 |
Foto: Cernavoda Blog |
Podul metalic pentru calea ferată şi şosea de peste Râul Trotuş, din Oneşti, numit şi Podul Alb, împlineşte, mâine, 5 martie, 130 de ani. Structura sa metalică are stilul caracteristic construcţiilor de acest fel realizate de celebrul inginer constructor Anghel Saligny, cel care a proiectat linia ferată Adjud - Târgu Ocna şi a realizat primele poduri combinate (şosea şi cale ferată) din ţara noastră (1881 - 1882), cum este şi podul din Oneşti. Ansamblurile de oţel ale podurilor lui Saligny au fost îmbinate numai cu nituri speciale. A rezistat la toate cutremurele, la toate viiturile care s-au abătut asupra zonei, dar a intrat în modernizare la începutul acestui secol. În Primul Război Mondial, podul a reprezentat un punct strategic pentru trupele austro-ungare şi germane, care încercau să ocupe România. La fel, în cel de-al Doilea Razboi Mondial, podul servind retragerii, spre Ardeal, a trupelor germane, urmărite de armatele sovietică şi română.
Anghel Saligny a fost un remarcabil inginer constructor, premergător mondial al ştiinţei construcţiilor metalice şi de beton armat, realizator de multiple invenţii şi soluţii unice în proiectarea şi construirea podurilor şi a construcţiilor industriale, pentru fundaţia cheiurilor portuare şi a docurilor, precum şi a silozurilor de grâu prin folosirea prefabricatelor de beton, toate în premieră mondială. Lucrarea sa cea mai importantă este proiectarea, în 1888, şi construcţia, între 1890 - 1895, a podului peste Dunăre de la Cernavoda, cel mai lung din Europa, la acea vreme.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu