercă. Originalitatea barajului constă în faptul că nu este un monolit de beton, ci este construit din 33 de  bucăți numite ploturi, sistem care îi conferă elasticitate maximă și o comportare extrem de bună în caz de cutremur de pământ.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu