Iulia Corlade a adunat satul băcăuan într-o școală |
Oricine intră pentru prima
dată în clădirea Colegiului Tehnic „Dumitru Mangeron”, din Bacău, poate avea,
de la primii pași, senzația că a greșit adresa. Într-un colegiu tehnic te aștepți
să să vezi laboratoare, standuri de instruire, în care știința șitehnica sunt
la ele acasă. Dai însă cu ochii, pe tot culoarul de la parter, de o veritabilă
expoziție de etnografie, de un fel de muzeu etnografic, de o expoziție a unor
colecționari pasionați de cultura și civilizația românilor din veacurile
trecute. Oale de lut, costume populare, obiecte folosite în gospodăriile țărănești
de altădată, covoare, carpete, icoane și fotografii te aduc dintr-odată în
universul mirific al satului băcăuan, în casa bunicilor.
Ceea ce poți vedea la Colegiul Mangeron este rodul unui proiect cultural în
care partener este și Consiliul Județean. Inițiatorii lui l-au numit „Satul băcăuanului.
Tradiții, secularitate, continuitate”. Prin el, organizatorii acestui areal
inedit – coordonator Iulia Corlade, director adjunct al colegiului, asistată de
colegii ei Mihaela Neacșu, Teodora Găman, Eduard Corlade, Ana Ioana Vornicu și
informaticiana Andreea Codreanu – au vrut să deschidă „un spațiu documentar,
etnografic și istoric”. Și au reușit, chiar dacă, după aprecierea Iuliei
Corlade, totul e abia la început.
O pasiune transmisă de
bunici
Războiul de țesut era o veritabila fabrică în casa țăranului |
Iulia Corlade este, cu siguranță, sufletul acestui proiect. „Pasiunea mea
vine de la bunica – spune ea. Bunicii mei, Elena și Iftimie Negoiță, au fost învățători
în Sascut Sat. Foarte multe lucruri din cele adunate sunt de la bunica. Am
implicat, însă, o echipă de șase persoane, fiecare cu activități diverse”.
Proiectul a fost secționat, astfel, pe trei concursuri. Unul în care elevii
trebuiau să-și prezinte satul lor, de la origini până în prezent, un concurs pe
teme literare (transpunerea satului în romanul românesc) și un concurs în care să-și
prezinte costumelel populare în care au venit îmbrăcați. Au intrat în concurs elevi
din Ceja, Călugăra, Nicolae Bălcescu, Gârleni, Gâșteni, Poiana, Prăjești,
Traian, din alte sate din jurul Bacăului.
Expunerea obiectelor a început, practic, cu prezentarea a două costume
populare, acum aproape un an. Apoi, colectarea s-a făcut în timp. S-a renovat
tot parterul școlii și au început să le expună acolo, pe categorii. „Am avut ca
model muzeul din Prăjești – recunoaște Iulia Corlade. Am vrut să bucurăm și noi
ochiul celui care trece pe aici. Multe obiecte sunt de la bunica soțului meu,
de la Poiana Negri, câteva sunt de la Luizi Călugăra. Copiii aduceau mai ales
lucruri noi, dar eu voiam obiecte vechi. Pe unele le-am găsit chiar în familia
mea. Masa cu trei picioare, de exemplu, o am de la bunica soțului meu. Toate
erau prin șuri, prin beciuri, prin poduri, neîngrijite. Dar le-am supus unor
tratamente, simple ce e drept, le-am curățat, le-am redat fața originală. Am
reconstituit și un car țărănesc, așa cum a fost el la vremea lui, deci nu e o
copie.” Sunt oale de lut, un melițoi căruia i s-au confecționat picioare noi,
multe obiecte folosite în gospodărie, între care blidarul nelipsit din casa de om
gospodar. Altă secțiune din expoziție arată uneltele războiului de țesut –
spate, suveici, urzeli de buci (din fire scurte, de calitate inferioară, rămase
de la melițarea inului și cânepii), furca de tors, fusul, scărmănătoarea.
Școala de altădată în școala
de astăzi
Așa arăta abecedarul din 1962 |
Un abecedar din 1962, alte manuale și cărți vechi, o numărătoare veche, un
toc cu peniță de acum circa 55 de ani pot aminti multora cum era școala de altădată.
Acasă - spune Iulia – are chiar tocul u pană al bunicului. Cândva poate va
ajunge în această expoziție. Pe o masă am văzut un clopoțel vechi. E de la
bunica Iuliei, de prin 1890. Alături, o icoană din 1922, datată exact și
certificată că ar corespunde ritului bisericii ortodoxe chiar de Patriarhia
Bucovinei. O icoană este din 1939, alta din 1934. Am văzut și o icoană pe sticlă,
dar și o icoană foarte veche, din 1890. Pe o panoplie sunt piese de port
popular. „Am – spunea Iulia Corlade - un costum tot de la bunica soțului, din
Poiana Negri, alt costum din zona Păncești-Sascut, dar cel mai valoros este un
peșteman. Alături este o ladă de zestre din Luizi Călugăra. Majoritatea
obiectelor ne-au fost donate, dar am mai și cumpărat. De exemplu piua, pe care
am găsit-o în Pâncești, lângă Răcăciuni.”
Istoria din fotografii
O secțiune este dedicată, la muzeul inedit de la Colegiul Mangeron,
tablourilor vechi, fotografiilor de familie, ținute la mare cinste pe perete în
multe dintre casele din satele noastre. Într-o fotografie o vedem pe bunica Iuliei,
îmbrăcată în costum național, învățătoare în Sângeorz-Băi, unde fusese
repartizată după absolvirea școlii. În alte fotografii sunt bunicul, străbunicul
și străbunica îmbrăcată, de asemenea, în costum național. Unele tablouri au
rame frumos lucrate, unicat, precum un tablou din 1943.
Frumoasă este și colecția de fiare de călcat,
„aparate” casnice cu mare personalitate, după cum erau lucrate sau turnate în
fontă. Iar piesa de rezistență a acestei secțiuni poate fi celebra mașină de
cusut Singer, recuperată dintr-un depozit al Liceului Letea. Un colț al expoziției
este dedicat, însă, istoriei bancnotelor și monedelor de la noi. Altul
imaginilor unor bătrâni ai satelor, portrete expresive, superbe, originale,
inegalabile.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu