miercuri, 16 februarie 2022

Educație financiară direct de la BNR

  •  peste 2200 de elevi din județele Bacău și Vaslui au participat la activitățile de educație financiară derulate în anul 2021 de Agenția Bacău a Băncii Naționale a României (BNR) în proiectul „Să vorbim despre bani și bănci

BNR s-a implicat și în anul 2021 în proiecte de educație financiară considerând că în contextul pandemiei de COVID-19 este mai important ca niciodată să continue interacțiunea cu tinerii și copiii, astfel încât aceștia să poată dobândi și/sau dezvolta cunoștințe și abilități pentru abordarea domeniului financiar-bancar, inclusiv cu privire la rolul și principalele atribuții ale BNR.

 

Agenția Bacău a BNR a organizat în anul 2021 activități preponderent online de educație financiară, sub egida proiectului „Să vorbim despre bani și bănci”, în parteneriat cu Inspectoratele Școlare Județene Bacău și Vaslui, proiect educațional derulat în baza unui protocol de colaborare încheiat între cinci instituții din România, printre care BNR și Ministerul Educației și Cercetării.

Astfel, în anul 2021 au beneficiat de 101 activități de educație financiară 2.227 de elevi din 16 unități de învățământ din județele Bacău și Vaslui, județe arondate Agenției BNR Bacău, 1.282 elevi fiind din județul Bacău, din care 792 elevi din mediul urban (de la 5 școli primare și gimnaziale) și 490 de elevi din mediul rural (de la 2 școli gimnaziale).

Temele abordate s-au referit la:

-          Banca Națională a României – Bancă Centrală: istoric, principalele atribuții și activități, rolul acesteia în raport cu statul, cu instituții financiar-bancare, cu cetățeanul;

-          Originea, istoria și funcțiile banilor, elemente de siguranță;

-          Definirea și analiza diferențelor dintre nevoi și dorințe;

-          Definirea și alcătuirea unui buget și a părților care îl compun - venituri și cheltuieli;

-          Noțiuni despre economisire, beneficiile economisirii, moduri și tipuri de economisire;

-          Noțiuni introductive despre contul de plăți – definiție, funcționalități, produse atașate.

Participanții la aceste activități educaționale s-au declarat încântați de materialele și filmele care       le-au fost prezentate, precum și de caracterul interactiv al activităților. Redăm câteva din impresiile elevilor și cadrelor didactice:

  • 1.      Mi-a plăcut foarte mult întâlnirea cu doamna de la bancă. Am învățat lucruri noi despre banii din lume. Colegul nostru a adus o colecție impresionantă de care doamna nu ne-a lăsat să ne atingem. Am văzut mulți bani, unii foarte frumoși.
  • 2.      Mi-au plăcut filmele pe care le vedem în timpul întâlnirilor și explicațiile doamnei de după vizionare. Nu știam nimic despre elementele de siguranță ale bancnotelor și că pot să fie atât de multe.
  • 3.      Am intrat pe platformă imediat ce a fost închis zoom-ul, am completat chestionarul din aplicația băncii și am obținut o bancnotă cu poza mea. Super tare! 
  • 4.      Activitățile cu doamna de la bancă sunt foarte interesante și diferite de cele pe care le facem la școală. 
  • 5.      A fost foarte interesant să aflu că o lampă cu ultraviolete îmi poate spune atâtea lucruri despre o bancnotă! 
  • 6.      Această activitate a fost foarte interesantă si interactivă, oferindu-mi informații și arătându-mi că banul este mai mult decât o bucată de metal, are un istoric, o poveste ce m- a atras. 
  • 7.      Ora la care am participat a fost una deosebită, de care nu ai mereu parte. Ar trebui să profităm mai mult de asemenea activități. 
  • 8.      A fost o experiență plăcută și educativă din care am putut învăța lucruri noi și interesante care ar putea să ne ajute în viitor dar și în prezent. Abia aștept să repetăm această experiență! 
  • 9.      A fost o întâlnire plăcută și interesantă în același timp deoarece am învățat lucruri noi despre bani. Cum sunt fabricați, valoarea lor în timp, când au fost creați și de ce. 
  • 10.  Întâlnirea a fost foarte interesantă. Am reținut că putem fi păcăliți foarte ușor prin bancnote false. Aș propune să vorbim și despre cum ar trebui să cheltuim banii. 
  • 11.  Mi-a plăcut foarte mult activitatea, deoarece sunt pasionat de domeniul financiar, iar această activitate mi-a deschis câteva portițe pentru viitor luând la cunoștință anumite aspecte. Întâlnirea a avut impact asupra noastră ceea ce mă bucură și mă face să vreau să mai colaborăm pe viitor. 
  • 12.  În atelierul condus într-o manieră didactică impecabilă de un reprezentant al BNR, elevii au aflat mai multe informații despre venituri, cheltuieli și instrumente de plată (...) Cu acest prilej, elevii au înțeles importanța contactului permanent cu lumea înconjurătoare, prin informarea din surse veridice, oficiale ca premisă a unor decizii financiare eficiente. Mulțumim BNR și MEC pentru infuzia de material de specialitate actual oferită prin intermediul programului și (...) pentru profesionalismul probat în cadrul întâlnirilor noastre. 
  • 13.  Elevii au apreciat în mod deosebit turul virtual al BNR, manifestându-și dorința de a-l vizita atunci când condițiile vor permite. Apreciem modalitatea interdisciplinară de abordare a conținuturilor, infuzia de istorie din filmul de prezentare și caracterul interactiv al activității propuse (...). De asemenea, remarcăm construcția logică și pedagogică  a celor cinci ateliere care facilitează însușirea de către elevi a unor noțiuni atât de necesare într-o societate în continuă schimbare. 
  • 14.  Am vrut să menționez un aspect important pentru activitatea desfășurată: pe lângă informațiile avizate prezentate într-o manieră atractivă, elevii au avut ocazia să cunoască un profesionist. Este important pentru ei, având în vedere faptul că sunt elevi în clasa a VIII-a și au nevoie de modele. 

BNR a derulat și în anul 2021 proiectul educațional internațional al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) Săptămâna mondială a banilor, în perioada 22-26 martie, atât la nivel central, cât și la nivel teritorial. Pe parcursul a 5 zile consecutive, mesajul Agenției BNR Bacău a ajuns la peste 550 de elevi din 9 unități de învățământ și 25 de clase din ciclurile primar și gimnazial, din județele Bacău și Vaslui, din care 471 de elevi din 7 unități școlare din județul Bacău. Astfel, au beneficiat de prezentările dedicate județului Bacău 231 de elevi din învățământul primar (183 de elevi din mediul urban și 48 de elevi din mediul rural) și 240 de elevi din învățământul gimnazial (202 elevi din mediul urban și 38 elevi din mediul rural).

Participanții la Săptămâna mondială a banilor 2021- „Ai grijă de tine, ai grijă de banii tăi!” s-au declarat încântați de dezbaterile online avute cu reprezentantul BNR Agenția Bacău pe baza materialelor și filmelor care le-au fost prezentate, o parte dintre elevi dând curs invitației la imaginație lansată de organizatori și au transmis reprezentantului BNR Agenția Bacău lucrări artistice inspirate de subiectele discutate (cum ar fi desene, poze cu pușculițe confecționate din materiale reciclabile).

Proiectul „Săptămâna Mondială a Banilor - 2021”a făcut parte din campania globală de conștientizare a importanței banilor, la care participă peste 170 de țări de pe toate continentele. Acesta are rolul de a crește nivelul de educație financiară al copiilor și tinerilor, precum și cel al incluziunii financiare.

 

Activitățile de educație financiară continuă și în anul 2022, în funcție de evoluția pandemiei și de măsurile pe care le vor lua autoritățile.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu