joi, 14 mai 2015

Masterplanul general de Transport dezbină Moldova



  • Grupuri de interese din Iași fac un lobby puternic pentru construirea prioritară a autostrăzii Târgu Mureș - Iași
  • Varianta Brașov – Bacău nu este susținută nici de autoritățile locale băcăuane, nici de parlamentarii de Bacău
  • Camera de Comerț este o floretă singulară în acest duel
  • Cea mai săracă regiune a României rămâne izolată de restul lumii
Doru Simovici
Ministrul Transporturior, Ioan Rus, a anunțat miercuri, 14 mai, că majoritatea proiectelor cuprinse în Masterplanul de Transport  vor fi aplicate în acest an, termenul final pentru ele fiind anul 2020. Un capitol fierbinte din acest document, poate cel mai fierbinte, vizează cea mai săracă regiune a României, dar și a Uniunii Europene, Regiunea Nord-Est. Toată lumea este de acord că o soluție pentru atenuarea acestui fenomen este legarea Moldovei, în general, de restul lumii, adică facilitarea legăturilor dintre Vest și Est printr-o infrastructură de transport care să tenteze investitorii să se apropie mai mult de Moldova, de Republica Moldova și chiar de zona Cernăuți, din Ucraina. Din punct de vedere politic, inclusiv prin ultima variantă a Masterpanului de Transport, lucrurile stau foarte bine. Voci autorizate din mediul de afaceri și din societatea civilă susțin, însă, că jocurile se fac pe ascuns, că unele grupuri sau grupări de interese caută să tragă multă spuză pe turta lor. O asemenea voce este cea a Camerei de Comerț și Industrie din Bacău.
Subiectul, pentru cine l-a urmărit mai ales în ultima jumătate de an, nu este unul nou. Noutatea poate fi știrea confirmată chiar de peședintele Camerei de Comerț  din Bacău, Doru Simovici, că lupta nu este abandonată, că se caută în continuare noi soluții pentru rezolvarea problemei. Care problemă? Doru Simovici o vede întruchipată mai ales în greutatea cu care forțe de tot felul – politice, administrative, chiar ale mediului de afaceri, se mobilizează sau se coagulează foarte greu pentru a susține cauza esențială a susținerii dezvoltării Moldovei în detrimentul intereselor de grup sau de grupări de tot felul de care aminteam, pentru dezvoltarea numai a unor sau a uneo zone din Moldova.  „Este cunoscută disputa, de ani buni, dintre orașele Iași și Bacău privind supremația în zona Moldovei – spune Doru Simovici. Cine este adevărata capitală economică a Moldovei? Bacăul sau Iașul? De parcă aceasta ar rezolva problemele grave de subdezvoltare în care se găsește Moldova, cea mai săracă regiune a UE. Mai nou, lupta se dă între taberele care să susțină fie construirea prioritară a unei autostrăzi Târgu Mureș - Iași, fie a uneia Brașov – Bacău. Ca și cum aceasta ar fi soluția pentru întreaga regiune. Noi am venit cu argumente pentru depășirea unei astfel de dispute, dar, din păcate, alături de noi nu au fost nici autoritățile, nici mediul politic, nici alte forțe, masive, din mediul de afaceri sau din societatea civilă. Pe această temă, Moldova rămâne o regiune dezbinată”.
Scânteia disputei pe această temă a fost dată în toamna anului trecut, când la Piatra Neamț a fost convocată o reuniune a tuturor factorilor din Regiunea Nord-Est care să susțină un demers puternic pentru varianta autostrăzii Târgu Mureș - Iași. Județul Bacău nu a fost reprezentat decât de Camera de Comerț, de un politician, Lucian {ova, și de un arhitect foarte cunoscut, Constantin Amâiei. Prin ei, Bacăul nu și-a pus semnătura pe rezoluția reuniunii. Dar a susținut ideea unui lobby puternic pentru o  infrastructură de transport în toată Moldova. O petiție adresată autorităților centrale, în luna ianuarie, din Bacău, cu titlul „Salvați Moldova de sărăcie” milita pentru această idee. Ea a primit sute de semnături din județul Bacău, niciuna din partea autorităților locale.
Duelul continuă, dar despre istoria acestuia vom reveni cu un interviu cu președintele Camerei de Comerț Bacău, Doru Simovici.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu