- conferință susținută de Liviu Voinea, viceguvernator al BNR
Prof. univ. dr. Liviu Voinea |
„Anul acesta se împlinesc 60 de ani
de la semnarea Tratatului de la Roma, 25 de ani de la semnarea Tratatului de la
Maastricht și 10 ani de la aderarea României la Uniunea Europeană. De altfel,
Banca Națională a României (BNR) a lansat ieri în circuitul numismatic un set
de trei monede (din aur, argint și tombac cuprat) și o monedă din alamă pentru
colecționare și, totodată, a pus în circulație o monedă din alamă, cu caracter
comemorativ, având ca temă 10 ani de la aderarea României la Uniunea Europeană.
Tirajele aferente acestei emisiuni numismatice sunt următoarele: 150 seturi de
trei monede (din aur, argint și tombac cuprat); 5.000 monede din alamă, de 50
bani, pentru colecționare; 1.000.000 monede din alamă, de 50 bani, de
circulație cu caracter comemorativ.
Parcursul european și euro-atlantic
al României, deși marcat de borne simbolice, este un proces continuu și
consecvent. În anul 1995 a intrat în vigoare Acordul de Asociere, în decembrie
1999 Consiliul European a decis deschiderea negocierilor de aderare cu România,
care s-au finalizat în decembrie 2004; în aprilie 2005 a fost semnat Tratatul
de Aderare, iar de la 1 ianuarie 2007 România a devenit oficial stat-membru al
UE. În același timp, România a
încheiat cu Statele Unite ale Americii un Parteneriat Strategic în iulie 1997
și a devenit membru NATO în anul 2004. Progresele economice înregistrate de
atunci încoace s-au datorat și îmbunătățirii climatului investițional prin
prisma garanțiilor de securitate oferite de aceste evenimente definitorii.
Aș
dori să subliniez faptul că atât înainte de aderarea la UE, cât și după aceasta,
România a făcut progrese în direcția convergenței nominale și reale cu Uniunea
Europeană. Rata inflației a scăzut de la 32,2% în 1995 la 11,9% în 2004,
4,9% în 2007, și chiar -1,1% în 2016. Rata dobânzii de politică monetară a
scăzut de la 39% în 1995 la 17% în 2004, 7,5% în 2007 și 1,75% în prezent.
Rezervele internaționale au crescut de la 2,7 miliarde dolari în 1995 la 12
miliarde euro în 2004, 17,19 miliarde euro în 2007 și 37,9 miliarde euro în
2016. PIB-ul pe locuitor la paritatea puterii de cumpărare a crescut de la 34%
din media europeană în 2004 la 43% în 2007 și 59% în 2016. În structura
formării PIB, ponderea sectorului de stat a scăzut de la 59% în 1995 la 29% în
2007 și la 23% în 2016 (media europeană este de 16%), iar ponderea serviciilor
în PIB a crescut de la 40% în 1995 la 51% în 2007 și 56% în 2016 (media
europeană este de 66%). Stocul de investiții străine directe a crescut de la
2,2% din PIB în 1995 la 24,5% în 2004, 33,4% în 2007, și 40% în 2016. Ponderea
fondurilor europene în formarea brută de capital fix s-a majorat de la 3,5% în
2007 la 19,1% în 2016. Acestea sunt doar câteva date statistice care ne arată
pe de o parte alinierea graduală a României la structura economiilor europene
către care tindem, iar pe de altă parte – rezistența procesului de convergență
la șocuri externe, având în vedere că nici criza economică începută în
trimestrul IV din 2008 și care a durat câțiva ani nu a inversat direcția
acestui proces.
Nu trebuie să uităm însă că acest
proces de convergență a fost de multe ori dificil. Aproximativ 3 milioane de
români din forța de muncă activă lucrează acum în străinătate, cei mai mulți în
spațiul european. Datoria publică a crescut exponențial, de la 6,6% din PIB în
1995 și 12,7% în 2007 la 37,6% în 2016, dar în același timp accesul la
finanțare pe piața externă s-a îmbunătățit considerabil, fiind astăzi mult mai
diversificat, pe maturități mai lungi și la costuri mai reduse decât înainte de
aderare. Beneficiile creșterii economice au fost distribuite inegal, ducând la
adâncirea disparităților regionale, inter-generaționale și de grup. Per
ansamblu, însă, cred că, la 10 ani de la aderare, putem spune că integrarea
României în UE a fost un proiect de succes al întregii societăți, o ancoră a
dezvoltării sustenabile și un sprijin al stabilității financiare, politice și
sociale.
Doamnelor
și Domnilor,
Doresc
să exprim cu claritate punctul de vedere al Băncii Naționale cu privire la
aderarea României la zona euro. Din perspectiva politicii monetare, nu există
altă opțiune pentru România decât aderarea la zona euro. Putem discuta cum
și când, dar nu cu scopul de a amâna sine die, ci în dorința de a face o
trecere lină, atunci când economia va fi suficient de competitivă și pregătită.
În
urmă cu câteva zile, ieșind dintr-o farmacie din Capitală, m-a oprit paznicul
și mi-a spus: “Vroiam de mult să vă întreb ceva. Când o să trecem la euro,
salariul meu o să scadă, nu-i așa?” “De ce spuneti asta?” l-am intrebat eu.
“Pai eu am salariul in lei si euro creste fata de leu”, raspunde el. “Atunci
veti avea salariul in euro” am replicat. “Da, dar daca euro va creste fata de
leu, o sa castig mai putin” a insistat dansul. “Stati putin. Deci aveti acum sa
zicem 2000 de lei” “1800” zice el; “Bun. Asta inseamna 400 euro. Daca maine intram
in zona euro, veti primi 400 de euro. Euro mai poate sa creasca sau sa scada
doar fata de alte valute, de exemplu, dolar, dar nu fata de leu, pentru ca leii
dispar din circulatie. Totul va fi in euro si salariul dumneavoastra nu are de
ce sa scada.” “Cum adica, nu vor mai fi lei? Asta nu stiam. Acum am inteles.
Deci m-am linistit.” Iată că oamenii sunt preocupați de aspectul trecerii la
euro și că este util să explicăm în ce constă aceasta, chiar la nivel de
detaliu.
Nu
este prima oara când sunt întrebat lucruri concrete despre trecerea la euro. De
exemplu, am un văr în Drobeta Turnu Severin, pensionar și el și soția sa, care
era preocupat de faptul că pentru pensia soției, de 900 de lei, ar urma să
primească doar 2 bancnote de 100 de euro. Deși având aceeași valoare, impactul
psihologic de a vedea că după o muncă de o viață primești la pensie 2 hârtii nu
trebuie subestimat.
Și
aceste două exemple din viața reală vorbesc despre faptul că trecerea la
euro nu înseamnă o simplă schimbare de bancnote sau de monede. Este un proces
complex, cu implicații dintre cele mai diverse și profunde, și fără îndoială nu
poate fi declanșat decât de o decizie politică bazată pe un larg consens în
societate. Și așa este firesc să fie, pentru că moneda euro este un proiect
politic și o promisiune de prosperitate – după cum spunea Jens Weidmann,
Guvernatorul Bundesbank, Banca Centrală a Germaniei.
Banca
Națională a României face tot ce depinde de ea pentru a pregăti și facilita
acest proces. Rata inflației este chiar mai scăzută decât media europeană,
iar rata dobânzii este la un minim istoric. Am redus și continuăm să reducem
nivelul rezervelor minime obligatorii în direcția alinierii la buna practică
europeană, și am îngustat coridorul din jurul ratei dobânzii de politică monetară,
putând spune că dobânda de referință pentru bănci este de fapt 0,25%. Am creat
condițiile ca lichiditatea în exces din piață să ofere resurse pentru creșterea
creditării companiilor. Am asigurat și asigurăm stabilitatea financiară.
Bugetul de stat nu a trebuit să contribuie cu nici un ban pentru sectorul
bancar, spre deosebire de ceea ce s-a întâmplat în majoritatea statelor
europene. Sectorul bancar este adecvat capitalizat, iar rata creditelor
neperformante s-a redus în ultimii 3 ani de la 22% la 9%, în timp ce gradul de
acoperire prin provizioane este ridicat (57%). Vă informez pe această cale că
în anul 2018 vom realiza evaluarea comprehensivă a activelor sectorului bancar
(AQR) și testul de stress european. A fost constituit un comitet director al acestui
AQR, din care fac parte și reprezentanți ai Autorității Bancare Europene,
Comisiei Europene și – cu statut de observator - FMI.
Banca
Națională a României este complet aliniată la modelul european al băncilor
centrale. BNR este o bancă centrală independentă, membră a numeroase
instituții europene: Sistemul European al Băncilor Centrale, Consiliul General
al Băncii Centrale Europene, Comitetul European pentru Risc Sistemic,
Autoritatea Bancară Europeană, Colegii de rezoluție. Reprezentanți ai BNR sunt
membrii în peste 100 de comitete și grupuri de lucru constituite la nivel
european. Rolul Băncii Naționale a României după intrarea în zona euro va
rămâne foarte important, și chiar va crește în semnificație prin
participarea în Consiliul de Conducere al BCE (rezervat țărilor din zona euro),
și apartenența la Eurosistem, autoritatea monetară a zonei euro, precum și la
Mecanismul Unic de Supraveghere (MUS) și la Mecanismul Unic de Rezoluție (MUR).
BNR va rămâne totodată autoritatea responsabilă direct pentru supravegherea
instituțiilor de credit care nu sunt supravegheate direct de MUS si autoritatea
națională de rezoluție pentru instituțiile de credit din afara sferei de
competență a MUR. BNR va continua să administreze rezervele internaționale
proprii precum şi porțiuni (în funcție de alocările efectuate de BCE) din
rezerva internațională a eurozonei. BNR va executa și operațiuni de politică
monetară delegate de către BCE.
Intrarea
României în zona euro nu ține însă doar de dorința și eforturile noastre. Mai
trebuie să vrea și Europa. Uniunea Europeană și zona euro trec printr-o
perioadă de redefinire. Arhitectura instituțională a zonei euro este încă
incompletă. Schimbările legislative din domeniul financiar bancar din ultimii
ani au vizat crearea Uniunii Bancare, dar și dezvoltarea cadrului de rezoluție
bancară, îmbunătățirea infrastructurii financiare, a sistemelor de plăți și
creșterea transparenței sectorului bancar paralel la nivelul întregii Uniuni
Europene. În prezent, se poartă discuții pe pachetul legislativ RRM (en. Risk
Reduction Measures) pentru întărirea stabilității financiare în Uniunea
Europeană. Pachetul RRM presupune modificări ale Directivei CRD IV,
Regulamentului CRR, Directivei pentru Redresarea și Rezoluția Bancară (BRRD) și
a Regulamentului Mecanismului Unic de Rezoluție. De asemenea, se poartă
negocieri pentru crearea celui de al treilea pilon al Uniunii Bancare,
respectiv Schema Europeană de Garantare a Depozitelor (en. EDIS). Până vom
intra noi în zona euro, este posibil să se schimbe și regimul de ponderare la
risc a expunerilor suverane. Oricum, apartenența la zona euro oferă statelor
membre o primă de risc mai redusă, determinată de percepția investitorilor
privind existența unei garanții implicite a celorlalți membri.
În
cadrul acestor discuții despre viitorul Uniunii Europene și al zonei euro, este
nevoie și de o mai bună armonizare a mixului de politici. Permiteți-mi să vă
dau un exemplu concret. Când am fost ministru pentru buget, în anul 2013,
România a ieșit din procedura de deficit excesiv și a atins obiectivul bugetar
pe termen mediu (MTO 1%). Apoi, în 2014, am propus colegilor din Ecofin
(Consiliul miniștrilor de finanțe din UE) să exceptăm creșterea cheltuielilor
militare de la regula deficitului bugetar excesiv. Poate că o astfel de
propunere ar avea mai mult succes în prezent. Nu putem avea o economie de
piață liberă și funcțională, o piață unică europeană, în care investitorii să
se simtă în siguranță și dreptul de proprietate să fie apărat, fără garanții
ferme de securitate. România are o parte din frontiera Uniunii Europene. În
perspectiva aderării la euro, astfel de garanții se susțin reciproc.
Am
învățat în facultate despre imposibilitatea de a avea în același timp curs de
schimb fix, politică monetară autonomă și liberă circulație a capitalului –
trilema imposibilă postulată de Mundell, Fleming și – după criza asiatică -
Obstfeld. Moneda unică europeană reprezintă o soluție la această trinitate
imposibilă. Dar criza din zona euro ne face să gândim la eficiența mixului de
politici. Într-un speech recent, Guvernatorul Băncii Naționale a Franței,
Francois Villeroy de Galhau, a subliniat că ne confruntăm cu o nouă trinitate
imposibilă (sau trilemă imposibilă): imposibilitatea atingerii potențialului de
creștere în prezența autonomiei politicii economice naționale în același timp
cu regulile fiscale europene neschimbate. Soluția pe care o vede el constă
într-un așa numit triunghi al creșterii: reforme structurale naționale,
îmbunătățirea mixului de politici în zona euro, și finanțarea sustenabilă.
Locul
firesc al României este în zona euro. Vă spun asta fără ezitare. Decizia de a
intra în zona euro a fost deja luată atunci când am intrat în Uniunea
Europeană. Trecerea la euro nu ține însă loc de panaceu. Teoria economică susține
că banii sunt neutrii pe termen lung; ei sunt doar un mijloc de plată. Intrarea
în zona euro nu asigură bunăstarea. Bunăstarea ar trebui să ne-o asigurăm
singuri, dinainte să intrăm în zona euro. Este nevoie de continuarea reformelor
structurale înainte de a intra, astfel încât să atingem o convergență mai
ridicată a veniturilor și a structurii economiei, pentru a fi mai aproape de
condițiile unei zone monetare optime.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu