vineri, 24 iulie 2015

BARRIER – ferestre deschise spre tehnologii de viitor


Barrier - pavilionul central

„Dacă nu există ferestre, ele trebuie inventate” – spunea Iona, unul dintre personajele create de Marin Sorescu. Iona era un om care trăia cu o acută nostalgie a libertății, a căutării unui sens existențial. Avea nevoie de o fereastră prin care să comunice mai bine cu lumea. A scos un cuțit și a început să taie, apoi a mărit fereastra cu unghiile.
Iona nu avea de unde ști că peste numai 30 de ani cineva din Bacău avea să construiască, într-o fabrică de tâmplărie de PVC, un brand care i-ar fi ușurat cu mult munca lui de Sisif. Brandul s-a numit Barrier, „un simbol al progresului născut dintr-o sămânță de viziune, încolțită din curaj”, cum spun cei care l-au creat. BARRIER – adică o barieră în calea zgomotelor, a căldurii excesive, a luminii. Barieră termică, barieră fonică, barieră împotriva intemperiilor și chiar a efracției. Dar nu și împotriva libertății de sine.

După 20 de ani

Povestea brandului Barrier a început cu 20 de ani în urmă, când, paradoxal nici nu putea fi vorba de el. A început când familia Liliana și Adrian Gârmacea au lansat, în Bacău, compania Electric Plus, cu un cu totul alt obiect de activitate - telefonia mobilă -, însă fundamentată de la început pe valoare. Compania funcționează și în prezent, dar suportul ei a germinat, din anul 2003, sămânța noului brand Barrier, odată cu deschiderea primului atelier de tâmplărie de PVC, cu numai 10 angajați. Atunci, linia manuală de producție avea o capacitate de 30 de ferestre pe zi. În 2008, a fost adusă prima linie de producție automată, iar numărul angajaților a crescut la 25. Doi ani mai târziu, a început vânzarea ferestrelor prin reprezentanți în județul Bacău și a fost achiziționată a doua linie de producție automată, iar din 2011 vânzările s-au extins și în județele Suceava și Iași. Pentru că maturizarea firmei necesita o concentrare a activităților sub un singur nume, în anul 2012 s-a născut brandul BARRIER. Ce a urmat a fost etapa de consolidare, cu distribuție în mai multe judeăe și construirea celui mai mare parc industrial pentru tâmplărie de PVC, cu cele mai performante linii de producție.

Parc industrial nou, imagine nouă

Se spune că nu haina îl face pe om și poate fi adevărat. Nici sediile nu fac, de la sine industria, dar dacă vezi, în zona Sărata – Bacău, bijuteria de sediu industrial pe care scrie, mare, BARRIER, nu ai cum să spui că înăuntru nu se face producție de înaltă clasă. Clădiri și hale din oțel și sticlă proiectate într-o manieră demnă de Secolul XXI adăpostesc, din mai 2014, noul centru ultramodern de producție a tâmplăriei de PVC. Aici a fost lansat și noul departament de export și franciza BARRIER, iar anul 2014 a adus prima campanie de comunicare națională și mai multe premii prestigioase de recunoaștere a activității. Ultima intrată în sistem este fabrica de geam termopan, care va fi inaugurată oficial în mai puțin de o lună.

Investiție de 10 mil. euro, 35.000 mp suprafață construită, 500 de angajați

Gabriel Miron
Cu Gabriel Miron, Marketing Manager al companiei BARRIER, fac primii pași prin centrul de producție. Intrăm, pe rând, în Hala de înfoliere a profilelor de PVC, în Hala de uși secționale și rulouri, în Hala de tâmplărie și în noua Hală de geam termopan. Totul arată ca la carte. Aflu că tot ce văd înseamnă o investiție de 10 milioane de euro și o suprafață construită de 35.000 mp. Mă interesează numărul total de angajați și aflu că sunt circa 500, dintre care vreo 300 numai la Barrier. „Dar – precizează Gabriel Miron -, avem și peste 300 de colaboratori în toată țara și 13 francize în diverse județe, din Maramureș până la Constanța. Și vor fi mai multe, pentru că oferta este deschisă.”
Vedem, pe rând, pe fluxul de producție, cum intră profilele de PVC în instalațiile de înfoliere, pentru a căpăta exact culorile cerute de clienți, apoi cum sunt proiectate și fabricate ușile secționale și rulourile. Horia Iancu, managerul de producție la Divizia uși, e tare mândru de utilajele dedicate, unele construite chiar de ei (mașina de debitat cu comandă numerică, mașina de îmbinat table etc.), pentru că și produsele au un caracter pronunțat personalizat. „Fiecare produs – spune managerul - este un unicat. Noi nu cumpărăm și revindem, ci creăm fiecare produs. Doar materia primă vine din altă parte și numai din UE. Respectăm calitatea, de care utilizatorul final își va da seama pe parcursul folosirii produsului. Oferim clienților și consultanță și asistență chiar dinainte de faza de proiectare.
Hala de înfoliere
Când se dă comanda, concepția trebuie bine înțeleasă de client. În plus, avem standuri pentru instruirea montatorilor care vor lucra cu produsele noastre în diferite condiții atmosferice. Facem și un audit al montatorilor, pentru autorizarea lor. Calitatea trebuie urmărită și la montaj și postvânzare.”
Hala de tâmplărie are șapte linii automatizate și cel mai modern stand de montaj din țară, plus singura instalație de optimizare. Munca era în toi, iar pe cercevele am văzut înscrise numele clienților finali. Barrier livrează, zilnic, de la 700 pînă la 1.000 de ferestre. Aflu o listă întreagă de centre de debitare, prelucrare și sudură, de linii de asamblare și sisteme de împachetare. Dar, cine să le țină minte. Îmi luau ochii mulțimea de ferestre și uși gata de livrare.
Doar ce am văzut în noua fabrică de geam termopan a întrecut imaginile precedente. Fabrica era în probe tehnologice, dar tot am înțeles cum foile uriașe de sticlă, care vin tocmai de la Saint Gobain, se taie și se montează, iar între ele se introduce gaz – „bariera” de care aminteam la început. Fabrica a fost construită cu fonduri europene și prin contribuție proprie.

Exportul – o altă fereastră spre Lume

Gigi Iacob
Din toamna anului trecut, la Barrier se vorbește, concret, și de export. Gigi Iacob este managerul acestui departament. Despre noua activitate spune că înseamnă a-ți asuma viitorul. „Fiecare piață a tâmplăriei de PVC – îmi explică - are specificul ei, începând de la profilele folosite, de la felul în care se vor deschide ușile și ferestrele etc. Vorbim, însă, de țări diferite, de Italia, de Franța și de Germania, dar și de Marea Britanie, unde sperăm să începem o colaborare. Cel mai bine suntem ancorați în Italia. Avem agenții noștri care locuiesc acolo și se ocupă de gestiunea portofoliului de clienți.” Anul acesta, Barrier a fost, pentru prima oară, la MADE Expo Milano, în Italia, expoziție la care vin an de an jucătorii principali ai pieței de tâmplărie de PVC. A fost cu un stand deosebit, apreciat chiar de unul dintre principalii producători din domeniu, un concurent italian foarte puternic și cu multă tradiție. „Noi – mai spune Gigi Iacob - venim pe niște piețe cu tradiție. Nu e ușor, dar totul ține de viziune. Aceasta înseamnă să vrei, dar și să știi să investești, să ai tehnologia necesară, oamenii de care ai nevoie. Toate acestea se duc în calitatea produsului, dar cu influență și asupra prețurilor, influențate pozitiv de automatizare. Nu în ultimul rând contează suportul pe care îl oferi clienților, care te poate diferenția de multe alte firme, iar la noi se întâmplă aceasta.” Principalii concurenți sunt, astăzi, producătorii italieni și cei polonezi. Numărul jucătorilor foarte mari se rezumă, însă, la doi-trei. Nimeni altul nu-și mai permite să facă investiții atât de mari. Barrier are, însă, tehnologie din 2013 – 2015, care îi permite să optimizeze producția, cu efect asupra scăderii prețurilor.

Academia Barrier: „Zi de zi mai buni”

Liviu Vasilache

În cel mai recent catalog de prezentare Barrier am văzut acest titlu. Era la capitolul despre „Academia Barrier”, cum frumos a fost numit un program de perfecționare și specializare profesională. „Am început cu francizații noștri – am aflat de la Liviu Vasilache, coordonatorul Academiei. Avem instruiri interne cu ei. Inițial, la semnarea contractului, ei vin cu toată echipa aici, unde facem cursuri de la vânzări până la partea tehnică. După care avem cu ei legături online, le trimitem informări cu parte de învățare săptămnală. Lucrăm cu colegii noștri care au o experiență mare, ca facilitatori ai învățării, lucrăm la proceduri, facem materiale de instruire.” Academia funcționează doar de câteva luni, dar are deja proiecte și vrea să producă o schimbare, să nu se limiteze la întâlniri formale. În funcție de cerințe, se trece permanent prin această școală. „Francizații sunt prima oară față în față cu noi, apoi permanent pe internet – a mai spus Liviu Vasilache. Direct sau prin facilitatori, ne vedem cu toții. Pe noi ne interesează, în principal, să avem o cultură organizațională adaptată perioadelor prin care trecem, să fim adaptați permanent la nevoile pieței interne și externe.”

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu