Vă rog, din capul locului, să nu
luați în serios acest titlu, care nu este decât o biată parafrază la o strigătură
populară de pe vremea când echipa de fotbal Steaua lua cupa Campionilor Europeni,
în 1986. Mi-a venit „pre limbă” pentru că sună frumos alături de interesanta
opinie a unui antreprenor băcăuan, pe care îl știu nu doar tenace în ce face,
dar și aplecat spre a despica firul de păr în patru pe teme mai ales politice
sau economice. L-am auzit vorbind, acum, vizavi de tevatura noului Cod fiscal,
că economia românească ar avea șanse de dezvoltare și pe baza creșterii puterii
de cumpărare a populației, fie și prin măsuri șocante de reducere a taxelor și
impozitelor (cum propune cam electoral Guvernul), dar alături de stimularea
productivă a consumului. Adică dă-i omului posibilitatea să se înfrupte mai
mult, că e mai ieftin (la un TVA mai mic, de exemplu), dar nu cu cât ai promis
inițial, ci numai cu jumătate. Cealaltă parte din promisiune să o ducă guvernanții
în susținerea întreprinderilor mici și mijlocii să producă mai mult, iar din
salarii mai mari și din profit mai bun IMM-urile să dea la buget impozite și
taxe mai grase.
Ei, uite că și docții statisticii
economice gândesc cam la fel. Ei spun așa: „Economia românească este puternic
ridicată de creşterea consumului domestic”. „Consumul
– spune Bogdan Ion,
Country Managing Partner al EY România, filiala românească a unei cunoscute
firme internaționale de servicii profesionale de audit, asistență fiscală,
asistență în tranzacții și servicii de asistență în afaceri - este în acest moment
principalul vector de creştere în România, după o lungă perioadă de stagnare ce
a urmat crizei globale, perioadă în care consumul domestic a scăzut în România
cu aproximativ 10%. Tendinţa clar ascendentă ilustrează încrederea mai mare a
populaţiei în economie şi creşterea nivelurilor reale ale salariilor. Ne aşteptăm
de asemenea ca investiţiile să crească la rândul lor, deşi dimensiunea evoluţiei
pozitive va depinde puternic de perspectiva Zonei Euro” .
Antreprenorul băcăuan are dreptate. Consum – da,
dar și producție, pentru că numai pe acesta se poate baza consumul. Producția
este stimulată de consum, dar stă la baza dezvoltării economice. Consumul
domestic are perspective de creştere cu peste 4% în 2015, după expansiunea de
5% înregistrată în 2014 – spun și cei de la EY. Creşterea semnificativă a
salariilor, de peste 6%, împreună cu inflaţia scăzută au întărit în această
perioadă puterea de cumpărare a consumatorilor români.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu