După „Colonia pinguinilor”, un roman apărut în 2017 la Editura „24 Ore” din
Iași, scriitorul băcăuan Petru Constantin Teodor iese pe piață cu încă un roman,
în care ne surprinde cu noi tablouri din viața orașului natal, dar nu
contemporane, ci dintr-o lume care deja nu mai există: lumea copilăriei sale.
Romanul, care a văzut lumina tiparului tot la editura „24 Ore”, se și numește,
de altfel, „Lumea pierdută”. Lansarea cărții a avut loc la finalul săptămânii
trecute la sediul Sucursalei Bacău a Uniunii Armenilor din România, iar romanul
a fost prezentat de editorul lui, scriitorul Adi Cristi, și de criticul literar
Marius Manta.
Marius Manta, Adi Cristi, Petru Constantin Teodor |
Băcăuan și
el la origini, Adi Cristi a mărturisit, din capul locului, că lectura noului
roman al lui Petru Constantin Teodor i-a dat senzația că este o carte pe care a
scris-o el însuși, cum oricare dintre cititori vor avea aceeași senzație „într-o
succesiune de amintiri specifice fiecăruia, dar care se întâlnesc în realizarea
unui tablou general al trecutului nostru”. «Cartea - a explicat editorul
- face parte din suita „Amintirilor din copilărie”. În prefață („cuvânt de
întâmpinare” sau „cuvânt de decodificare” - cum a numit-o Adi Cristi), Marius
Manta ne spune pe cine și ce vom întâlni: un prozator care încearcă o
mărturisire care se consideră subiectul ce trebuie disecat, experimentul dat
nouă astfel încât amintirea să ne scrie trecutul. Iar parfumul „Lumii pierdute”
este întreținut de o foarte frumoasă poftă de a povesti». Lumea pierdută
care i-a trezit scriitorului nostalgii este chiar trecutul prin care el a
trecut în urbea natală.
Autorul însuși a
dezvăluit că romanul a fost scris după ce timp de două decenii a fost chinuit
de un soi de coșmar. „Eu am scris despre o lume pierdută pentru că întoarcerea
la anii copilăriei a îmbrăcat și aspecte dramatice - a spus scriitorul. Când
încă eram foarte tânăr, lumea aceea a dispărut sub lama buldozerelor. Faptul
mi-a creat un stres, la granița dintre conștient și subconștient. Timp de vreo
două decenii am avut un vis care mă trimitea din nou în Mahalaua Berăriei din Bacău,
dar nu ca o bucurie, ci ca un coșmar. Abia la maturitate deplină, când depănam
amintiri cu un văr, el mi-a sugerat să pun amintirile copilăriei într-o carte.
După mulți ani am făcut-o, iar visul acela a dispărut. Se vede că eu aveam o
datorie, de a lăsa în urmă ceva trainic, palpabil, prin care lumea distrusă de
buldozere să supraviețuiască.”
„Sunt încântat că
autorul se oprește la pragul adolescenței, ceea ce asigură cărții o anumită
unitate. Doza ei de realism este dată și de un dinamism asigurat de aria
argoului sau a jargoanelor folosite, de limbajul de periferie uzitat, așezate
cu pricepere în carte. Ele nu deranjează. Pentru că aici e vorba de o lume a
celor mici, o lume neîntinată. Dinamismul vine și din mulțimea de verbe ale
discursului, care alcătuiesc tablouri chinetice. Evenimentele sunt prezentate
gradat, ca într-o suită muzicală, pe un traseu ascensional. Aceasta denotă
multă știință narativă, iar romanul e genul de carte pe care nu ai cum s-o lași
din mână”.
Marius Manta, critic
literar
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu