Barrier - pavilionul central |
„Dacă nu există ferestre, ele trebuie inventate” – spunea Iona, unul dintre
personajele create de Marin Sorescu. Iona era un om care trăia cu o acută
nostalgie a libertății, a căutării unui sens existențial. Avea nevoie de o
fereastră prin care să comunice mai bine cu lumea. A scos un cuțit și a început
să taie, apoi a mărit fereastra cu unghiile.
Iona nu avea de unde ști că peste numai 30 de ani cineva din Bacău avea să
construiască, într-o fabrică de tâmplărie de PVC, un brand care i-ar fi ușurat
cu mult munca lui de Sisif. Brandul s-a numit Barrier, „un simbol al
progresului născut dintr-o sămânță de viziune, încolțită din curaj”, cum spun
cei care l-au creat. BARRIER – adică o barieră în calea zgomotelor, a căldurii
excesive, a luminii. Barieră termică, barieră fonică, barieră împotriva
intemperiilor și chiar a efracției. Dar nu și împotriva libertății de sine.
După 20 de ani
Povestea brandului Barrier a început cu 20 de ani în urmă, când, paradoxal
nici nu putea fi vorba de el. A început când familia Liliana și Adrian Gârmacea
au lansat, în Bacău, compania Electric Plus, cu un cu totul alt obiect de
activitate - telefonia mobilă -, însă fundamentată de la început pe valoare.
Compania funcționează și în prezent, dar suportul ei a germinat, din anul 2003,
sămânța noului brand Barrier, odată cu deschiderea primului atelier de
tâmplărie de PVC, cu numai 10 angajați. Atunci, linia manuală de producție avea
o capacitate de 30 de ferestre pe zi. În 2008, a fost adusă prima linie de
producție automată, iar numărul angajaților a crescut la 25. Doi ani mai
târziu, a început vânzarea ferestrelor prin reprezentanți în județul Bacău și a
fost achiziționată a doua linie de producție automată, iar din 2011 vânzările
s-au extins și în județele Suceava și Iași. Pentru că maturizarea firmei
necesita o concentrare a activităților sub un singur nume, în anul 2012 s-a născut
brandul BARRIER. Ce a urmat a fost etapa de consolidare, cu distribuție în mai
multe judeăe și construirea celui mai mare parc industrial pentru tâmplărie de
PVC, cu cele mai performante linii de producție.
Parc industrial nou, imagine
nouă
Se spune că nu haina îl face pe om și poate fi adevărat. Nici sediile nu
fac, de la sine industria, dar dacă vezi, în zona Sărata – Bacău, bijuteria de
sediu industrial pe care scrie, mare, BARRIER, nu ai cum să spui că înăuntru nu
se face producție de înaltă clasă. Clădiri și hale din oțel și sticlă
proiectate într-o manieră demnă de Secolul XXI adăpostesc, din mai 2014, noul
centru ultramodern de producție a tâmplăriei de PVC. Aici a fost lansat și noul
departament de export și franciza BARRIER, iar anul 2014 a adus prima campanie
de comunicare națională și mai multe premii prestigioase de recunoaștere a
activității. Ultima intrată în sistem este fabrica de geam termopan, care va fi
inaugurată oficial în mai puțin de o lună.
Investiție de 10 mil. euro,
35.000 mp suprafață construită, 500 de angajați
Gabriel Miron |
Cu Gabriel Miron, Marketing Manager al companiei BARRIER, fac primii pași
prin centrul de producție. Intrăm, pe rând, în Hala de înfoliere a profilelor
de PVC, în Hala de uși secționale și rulouri, în Hala de tâmplărie și în noua
Hală de geam termopan. Totul arată ca la carte. Aflu că tot ce văd înseamnă o
investiție de 10 milioane de euro și o suprafață construită de 35.000 mp. Mă
interesează numărul total de angajați și aflu că sunt circa 500, dintre care
vreo 300 numai la Barrier. „Dar – precizează Gabriel Miron -, avem și peste 300
de colaboratori în toată țara și 13 francize în diverse județe, din Maramureș
până la Constanța. Și vor fi mai multe, pentru că oferta este deschisă.”
Vedem, pe rând, pe fluxul de producție, cum intră profilele de PVC în
instalațiile de înfoliere, pentru a căpăta exact culorile cerute de clienți, apoi
cum sunt proiectate și fabricate ușile secționale și rulourile. Horia Iancu,
managerul de producție la Divizia uși, e tare mândru de utilajele dedicate,
unele construite chiar de ei (mașina de debitat cu comandă numerică, mașina de
îmbinat table etc.), pentru că și produsele au un caracter pronunțat
personalizat. „Fiecare produs – spune managerul - este un unicat. Noi nu cumpărăm
și revindem, ci creăm fiecare produs. Doar materia primă vine din altă parte și
numai din UE. Respectăm calitatea, de care utilizatorul final își va da seama
pe parcursul folosirii produsului. Oferim clienților și consultanță și asistență
chiar dinainte de faza de proiectare.
Când se dă comanda, concepția trebuie
bine înțeleasă de client. În plus, avem standuri pentru instruirea montatorilor
care vor lucra cu produsele noastre în diferite condiții atmosferice. Facem și un
audit al montatorilor, pentru autorizarea lor. Calitatea trebuie urmărită și la
montaj și postvânzare.”
Hala de înfoliere |
Hala de tâmplărie are șapte
linii automatizate și cel mai modern stand de montaj din țară, plus singura
instalație de optimizare. Munca era în toi, iar pe cercevele am văzut înscrise
numele clienților finali. Barrier livrează, zilnic, de la 700 pînă la 1.000 de
ferestre. Aflu o listă întreagă de centre de debitare, prelucrare și sudură, de
linii de asamblare și sisteme de împachetare. Dar, cine să le țină minte. Îmi
luau ochii mulțimea de ferestre și uși gata de livrare.
Doar ce am văzut în noua fabrică de geam termopan a întrecut imaginile
precedente. Fabrica era în probe tehnologice, dar tot am înțeles cum foile uriașe
de sticlă, care vin tocmai de la Saint Gobain, se taie și se montează, iar
între ele se introduce gaz – „bariera” de care aminteam la început. Fabrica a fost
construită cu fonduri europene și prin contribuție proprie.
Exportul – o altă fereastră
spre Lume
Gigi Iacob |
Din toamna anului trecut, la Barrier se vorbește, concret, și de export.
Gigi Iacob este managerul acestui departament. Despre noua activitate spune că
înseamnă a-ți asuma viitorul. „Fiecare piață a tâmplăriei de PVC – îmi explică
- are specificul ei, începând de la profilele folosite, de la felul în care se
vor deschide ușile și ferestrele etc. Vorbim, însă, de țări diferite, de
Italia, de Franța și de Germania, dar și de Marea Britanie, unde sperăm să
începem o colaborare. Cel mai bine suntem ancorați în Italia. Avem agenții noștri
care locuiesc acolo și se ocupă de gestiunea portofoliului de clienți.” Anul
acesta, Barrier a fost, pentru prima oară, la MADE Expo Milano, în Italia,
expoziție la care vin an de an jucătorii principali ai pieței de tâmplărie de PVC.
A fost cu un stand deosebit, apreciat chiar de unul dintre principalii
producători din domeniu, un concurent italian foarte puternic și cu multă tradiție.
„Noi – mai spune Gigi Iacob - venim pe niște piețe cu tradiție. Nu e ușor, dar
totul ține de viziune. Aceasta înseamnă să vrei, dar și să știi să investești,
să ai tehnologia necesară, oamenii de care ai nevoie. Toate acestea se duc în
calitatea produsului, dar cu influență și asupra prețurilor, influențate
pozitiv de automatizare. Nu în ultimul rând contează suportul pe care îl oferi
clienților, care te poate diferenția de multe alte firme, iar la noi se
întâmplă aceasta.” Principalii concurenți sunt, astăzi, producătorii italieni și
cei polonezi. Numărul jucătorilor foarte mari se rezumă, însă, la doi-trei.
Nimeni altul nu-și mai permite să facă investiții atât de mari. Barrier are,
însă, tehnologie din 2013 – 2015, care îi permite să optimizeze producția, cu
efect asupra scăderii prețurilor.
Academia Barrier: „Zi de zi
mai buni”
Liviu Vasilache |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu