marți, 21 iulie 2015

„România, cât de mică, doar prin consum se ridică”



Vă rog, din capul locului, să nu luați în serios acest titlu, care nu este decât o biată parafrază la o strigătură populară de pe vremea când echipa de fotbal Steaua lua cupa Campionilor Europeni, în 1986. Mi-a venit „pre limbă” pentru că sună frumos alături de interesanta opinie a unui antreprenor băcăuan, pe care îl știu nu doar tenace în ce face, dar și aplecat spre a despica firul de păr în patru pe teme mai ales politice sau economice. L-am auzit vorbind, acum, vizavi de tevatura noului Cod fiscal, că economia românească ar avea șanse de dezvoltare și pe baza creșterii puterii de cumpărare a populației, fie și prin măsuri șocante de reducere a taxelor și impozitelor (cum propune cam electoral Guvernul), dar alături de stimularea productivă a consumului. Adică dă-i omului posibilitatea să se înfrupte mai mult, că e mai ieftin (la un TVA mai mic, de exemplu), dar nu cu cât ai promis inițial, ci numai cu jumătate. Cealaltă parte din promisiune să o ducă guvernanții în susținerea întreprinderilor mici și mijlocii să producă mai mult, iar din salarii mai mari și din profit mai bun IMM-urile să dea la buget impozite și taxe mai grase.
Ei, uite că și docții statisticii economice gândesc cam la fel. Ei spun așa: „Economia românească este puternic ridicată de creşterea consumului domestic”. „Consumul – spune Bogdan Ion, Country Managing Partner al EY România, filiala românească a unei cunoscute firme internaționale de servicii profesionale de audit, asistență fiscală, asistență în tranzacții și servicii de asistență în afaceri - este în acest moment principalul vector de creştere în România, după o lungă perioadă de stagnare ce a urmat crizei globale, perioadă în care consumul domestic a scăzut în România cu aproximativ 10%. Tendinţa clar ascendentă ilustrează încrederea mai mare a populaţiei în economie şi creşterea nivelurilor reale ale salariilor. Ne aşteptăm de asemenea ca investiţiile să crească la rândul lor, deşi dimensiunea evoluţiei pozitive va depinde puternic de perspectiva Zonei Euro” .
Antreprenorul băcăuan are dreptate. Consum – da, dar și producție, pentru că numai pe acesta se poate baza consumul. Producția este stimulată de consum, dar stă la baza dezvoltării economice. Consumul domestic are perspective de creştere cu peste 4% în 2015, după expansiunea de 5% înregistrată în 2014 – spun și cei de la EY. Creşterea semnificativă a salariilor, de peste 6%, împreună cu inflaţia scăzută au întărit în această perioadă puterea de cumpărare a consumatorilor români.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu