luni, 28 februarie 2011

Martisoare Blue Air cu reduceri de 15% la bilete de avion

Blue Air face, maine, 1 Martie, un cadou special clientilor sai, care pot cumpara bilete la un preţ cu 14,99% mai mic pentru toate cursele sale de iarnă sau de vară operate de pe Aeroportul din Bacău. Biletele pot fi rezervate online, prin Call Center 1499 (cu tarif de 0,62 eur/min, număr disponibil exclusiv în România) sau prin agenţiile Blue Air şi cele partenere. Numărul de locuri din această campanie este limitat.

Fiscul a primit, din Bacău, circa 95% din Declaraţiile 112

Administratia Finantelor Publice Bacau (Foto: Petru DONE)
Administraţiile Finanţelor Publice din judeţul Bacău au primit, până la termenul final de 25 februarie, de la contribuabilii persoane juridice, 10.107 declaraţii fiscale unice D 112, adică circa 95% din totalul declaraţiilor aşteptate. Proporţia este mai mare cu două procente decât media naţională. "Formularele - ne-a informat purtătorul de cuvânt al Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Bacău, Adrian Anghel - au fost transmise prin internet în proporţie de 8%, restul fiind depuse în formă fizică, la ghişeu. Cea mai mare parte din declaraţii, respectiv aproximativ 75%, au fost depuse în intervelul 21 - 24 februarie".

Data de 25 februarie a fost data limită pentru depunerea declaraţiei unice aferentă lunii ianuarie 2011. Declaraţia unică, formular 112, cuprinde obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, a impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate, informaţii care erau transmise de contribuabili, până acum, către patru instituţii. Stadiul de prelucrare a declaraţiilor depuse obligatoriu poate fi consultatat de fiecare contribuabil accesând website-ul Ministerului Finanţelor Publice, la adresa www.anaf.mfinante.gov.ro./StareD112, opţiunea Vizualizare declaraţie, pentru a avea certitudinea încărcării declaraţiilor pe serverul central al Agenţiei naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) şi validării acestora. Accesul la această opţiune se face utilizînd numărul de înregistrare primit de la ghişeele administraţiilor financiare, respectiv indexul de încărcare în cazul declaraţiilor depuse prin mijloace electronice de depunere la distanţă.
"În aceste zile - a precizat Adrian Anghel - mulţi contribuabili au corectat greşelile din declaraţiile depuse şi nevalidate şi au depus declaraţiile în forma corectă, respectiv 5%. Aducem la cunoştinţa contribuabililor, cei aproximativ 3% care nu-şi regăsesc declaraţiile validate în baza de date centrală a ANAF (pentru că sunt cu erori), să corecteze greşelile şi să se prezinte la ghişeele agenţiei fiscale compente pentru depunerea declaraţiei corecte, în regim de urgenţă". Declaraţiile depuse cu erori, care nu au putut fi prelucrate, nu au fost validate pe serverul central al ANAF şi se consideră nedepuse.
Nedepunerea sau depunerea cu întârziere a formularului 112 constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 500 la 1.000 de lei, pentru persoanele fizice, şi de la 1.000 la 5.000 de lei pentru persoanele juridice.
ANAF dispune de un call-center destinat acordării îndrumării şi asistenţei contribuabililor, la numărul 031-40.39.160. DGFP Bacău este conectată direct la acest număr, de unde se dau relaţii la contribuabilii din judeţul Bacău. În plus, pentru accesul direct şi rapid al contribuabililor din judeţ, s-a creat şi un număr local numai pentru asistenţa contribuabililor, respectiv 0234/512929.

De mâine, EMCS-RO obligatoriu şi la stocurile de produse accizabile

Vama Bacau
Înregistrarea agenţilor economici şi depunerea declaraţiilor privind situaţia achiziţiilor şi livrărilor de produse accizabile aferente lunii februarie 2011 este obligatorie, de mâine, 1 martie, în sistem online, şi pentru stocurile de astfel de produse. Începând cu luna martie, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), prin Autoritatea Naţională a Vămilor (ANV), pune în funcţiune aplicaţia EMCS-RO STOCURI pentru depunerea online a declaraţiilor. "La noi - ne-a declarat Valentin Grosu, directorul executiv al Direcţiei Judeţene pentru Accize şi Operaţiuni Vamale Bacău -, sistemul a funcţionat, deja, şi cred că va funcţiona şi în continuare ca un sistem de control şi cu depunerea declaraţiei pe suport fizic, de hârtie, fie trimis în original, fie pe fax. Este bine, totdeauna, ca suportul electronic să fie acoperit şi cu cel fizic. În acest moment, deci, sistemul este funcţional şi nu am avut probleme. Data de 1 martie este termenul limită la care oriceine avea de lucru în acest sistem trebuia să se înregistreze. Majoritatea s-au înregistrat, însă, de la sfîrşitul anului trecut, iar de la 1 ianuarie nu mai avem probleme".
Operatorii economici care au obligaţia depunerii online a declaraţiilor privind situaţia achiziţiilor şi livrărilor de produse accizabile trebuie să solicite accesul la aplicaţie la Direcţia de Tehnologia Informaţiei, Comunicaţii şi Statistică Vamală. Cei interesaţi pot obţine informaţii suplimentare fie accesând websiteul ANV, la adresa www.customs.ro, categoriile EMCS - Legislaţie şi EMCS - Conectare la Sistemul Informatic - Faza Operaţională, fie adresându-se direct Compartimentului Helpdesk EMCS din cadrul Direcţiei de Supraveghere Accize şi Operaţiuni Vamale.
În judeţul Bacău, în prezent nu mai sunt agenţi economici neînregistraţi în acest sistem.
EMCS (Excise Movement and Control System) - sistemul electronic de monitorizare a mişcărilor cu produse accizabile între statele membre ale Uniunii Europene, in regim suspensiv, a înlocuit sistemul RODAI - documentul administrativ special de însoţire a mărfurilor.

Maternitatea din Oneşti va fi modernizată cu bani europeni

Simbolul Spitalui din Oneşti este chiar "Maternitatea"
(Foto: Petru DONE)
Primăria Municipiului Oneşti a anunţat semnarea unui nou prorocol pentru lansarea proiectului de reabilitare a maternităţii Spitalului municipal, în valoare de două milioane de euro. Proiectul, realizat cu Banca Mondială, are ca termen de finalizare jumătatea anului 2012, iar autorităţile locale au speranţa ca lucrările să poată să înceapă în vara acestui an. "Este un proiect vechi de doi ani - ne-a declarat primarul municipiului, domenul Emil Lemnaru. El nu a mai fost început, pentru că Ministerul Sănătăţii nu a mai pus la bătaie partea sa de cofinanţare, dar acum avem un nou protocol, semnat de minister, de primărie şi de spital”.
Modernizarea vizează doar o parte a maternităţii. Una dintre investiţiile prevăzute în acest proiect este aceea din sala de aşteptare, unde va fi montat un sistem de monitoare. Acelaşi sistem va fi montat şi în saloanele mămicilor. În acest mod, rudele venite să-i vadă pe micuţi o vor putea face şi în afara programului de vizită. "Maternitatea se va conforma celor mai noi standarde în domeniu - a declarat, pentru Portanul Naţional de Administraţie Publică, primarul Emil Lemnaru. Aşa, sperăm ca mămicile din zonă să nu mai plece la Bacău sau la Iaşi pentru a aduce pe lume pruncii".
Spitalul a mai beneficiat de lucrări de modernizare. Chiar acum se lucrează la sala de aşteptare, care va fi la intrarea în spital. Au fost modernizate toate căile de acces din incinta spitalului, cu parcări amenajate în zonă, şi în incintă şi în afara spitalului, la poarta de la intrare. Sunt în lucru şi spaţiile de la demisolul clădirii, unde lucrează asistentele medicale şi personalul de întreţinere.
Primăria şi-a pus şi problema asigurării locuinţelor pentru medicii care vin în municipiu. Are, astfel, pregătite 15 apartamente şi garsoniere. "Până acum au fost rezolvate două cazuri, dar sperăm să mai vină şi alţi medici" - a mai spus primarul municipiului.

APIA primeşte cereri pentru subvenţii pe suprafaţa de teren

Ioan Melinte (Foto: Petru DONE)
Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) lansează, mâine, 1 martie, Campania de primire a cererilor de plată pentru schemele (măsurile) de sprijin pe suprafaţa de teren. Pentru a beneficia de sprijinul financiar pe suprafaţă, fermierii trebuie să depună, la toate cele opt centre ale APIA Bacău, în intervalul 1 martie - 16 mai, o singură cerere de plată. Pentru cererile de plată depuse după data de 16 mai, se vor aplica penalităţi de 1% pentru fiecare zi lucrătoare de întârziere. După data de 11 iunie 2011, cererea de sprijin nu mai este admisă la calculul plăţii pentru anul în curs. "Fermierii cu suprafeţe de teren mai mari de 50 de hectare - ne-a informat directorul executiv al APIA Bacău, Ioan Melinte - trebuie să depună cererile la centrul judeţean".
Pot beneficia de măsurile de sprijin pe suprafaţă persoanele fizice sau juridice care exploatează terenul agricol pentru care solicită plata, în calitate de proprietari, arendaşi, concesionari, administratori sau asociaţii în participaţiune etc. "Dacă proprietarul a dat terenul în arendă, l-a concesionat sau l-a închiriat - a precizat Ioan Melinte -, sprijinul financiar pe suprafaţa respectivă va fi acordat celui care lucrează terenul".
Sunt eligibile la plată exploataţiile cu suprafaţa de cel puţin un hectar, formate din parcele agricole cu suprafaţa de cel puţin 0,3 hectare. În cazul viilor, livezilor, culturilor de hamei, pepinierelor pomicole, pepinierelor viticole sau al arbuştilor fructiferi, suprafaţa minimă a parcelei trebuie să fie de cel puţin 0,1 hectare. De asemenea, solicitantul trebuie să respecte Bunele Condiţii Agricole şi de Mediu (GAEC) pe toată suprafaţa fermei.
Se pot combina, pe aceeaşi parcelă, câte două scheme de plăţi, de exemplu la Măsura 214 din Programul naţional de Dezvoltare Rurală, plăţile pentru pajişti cu înaltă valoare naturală cu plăţile pentru practici agricole tradiţionale sau plăţile pentru culturi verzi cu plăţile pentru agricultura ecologică.
APIA recomandă accesarea aplicaţiei pentru depunerea electronică a cererii - IPA Online, pentru a simplifica întregul proces şi pentru a evita erorile de identificare a parcelelor agricole.
Schemele (măsurile) de sprijin pe suprafaţă sunt finanţate din Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA), din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR) şi din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR). Pentru Campania 2011, România beneficiază de o alocaţie financiară de 907.473.000 de euro, din FEGA, pentru plata unică pe suprafaţă (SAPS).

duminică, 27 februarie 2011

Se deschide Târgul de îmbrăcăminte al Camerei de Comerţ

Camera de Comerţ şi Industrie organizează, în perioada 2 - 6 martie, ediţia de primăvară a Târgului de îmbrăcăminte şi încălţăminte Bacău 2011. "Ofertele producătorilor şi comercianţilor de îmbrăcăminte şi încălţăminte specifice sezonului rece - spune directorul general al Camerei, Mihai Tulbure - trebuie să ţină cont de modificările impuse de publicul larg, care, pentru completarea garderobei, doreşte produse de calitate şi preţuri atractive".
Târgul este organizat la Central Plaza Bacău, iar programul de vizitare este zilnic între orele 10,00 - 19,30. Vor fi prezenţi, în calitate de expozanţi, peste 70 de agenţi economici din 17 judeţe ale ţării, care prezintă o gamă largă de produse: confecţii de sezon pentru adulţi şi copii, încălţăminte şi produse de marochinărie, dresuri şi lenjerie intimă, confecţii din piele, produse pentru copii, lenjerii de pat, cosmetice, bijuterii, decoraţiuni, artizanat şi produse alimentare.
"Bacăul economic" este partener media al evenimentului.

Romexpo aduce expoziţiile mai aproape de clienţi

Romexpo găzduieşte 62 de tîrguri în acest an (Foto: Petru DONE)
• societatea a început în Bacău seria prezentărilor pe care le va face în zece judeţe

Romexpo Bucureşti, în parteneriat cu Camera de Comerţ şi Industrie Bacău au deschis, la sfârşitul săptămânii trecute, seria acţiunilor de prezentare, pentru mediul de afaceri din zece judeţe a principalelor coordonate ale programului expoziţional din acest an organizat în complexul din Capitală. Prezentarea a început cu invitaţia adresată firmele din domeniul industriei uşoare de a participa la ITP Expo - Târgul internaţional de textile şi pielărie, care va avea loc în două ediţii: 31 martie - 3 aprilie şi 27 - 30 octombrie, la Bucureşti. La întâlnirea cu oamenii de afaceri din Bacău, cu reprezentanţi ai administraţiilor unor localităţi din judeţ şi cu ziariştii au venit Doru Simovici, directorul general al Romexpo şi preşedintele Camerei de Comerţ din Bacău, Cătălin Trifu, directorul comercial al Romexpo, Alin Stoica, manager de proiect, şi Miruna Vicol, preprezentant PR, dar şi prefectul Constantin Scripăţ.

"Ne-am întâlnit, la Bacău - a spus Doru Simovici - pentru a oficializa relaţia dintre Romexpo şi Camera de Comerţ Bacău. Camera de Comerţ este reprezentantul natural al Romexpo în judeţ, pentru că şi Romexpo este prelungirea Camerei în realizarea misiunii de promovare a economiei naţionale şi locale. Cum? Prin organizarea de expoziţii şi târguri, de evenimente de promovare a intereselor membrilor Camerei de Comerţ. Ne dorim să antrenăm, în această relaţie, şi autoritatea locală, în sensul de a sprijini agenţii economici, dar şi de a o conştientiza în atitudinea pe care trebuie să o aibă faţă de mediul economic". În replică, prefectul judeţului s-a pronunţat pentru o relaţie deschisă cu Camera de Comerţ, de la participarea acesteia în Comisia de dialog social, până la înformările reciproce între Instituţia Prefectului şi Cameră. "O parte dintre acţiunile noastre - a spus Constantin Scripăţ - trebuie să fie comune, cum sunt vizitele pe care ni le fac reprezentanţi ai unor ambasade din România, şi altele".
ITP Expo se adresează, în primul rând, producătorilor români, care sunt invitaţi să-şi prezinte brandurile proprii şi colecţiile şi care vor avea posibilitatea să întâlnească acolo comercianţi români şi străini. Conceptul târgului se axează pe trei componente: contractare, manifestări conexe şi expoziţie cu vânzare. Firmele care doresc să participe la acest eveniment se pot înscrie până pe 15 martie, iar documentaţia de participare poate fi descărcată de pe site-ul www.itp-expo.ro.
Romexpo, principalul organizator de târguri şi expoziţii din România, îşi propune organizarea, în 2011, a unui număr de 62 de târguri şi expoziţii. Domeniile abordate sunt agricultura, industria alimentară, construcţiile, industria uşoară, sănătatea, medicina alternativă, consultanţa pentru IMM-uri, utilităţile publice, dezvoltarea regională a Dunării şi Deltei, turismul etc., în concordanţă cu Planul Naţional de Dezvoltare a Mediului de Afaceri 2007 - 2013 şi Strategia Naţională de Export. "Politica tarifară a Romexpo - au spus, la Bacău, reprezentanţii societăţii - este una flexibilă, adaptată condiţiilor actuale de piaţă, iar firmele participante au posibilitatea să plătească tarife mai reduse decât cele practicate în anii trecuţi, în funcţie de zona în care este amplasat standul în expoziţie.
Romexpo este o societate cu capital privat, având ca acţionar majoritar Camera de Comerţ şi Industrie a României. Societatea este membră a Asociaţiei Mondiale a Industriei de Târguri şi Expoziţiilor (UFI), a Alianţei Târgurilor din Europa Centrală (CEFA) şi a Asociaţiei Internaţionale de Auditare a Statisticilor Expoziţiilor (CENTREX).

Emisiune numismatică nouă la BNR

Banca Naţională a României (BNR) a pus în circulaţie, în scop numismatic, un set de trei monede de argint dedicate monumentelor de artă medievală creştină - Biserica din Strei (Hunedoara), Mănăstirea Humor (Suceava) şi Mănăstirea Hurezi (Vîlcea). Monedele au valoarea nominală de 10 lei, formă rotundă, un diametru de 37 mm, o greutate de 31,103 g, calitate proof şi margine zimţată.
Pentru Biserica Strei, aversul prezintă imaginea dinspre Sud-Vest a bisericii; în stânga, inscripţia în arc de cerc ROMANIA, iar în dreapta stema României, anul de emisiune 2011 şi valoarea nominală a monedei 10 LEI. Reversul prezintă biserica văzută dinspre Sud-Est, înscrisă parţial într-un cerc, şi inscripţiile MONUMENTE DE ARTA MEDIEVALA CRESTINA şi BISERICA STREI.
Pentru Mănăstirea Humor, aversul prezintă turnul de apărare al acesteia şi imaginea dinspre Est a bisericii, peste care se suprapune stema României; în partea superioară, inscripţia în arc de cerc ROMANIA şi valoarea nominală 10 LEI, iar în stânga jos anul de emisiune 2011. Reversul prezintă imaginea dinspre Sud-Vest a bisericii mănăstirii, înscrisă parţial într-un cerc, şi inscripţiile MONUMENTE DE ARTA MEDIEVALA CRESTINA şi MANASTIREA HUMOR.
Pentru Mănăstirea Hurezi, aversul prezintă foişorul lui Dionisie şi paraclisul mănăstirii, inscripţia în arc de cerc ROMANIA, valoarea nominală 10 LEI, stema României şi anul de emisiune 2011. Reversul prezintă biserica mare a mănăstirii, înscrisă parţial într-un cerc, şi inscripţiile MONUMENTE DE ARTA MEDIEVALA CRESTINA şi MANASTIREA HUREZI.
Monedele, ambalate în capsule de metacrilat transparent, sunt însoţite de broşuri de prezentare redactate în limbile română, engleză şi franceză şi certificatul de autenticitate, pe care se găsesc semnăturile guvernatorului BNR şi casierului central. Tirajul emisiunii este de 500 de seturi, iar preţul de vânzare, exclusiv TVA, este de 900 de lei.
Monedele au putere circulatorie pe teritoriul României. Punerea în circulaţie, în scop numismatic, se face prin sucursalele Bucureşti, Cluj, Iaşi şi Timiş ale BNR.

AGA anuală la SIF Moldova: SIF 2 vrea să vândă acţiunile BCR şi modificarea propriului Statut

SIF Moldova (Foto: Petru DONE)
Consiliul de Administraţie (CA) al Societăţii de Investiţii Financiare (SIF2) Moldova Bacău a convocat Adunarea Generală a Acţionarilor (AGA) anuală pentru data de 21 aprilie. La adunare pot participa acţionarii înscrişi în registrul acţionarilor până la sfârşitul zilei de 30 martie 2011. Practic, la acest termen au fost convocate atât AGA Extraordinară, cât şi AGA Ordinară.

Centrul de interes al evenimentului îl constituie două dintre punctele de pe ordinea de zi a Adunării Extraordinare: propunerea spre modificare a Actului Constitutiv al SIF Moldova şi propunerea valorificării acţiunilor pe care societatea le deţine la BCR. Nu este lipsită de importanţă nici valoarea dividendului 2010 propusă spre adoptare, care la suma netă repartizată, de aproape 47 de milioane de lei, împărţită la peste 519 milioane de acţiuni, ar fi de 0,085 de bani pe acţiune.
Modificarea Statutului prevede, între altele, eliminarea pragului maxim de deţinere de 1% din titluri, dar se menţionează că trebuie respectate prevederile legale. Legea pieţei de capital stabileşte că un investitor nu poate deţine, direct sau concertat cu alte persoane, mai mult de 1% din titlurile unei SIF.
Administratorii SIF Moldova propun si reducerea cvorumului necesar pentru întrunirea AGA. Astfel, la prima convocare la AGA Ordinară ar trebui să fie prezenţi acţionari care au cumulat minim 25% din drepturile de vot, faţă de 50% plus un vot în prezent. În cazul AGA Extraordinară, cvorumul la prima convocare ar urma sa fie redus tot la 25%, de la 75%, iar la a doua întrunire prezenţa necesară ar fi de 20% faţă de 50%.
O altă modificare prevede ca numărul membrilor CA să poata fi mai mare de şapte.
Acţionarii SIF Moldova au mai fost chemaţi să asculte şi să aprobe, între altele, activitatea CA pe anul 2010, situaţiile financiare ale anului trecut, repartizarea profitului nel al anului abia încheiat şi Programul de activitate pentru anul 2011, precum şi Bugetul de venituri şi cheltuieli al anului în curs şi Declaraţia de politici investiţionale pentru perioada 2011 - 2013. Data până la care hotărîrile AGA se vor răsfrînge asupra acţionarilor a fost propusă 10 mai 2011.
Reprezentanţii SIF-urilor s-au întâlnit, recent, cu ceilalţi acţionari ai BCR, pentru a afla dacă vor primi dividende din profitul băncii pe anul 2010. "Trebuia să ştim şi noi aceasta, să vedem cum vom construi, la rândul nostru, Bugetul de Venituri şi Cheltuieli pentru 2011" - declara, atunci, ziarului Bursa, preşedintele dierector general al SIF Moldova, Costel Ceocea. Grupul BCR a avut, anul trecut, un profit net de 465 de milioane de lei, în scădere cu 46,7% faţă de 2009, cel mai redus câştig de după privatizarea băncii, şi a raportat pierderi de 29,5 milioane de lei în trimestrul al patrulea. O mare parte din profiturile SIF-urilor s-au datorat dividendelor de la băncile din portofoliu. Cele cinci SIF-uri deţin, cumulat, circa 30% din BCR. Anul trecut, însă, ele au fost nevoite să renunţe la eventuale dividende de la BCR. Acţionarii băncii au votat pentru majorarea capitalului social cu circa 237 de milioane de lei. SIF-urile au vrut să ştie dacă acest sceanariu s-ar putea repeta şi în 2011.

sâmbătă, 26 februarie 2011

Dacă UE ridică restricţia la carnea de porc: Agricola iese la export cu Salam de Sibiu

Angelica Bobouţanu Şmil:
Investim doua milioane de lei
pentru  Salamul de Sibiu
  • Grupul Agricola a depăşit 42% cotă de piaţă la acest produs, în România

Compania Agricola Bacău ar putea ieşi, în acest an, la export cu produsul "Salam de Sibiu", dacă Uniunea Europeană va ridica restricţia impusă la carnea de porc - a anunţat Angelica Bobouţanu Şmil, directorul societăţii Salbac, care face parte din Grupul Agricola. Salamul de Sibiu Agricola a atins, în perioada decembrie 2010 - ianuarie 2011, o cotă de piaţă de 42,1% din punct de vedere valoric (39% în volum) în total segment Salam de Sibiu comercializat în România (potrivit MEMRB Romania - companie care furnizează informaţii despre vînzările de retail pentru diverse categorii de produse de consum). "În luna decembrie - spune Angelica Bobouţanu Şmil -, am vîndut o cantitate record de Salam de Sibiu pentru noi. În anul 2010, Salbac a înregistrat o creştere totală de 27% a volumelor de mezeluri şi specialităţi vîndute şi de 31% în valoare. Consider că este o performanţă a echipei noastre de la Salbac şi e de ajuns să dau cîteva exemple: Salamul de Sibiu este lider de piaţă în segmentul său şi continuă să crească uşor (mai ales în condiţiile în care piaţa a scăzut anul trecut), Crenvurştii Agricola au înregistrat creşteri ale vînzărilor de 49% în volum (de 6 - 7 ori mai mult decît ritmul pieţei), iar Salamurile fierte afumate au înregistrat creşteri de 15% (dublu faţă de piaţă) şi am lansat cu succes şi Cârnaţii Sticks".
Grupa salamurilor crude uscate de la Agricola au avut cele mai mai creşteri în 2010, respectiv plus 47% în volum, pe o piaţă care a scăzut cu cîteva procente. Agricola deţinea, anul trecut, o cotă de piaţă valorică de 11,7% în categoria "produse crude uscate".
Sortimentul cu cea mai mare notorietate, Salamul de Sibiu Agricola, a avut, în 2010, o evoluţie crescătoare, de la luna la lună, şi a ajuns pe poziţia de lider în total segment Salam Sibiu comercializat pe piaţa din România (poziţie adjudecată în iunie 2009), cu o cotă de piaţă valorică de 42%, detaşat faţă de ceilalţi producători. "Pentru anul 2011, ne-am planificat creşteri ale vînzărilor de 18%. Ne vom focusa în continuare pe Salamul de Sibiu şi grupa de crenvurşti şi vom lansa cîteva mezeluri crude uscate noi pentru HoReCa şi vitrinele asistate. Avem în vedere şi cîteva investiţii absolut necesare, de aproximativ două milioane de lei, pentru un proiect de extindere cu încă trei tunele de afumare, pentru Salamul de Sibiu. De asemenea, intenţionăm să extindem cît mai mult, pe verticală, implementarea sistemului de management al performanţei, deoarece sistemul de motivare a angajaţilor îşi arată deja roadele" - a precizat directorul Salbac.

Anul a debutat cu majorarea restanţelor bancare, dar şi a economiilor

Restanţele băcăuanilor la creditele bancare au crescut din nou în luna ianuarie şi au ajuns la peste 275 de milioane de lei, dar au crescut şi economiile acestora, precum şi volumul creditelor. Trendul crescător al restanţelor fusese întrerupt în luna noiembrie, după ce părea să devină un fenomen general şi fără oprire, iar în octombrie a atins cel mai mare nivel, de aproape trei miliarde de lei. Din septembrie, datoriile în bănci s-au accentuat, dar, practic, restanţele au crescut continuu de la începutul anului trecut şi au ajuns la cel mai mare nivel din ultimii doi ani şi jumătate. Volumul economiilor bancare în lei şi în valută a ajuns la ceva mai mult de şase miliarde de lei, în timp ce al creditelor a crescut şi el pînă la peste 3,65 de miliarde - aşa cum rezultă din situaţia făcută publică de Banca Naţională a României.

Băcăuanii au solicitat băncilor credite în lei de peste 1,74 de miliarde, iar în valută la echivalentul a 1,90 de miliarde de lei. În schimb, disponibilităţile la vedere, depozitele pe termen şi depozitele rambursabile după notificare şi altele sînt în valoare de peste şase miliarde de lei. Cel mai mare volum al creditelor, fie în lei, fie în valută, este cel al creditelor curente, aflate în preluare sau rambursare. Creditele restante rămîn, în continuare, mai mici decît economiile, dar de peste 275 de milioane de lei, de 7,30 de ori mai mari decît cele din luna octombrie 2008 (adică faţă de începutul crizei economice), cînd au ajuns la numai 37,7 milioane de lei. Este de înţeles că rezidenţii au cel mai mare volum de credite, aproape două miliarde de lei, pe cînd nerezidenţii abia ating 1,20 de milioane de lei.
Problema cea mare rămîn, în continuare, şi pe piaţa băcăuană, creditele pentru consum ale populaţiei, care sînt cele mai mari, de aproape 530 de milioane de lei în ambele tipuri de valută, în timp ce pentru locuinţe s-au cerut numai 340 de milioane de lei, iar pentru alte scopuri aproape 8,78 de milioane (dar dublu faţă de iunie). Cel mai mare volum de credite apare, însă, în contul agenţilor economici, adică aproape peste un miliard de lei, în lei sau valute.
La capitolul disponibilităţi, putem vorbi de economii importante şi în cazul firmelor şi al instituţiilor. Acestea aveau în cont depozite în valoare de 73 de milioane de lei, în creştere faţă de luna decembrie. Dar, populaţia deţine ponderea, ca de obicei, la sfîrşitul lunii ianuarie suma fiind de peste 618 milioane de lei (în scădere). Trendul acestei pieţe a fost unul diferit în decembrie, după ce criza financiară şi economică s-a copt bine şi la noi. Recomandările făcute au fost în favoarea economiilor, dar au reapărut şi în favoarea creditelor.
La nivel naţional, restanţele la credite ale populaţiei şi firmelor a crescut în ianuarie cu 3,6%, comparativ cu luna anterioară, şi cu 81,9% faţă de aceeaşi lună a anului trecut. Valoarea restanţelor a ajuns, astfel, la 16,75 de miliarde de lei, reprezentînd 8% din totalul creditelor.
Soldul creditelor populaţiei şi agenţilor economici a fost de 209,37 de miliarde de lei, faţă de 210,85 de miliarde în luna decembrie 2010 şi 200,48 de miliarde în ianuarie 2010. Soldul restanţelor la creditele în moneda naţională era de 7,80 de miliarde de lei la finele lunii ianuarie, reprezentînd 10,13% din valoarea împrumuturilor în lei, iar restanţele la creditele în valută au fost de 8,94 de miliarde de lei, adică 6,75% din totalul împrumuturilor acordate în monedă străină.

Prima Casă, prin telefon, de la BRD

BRD a lansat, pentru clienţii interesaţi de obţinerea unui credit Prima Casă, serviciul Vocalis Prima Casă, la numerele de telefon 0800803803 (apel gratuit în reţeaua Romtelecom), 0213026161 (număr cu tarif normal) sau *BANCA (*22622 - apel cu tarif normal în reţelele Orange şi Vodafone), accesibile de lunea pînă duminica, între orele 8,00 - 22,00. De asemenea, clienţii BRD pot solicita analiza de preacceptare a creditelor Prima Casă prin telefon şi po obţine răspuns pe loc la solicitarea lor de credit. Apăsînd o simplă tastă, clienţii pot primi informaţii complete şi soluţii personalizate cu privire la Programul Prima Casă: detaliile ofertei de creditare BRD, documentaţia necesară întocmirii dosarului de credit sau informaţii privind fluxul procesului de aprobare a dosarului. De asemenea, noul serviciu facilitează stabilirea întîlnirilor cu consilierii de clientelă dedicaţi din agenţiile BRD şi obţinerea de informaţii referitoare la stadiul dosarelor de credit aflate în derulare. În plus, 24 de ore din 24, cei interesaţi pot obţine informaţii despre Programul Prima Casă şi pot direcţiona cererile de informaţii prin completarea formularului disponibil pe site-ul http://www.creditulprimacasa.ro/ sau direct la adresa primacasa@brd.ro.
BRD are peste 500 de dosare Prima Casă aflate în diferite stadii de analiză şi aprobare.

vineri, 25 februarie 2011

Cele mai avantajoase schimburi valutare in Bacau - 25 - 28.2.2011

Case de schimb valutar in bancile comerciale:

EURO
• Vanzare: 4,24 lei/euro – Carpatica, Bancpost, Banca Romaneasca.
Cumparare: 4,20 lei/euro – Carpatica.
USD
• Vanzare: 3,08 lei/USD – Banca Romaneasca, Intesa Sanpaolo.
Cumparare: 3,03/USD – Banca Romaneasca.
Aceste informatii nu sunt recomandari de a cumpara sau de a vinde valute si nu pot garanta un profit cert. Cursurile valutelor au la baza cotatii afisate de bancile comerciale pe siteurile lor.

O "9atitudine" în turism

Corina Martin, presedintele ANAT
(Foto: Petru DONE)
Agenţiile de turism membre ale Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT) vor înfiinţa centre de informare a consumatorului. Hotărârea a fost luată odată cu semnarea de către ANAT a unui protocol de colaborare cu Asociaţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor şi Promovarea Programelor şi Strategiilor din România (ANPCPPSR) pentru informarea cprectă şi protejarea consumatorului român de servicii de turism, supranumit "o 9atitudine" în turismul românesc.
Protocol mai are în vedere realizarea unui site comun prin intermediul căruia să se asigure informarea turiştilor despre drepturile şi obligaţiile pe care le au atunci când călătoresc spre o anumită destinaţie, realizarea unor ghiduri în limba română care vor conţine informaţii utile pentru turiştii care călătoresc în destinaţii externe şi elaborarea unor materiale de promovare destinate creşterii gradului de încredere a turiştilor străini în destinaţiile turistice româneşti. De asemenea, se are în vedere realizarea unor cercetări de piaţă - teste comparative - pe teme de interes pentru industrie (companii aeriene, produse turistice etc.), pentru înlăturarea problemelor identificate, şi parteneriate pe proiecte cu finanţare europeană, dar şi realizarea de emisiuni informative în parteneriat ANAT-ANPCPPSR, care au ca scop creşterea încrederii turiştilor în serviciile de consultanţă de călătorie oferite de agenţiile de turism membre ANAT.
Judeţul Bacău are opt agenţii de turism membre ale ANAT, între care una în Oneşti.

joi, 24 februarie 2011

Carburanţii, mai scumpi ca oricând

Compania OMV Petrom a majorat din nou, după numai 8 zile, preţurile carburanţilor pe care îi comercializează la pompă.Majorarea s-a făcut cu nouă bani pe litru. Astfel, la Petrom, benzina Premium fără Plumb 95 costă, acum, 4,99 de lei litrul, Top Premium fără Plumb 99 Plus 5,37 de lei, OMV Carrera 95 costă 5,13 lei, iar OMV Carrera 100 a ajuns la 5,79 de lei. La fel, motorina Top Euro Diesel 5 şi Top Nordic Diesel costă 5,20 lei litrul, OMV Sprint Diesel 5,22 lei, Euro Diesel 5 costă 5,00 de lei, iar OMV Alpin Diesel 5,54 de lei.
Si benzinariile Mol au modificat pretul in statii. In Bacau, statia de pe Strada 9 Mai vinde benzina 95 cu 5,14 lei litrul, iar motorina cu 5,21 de lei.
Motorina vândută de Petrom s-a scumpit, în 2010, cu 24%, de la 3,78 lei/litru la 4,70 lei/litru. Impactul taxelor asupra evoluţiei preţului a fost o contribuţie de 8%, iar cel al cotaţiilor internaţionale la motorină şi deprecierea leului faţă de dolar a fost de 16%. Calculul a fost efectuat pe baza mediilor lunare ale preţului de referinţă Petrom.
În cazul benzinei, creşterea a fost de 20%, de la 4,02 lei/litru la 4,82 lei/litru. Potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică, preţurile carburanţilor au urcat, anul trecut, cu peste 15%.

Cele mai avantajoase schimburi valutare in Bacau - 24 - 25.2.2011

Case de schimb valutar in bancile comerciale:

EURO
• Vanzare: 4,25 lei/euro – Carpatica.
Cumparare: 4,20 lei/euro – Banca Romaneasca.
USD
• Vanzare: 3,09 lei/USD – Banca Romaneasca.
Cumparare: 3,05/USD – Banca Romaneasca.
Aceste informatii nu sunt recomandari de a cumpara sau de a vinde valute si nu pot garanta un profit cert. Cursurile valutelor au la baza cotatii afisate de bancile comerciale pe siteurile lor.

miercuri, 23 februarie 2011

Administratii financiare cu program prelungit pentru Declaratia 112

Direcţia Generală a Finanţelor Publice Bacau aduce la cunostinta contribuabililor care au calitatea de angajatori sau entităţi asimilate angajatorilor că 25 februarie 2011 este termenul limită pentru depunerea la unitatea fiscală de care aparţin a formularului D112 „Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate” pentru luna ianuarie 2011.

LISTA ADMINISTRATIILOR FINANTELOR PUBLICE din Judetul Bacau unde sunt deschise ghisee pentru primirea Declaratiei 112:

Nr crt.
Administratii fiscale
Adresa unitatii fiscale
EXISTENTE
1
A.F.P.  BACAU
Municipiul Bacau, Str.9Mai, nr.33
11
2
A.F.P.  ONESTI
Municipiul Onesti, Str.Postei, nr.5
6
3
A.F.P.  COMANESTI
Orasul Comanesti, Str.Ciobanus, nr.2
2
4
A.F.P.  MOINESTI
Municipiul Moinesti, Str.Zorilor, nr.1
2
5
A.F.P.  TARGU OCNA
Orasul Targu Ocna, Str.C.Negri,Bl.F1
2
6
A.F.P . SLANIC MOLDOVA
Orasul Slanic Moldova, Str.Nicolae Balcescu, nr.5
1
7
A.F.P.  DARMANESTI
Orasul Darmanesi, Str.Muncii, nr.10
1
8
A.F.P.  BUHUSI
Orasul Buhusi, Str.Republicii,nr.2Bis
3
9
A.F.P.  BACAU - EST
Bacau, Str. Dumbrava Rosie, nr.1-3
2
10
A.F.P.  PODU TURCULUI
Comuna Podu Turcului,
 Str.T.Vladimirescu,nr.14
1
11
A.F.P.  SASCUT
Comuna Sascut, Str. Postei,nr.22
1
12
A.F.P.  CONTRIB MIJLOCII
Municipiul Bacau, Str. Dumbrava Rosie, nr.1-3
1

TOTAL

33
             
Contribuabilii care deţin certificat digital calificat pot depune declaraţia D112 prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, procedură reglementată prin Ordinul ministrului Finanţelor Publice nr. 858/2008, cu modificările şi completările ulterioare, accesând website-ul e-guvernare.ro.

Atentie ! Stadiul de prelucrare a declaraţiilor depuse, obligatoriu va fi consultat de fiecare contribuabil accesând, website-ul Ministerului Finanţelor Publice la adresa: www.anaf.mfinante.gov.ro/StareD112, opţiunea Vizualizare declaraţie, pentru a avea certitudinea încărcării declaraţiilor pe serverul central al ANAF şi validării acestora.

Accesul la această opţiune se face utilizând numărul de înregistrare primit la ghişeele administraţiilor financiare, respectiv indexul de încărcare în cazul declaraţiilor depuse prin mijloace electronice de depunere la distanţă.

Program prelungit la Finanţe, pentru Declaraţia 112

Administraţiile financiare din judeţul Bacău au, joi, 24 februarie, şi vineri, 25 februarie, program prelungit, pentru primirea Decraţiei privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate, cu termen lunar, pentru obligaţiile aferente lunii ianuarie 2011, formular 112. Pe 25 februarie expiră termenul până la care firmele băcăuane sunt obligate să depună această declaraţie fiscală. Dacă în toată ţara, conform datelor de la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), până astăzi doar 39% din totalul declaraţiilor aşteptate au fost depuse, în Bacău s-a ajuns aproximativ la acelaşi nivel. "În Bacău - ne-a informat purtătorul de cuvânt al Direcţiei Generale a Finanţelor Publice, Adrian Anghel -, au fost depuse doar 1.800 de declaraţii".
Agenţia va afişa pe pagina proprie de internet, www.anaf.mfinante.ro, adresele ghişeelor disponibile. În zilele de joi şi vineri, la toate unităţile ANAF de primire a declaraţiilor se lucrează în două schimburi, în intervalul orar 8,00 - 20,00, urmând ca, dacă situaţia o cere, programul să fie prelungit şi după ora 20,00, astfel încât să fie înregistrate declaraţiile de la toate persoanele aflate fizic la ghişee.

Site-ul Oficiul Registrului Comerţului nefuncţional

Pagina web a Oficiului Naţional al Regiustrului Comerţului (ONRC) este nefuncţională astăzi, 23 februarie. „Datorită unei probleme tehnice aparută din cauza întreruperii cu energie electrică a sediului ONRC, accesul la serviciile online sunt temporar suspendate” - scrie pe această pagină. Administratorii ei nu au precizat orele între care pagina va fi indisponibilă, iar anunţul lor ar vrea să elimine ideea că aceasta ar putea să fie victima un atac al hackerilor.

Cum pot lua tinerii 10.000 de euro de la stat

Aşa cum v-am informat, deja, întreprinzătorii în vîrstă de pînă la 35 de ani pot depune planurile de afaceri în cadrul Programului de sprijinire a debutanţilor în afaceri, prin care pot beneficia de finanţare de pînă la 10.000 de euro. Înscrierea în program este continuă şi se face online pe site-ul Agenţiei Naţionale de Implementarea a Programelor pentru IMM-uri (ANIPIMM).
Solicitantul trebuie să facă dovada deţinerii în proprietate a terenului pe care urmează să se realizeze construcţia din proiect sau a unui drept de uzufruct, contract de concesiune ori închiriere a terenului respectiv, valabil pe o perioadă de minimum cinci ani de la finalizarea investiţiei, iar activele achiziţionate trebuie să fie noi.
Tinerii pot primi finanţări nerambursabile şi pentru brevete, licenţe, mărci comerciale şi alte drepturi şi active similare (francize, etichetare ecologică etc.), autorizaţii, materii prime, mărfuri, pentru acoperirea costurilor de personal, de training şi formare personală, precum şi pentru servicii de contabilitate, consultanţă juridică şi fiscală, consultanţă IT şi PR. Cheltuielile cu serviciile de consultanţă nu pot depăşi 10% din valoarea totală eligibilă a proiectului.
Investitorul trebuie să angajeze minimum două persoane şi să reinvestească, anual, 50% din profit.
Alte facilităţi acordate debutanţilor în afaceri sînt scutirea de la plata contribuţiilor de asigurări sociale datorate de angajatori pentru veniturile aferente timpului lucrat de cel mult patru salariaţi, angajaţi pe durată nedeterminată. Vor mai beneficia de scutirea de la plata taxelor pentru operaţiunile efectuate de Oficiul Registrului Comerţului şi de sprijin de la Oficiul Teritorial Bacău pentru IMM şi Cooperaţie. De asemenea, vor primi garanţii de la Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru IMM pentru creditele contractate în vederea realizării planurilor de afaceri acceptate de AIPPIMM, pînă la 80% din valoarea creditului solicitat, în limita sumei de 80.000 de euro.
Calitatea de microîntreprindere se pierde la 31 decembrie a anului în care se împlinesc trei ani de la data înregistrării firmei şi dacă cifra de afaceri pe anul în curs a atins echivalentul în lei al sumei de 500.000 de euro.
Se mai impune şi menţinerea în activitate a cel puţin doi salariaţi de la momentul obţinerii facilităţilor şi pînă la pierderea calităţii de microîntreprindere.

Cele mai avantajoase schimburi valutare in Bacau - 23 - 24.2.2011

Case de schimb valutar in bancile comerciale:

EURO
• Vanzare: 4,25 lei/euro – Intesa Sanpaolo, Carpatica, Banca Romaneasca, CEC Bank.
Cumparare: 4,20 lei/euro – Banca Romaneasca.
USD
• Vanzare: 3,11 lei/USD – Intesa Sanpaolo, Banca Romaneasca, GE Garanti.
Cumparare: 3,06/USD – Banca Romaneasca.
Aceste informatii nu sunt recomandari de a cumpara sau de a vinde valute si nu pot garanta un profit cert. Cursurile valutelor au la baza cotatii afisate de bancile comerciale pe siteurile lor.

Ce valoare mai are un salariu mediu net

Puterea de cumpărare a băcăuanilor a crescut, la sfârşitul anului 2010, faţă de luna noiembrie, dacă se au în vedere principalele nouă produse alimentare din coşul zilnic de cumpărături, la toate produsele. Dar a crescut numai la patru dintre acestea comparativ cu cât se putea cumpăra cu un salariu mediu net pe economie în octombrie 1990 (nivelul de referinţă în raportările statistice de după 1989) - conform datelor publicate de Direcţia Judeţeană de Statistică Bacău, în buletinul lunar Infostat. Astfel, cu un salariu s-ar fi putut cumpăra numai 374 de pâini de un kilogram în decembrie 2010 (faţă de 418 în octombrie 1990) ori 210 litri de ulei (faţă de 278 în 1990) sau 371 kg de zahăr (faţă de numai 239 acum peste 20 de ani). Tot cu un salariu se puteau cumpăra, la sfârşitul anului trecut, 62 kg de unt (faţă de numai 56 în 1990) ori 3.324 de ouă (faţă de doar 2.087 în octombrie 1990) sau 117 kg de telemea de vacă (faţă de 124 kg în octombrie acum 20 de ani). La sortimentul carne, un salariu ajungea pentru numai 62 kg de carne de porc în decembrie trecut (faţă de 79 în 1990) sau pentru 136 kg de carne de vacă (faţă de numai 115 kg în 1990) ori 136 kg de carne de pui (faţă de 115 kg acum 20 de ani).

CECCAR Bacău pregăteşte 120 noi contabili stagiari

Juramant la final de stagiatura 2010 (Foto: Petru DONE)
Filiala Bacău a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi (CECCAR) a avut, anul trecut, 147 de stagiari, dintre care 27 au stagiul încheiat. Au rămas, astfel, în evidenţă pentru pregătire în sistem colectiv, 120 de stagiari. În semestrul al doilea al anului 2010 au promovat examenul de aptitudini 70 de stagiari. Pe parcursul anului, au solicitat radierea din tabloul stagiarilor doi profesionişti, iar în urma examenului de acces (sesiunile iunie şi noiembrie) s-au înscris la stagiu 44 de persoane. De asemenea, au depus cerere de suspendare trei profesionişti. "Activitatea de stagiu desfăşurată în anul 2010 - spune preşedintele filailei Bacău, Marcel Bulinschi - a avut în vedere regulamentul de stagiu privind pregătirea individuală şi colectivă, fiecărui stagiar fiindu-i repartizate câte un set de 30 de exerciţii spre însuşire şi rezolvare, sub îndrumarea şi controlul lectorilor formatori de stagiu, în baza graficului privind consultaţiile şi verificarea exerciţiilor. Au fost stabilite ore de consultaţie, în cursul săptămânii, dar şi sâmbăta şi duminica".
Persoanele admise la stagiu trebuie să efectueze o practică profesională de trei ani, după care, prin examen de aptitudini, pot deveni experţi contabili şi contabili autorizaţi.

marți, 22 februarie 2011

Blue Air a ieşit din insolvenţă

Compania aeriană Blue Air, care operează şi pe Aeroportul Bacău, a anunţat că Tribunalul Bucureşti a decis ridicarea sentinţei prin care a fost declarată insolventă. Sentinţa este definitivă. Companiei i s-a cerut insolvenţa de catre Carpatair şi Service Excellence Solutions în martie 2010. Curtea de Apel Bucureşti a suspendat, în luna octombrie, executarea deschiderii procedurii de insolvenţă pentru operatorul aerian Blue Air, pe motiv că "repară, în acest fel, eroarea judiciară comisă de Tribunalul Bucureşti, şi redă companiei Blue Air toate drepturile de administrare". Compania Blue Air a intrat în insolvenţă după ce Tribunalul Bucureşti a respins contestaţia depusă împotriva cererii de insolvenţă a patru creditori.
Administratorii de la Blue Air au declarat, pentru Agerpres, că toate costurile de imagine provocate de această procedură pot fi considerate o pierdere comercială.

Cele mai avantajoase schimburi valutare in Bacau - 22 - 23.2.2011

Case de schimb valutar in bancile comerciale:

EURO
• Vanzare: 4,25 lei/euro – Intesa Sanpaolo, Carpatica.
Cumparare: 4,21 lei/euro – Carpatica.
USD
• Vanzare: 3,13 lei/USD – Intesa Sanpaolo.
Cumparare: 3,09/USD – Banca Romaneasca.
Aceste informatii nu sunt recomandari de a cumpara sau de a vinde valute si nu pot garanta un profit cert. Cursurile valutelor au la baza cotatii afisate de bancile comerciale pe siteurile lor.

Targul de imbracaminte si incaltaminte al Camerei de Comert

S-a actualizat Ghidul Solicitantului pentru Măsura 123 a PNDR

Produsele traditionale sunt cautate pe piata (Foto: Petru DONE)
Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit (APDRP) a publicat versiunea actualizată a Ghidului Solicitantului pentru Măsura 123 a Programului National de Deazvoltare Rurala (PNDR) - "Creşterea valorii adăugate a produselor agricole şi forestiere".
Sesiunea pentru depunerea de proiecte la această Măsură are loc în perioada 1 - 31 martie. "Pentru a se evita dezangajarea de fonduri, în momentul depunerii proiectelor de finanţare nerambursabilă - spune directorul Oficiului Bacău al APDRP, Codrina Pascaru -, solicitanţilor de fonduri le vor fi cerute documente care să ateste capacitatea şi sursele de cofinanţare încă de la depunerea cererii de finanţare. Aceasta este o noutate în ghid. De asemenea, în etapa de verificare a eligibilităţii proiectelor depuse a fost introdus un punct de verificare a situaţiilor în care solicitanţii creează condiţii artificiale pentru obţinerea finanţării de la APDRP, depăşind, astfel, intensitatea sprijinului (cofinanţării)".
O altă modificare a Ghidului Solicitantului constă în mărirea punctajelor la criteriile de selecţie pentru sectoarele prioritare şi formele asociative care vor depune cereri de finanţare nerambursabilă. "Ca o consecinţă - a precizat Codrina Pascaru -, au fost micşorate punctajele pentru procesarea materiei prime sau a produselor ecologice, punându-se accent pe dezvoltarea de capacităţii de procesare în cadrul căreia sectoarele prioritare vor avea întâietate la punctare".
În cazul activităţilor de depozitare, capacitatea pentru care se cere finanţarea trebuie să fie mai mare decât capacitatea de producţie a exploataţiei agricole a solicitantului (cantitate materie primă din producţie proprie) pentru a se asigura demarcarea între activitatea de depozitare din cadrul Măsurii 123 şi cea din cadrul Măsurii 121 - "Modernizarea exploataţiilor agricole". Activitatea de depozitare din cadrul Creşterii valorii adăugate a produselor agricole şi forestiere (Măsura 123) prevede şi operaţiuni către terţi prin asigurarea managementului de depozitare. Tot de acum, potenţialii beneficiari au acces şi la Fişele de verificare a cererilor de finanţare precum şi la Manualul de proceduri de evaluare şi selectare a Cererii de Finanţare pentru Măsura 123. Astfel, toţi cei interesaţi vor putea urmări mult mai uşor şi în condiţii de totală transparenţă modul în care proiectul este verificat şi evaluat de către APDRP.

Regiunea Nord-Est: Fonduri aproape duble contractate în Programul Regio

Ambulatoriul Spitalului Moinesti a fost dotat cu fonduri
REGIO (Foto: Petru DONE)
Regiunea Nord-Est ocupa, la sfârşitul lunii ianuarie, locul al treilea în România după gradul de utilizare a fondurilor solicitate prin proiectele depuse în Programul Operaţional Regional - Regio, de 155,5%, faţă de Regiunea Vest, cu 185,2% şi Regiunea Bucureşti-Ilfov, cu 156,1%. Dar, regiunea are alocată, din Fondul European de Dezvoltare Regională şi de la bugetul de stat, cea mai mare valoare a fondurilor, de aproape trei miliarde de lei.

În Regiunea Nord-Est există şi cele mai multe proiecte depuse pentru finanţare din acest program, 1.179, cu cea mai mare valoare solicitată, de peste 5,22 de miliarde de lei. Dintre acestea, au fost respinse 366 de proiecte, cu o valoare de 573 de milioane de lei, dar s-au încheiat contracte pentru 194 de proiecte, cu o valoare de 2,15 miliarde de lei (care menţine regiunea pe primul loc în ţară). Gradul de utilizare după mărimea fondurilor solicitate este superior mediei pe ţară, care a ajuns la 148,2% la finele lunii ianuarie.
Gradul de utilizare cel mai ridicat, în regiune, îl au proiectele depuse pe Axa 3 - Infrastructura socială, la Domeniul Major de Intervenţie 3.4 Infrastructura educaţională, de 271,4%, cu 16 proiecte în valoare de 204 milioane de lei. Urmează Axa 2 a programului (Infrastructura rutieră), cu un grad de urilizare de 260,4%, unde 25 de proiecte contractate au o valoare de 758 de milioane de lei. Solicitări mari au fost pe majoritatea axelor programului, care au adus gradul de utilizare la cote peste cele prevăzute iniţial. Astfel, la Axa 5 - Turism, pentru domeniul "Patrimoniu cultural", gradul de urilizare a ajuns la 210%, cu o valoare contractată de 149 de milioane de lei, pe Axa 4 - Mediul de afaceri, la domeniul "Microîntreprinderi" gradul de solicitare este de 194,2%, iar valoarea contractată de aproape 19 milioane de lei. Cu 173,4% apare în statistici domeniul "Centre urbane", din Axa 1 - Dezvoltare urbană, cu o valoare contractată de 290 de milioane de euro, iar cu 171% apare domeniul "Cazare şi agrement turistic", din Axa 5, cu 147 de milioane de lei contractate. Pe domeniul "Infrastructura de sănătate", din Axa 3, s-a ajuns la 155,6%, cu şapte proiecte în valoare de 72 de milioane de lei.
Nu s-a solicitat nici un leu din fondul alocat programului pe domeniul "Situri industriale", pe Axa 4, pentru că nici un astfel de perimetru nu mai este în proprietate publică, iar pe domeniul "Promovarea turismului", Axa 5, s-a ajuns la numai 48% grad de utilizare, din 12 contracte pentru o valoare totală de 8,8 milioane de lei (proiectele sunt gestionate, la nivel naţional, de organismul intermediar organizat în Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului). Sub 70% grad de utilizare au rămas şi domeniile "Poli de creştere" şi "Poli de dezvoltare", din Axa 1, iar domeniul "Echipamente pentru situaţii de urgenţă", din Axa 3, este aproape de 100%.
Gradul de utilizare reprezintă valoarea solicitată a proiectelor aflate în curs de evaluare şi contractate, raportat la valoarea alocărilor financiare.

Nouă lei valoarea tichetului de masă

Valoarea nominală a tichetului de masă acordat salariaţilor în Semestrul I al acestui an a crescut la 9 lei, faţă de 8,72 de lei la sfârşitul anului trecut. Conform Codului Fiscal, cheltuielile reprezentând tichetele de masă acordate de angajatori, potrivit legii, sunt cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit şi a impozitului pe venit. "Tichetele de masă acordate salariaţilor - ne-a informat Direcţia Generală a Finanţelor Publice Bacău - sunt venituri impozabile la calculul impozitului pe veniturile din salarii, dar, conform modificărilor care au intervenit la Codul Fiscal, nu sunt cuprinse în baza lunară de calcul a contribuţiilor sociale obligatorii".

Tinerii pot depune planuri de afaceri, pentru 10.000 euro de la stat

Oficiul Registrului Comertului Bacau
(Foto: Petru DONE)
Întreprinzătorii în vârstă de până la 35 de ani pot depune, de astăzi, 22 februarie, planuri de afaceri în Programul pentru stimularea înfiinţării şi dezvoltării microîntreprinderilor de către tineri, prin care pot beneficia de finanţare de până la 10.000 de euro şi pentru care este alocat, în acest an, un buget de 21 de milioane de lei. Planul de afaceri trebuie să cuprindă investiţii în active corporale sau necorporale, pe o perioadă determinată, în scopul realizării unor obiective clare, concrete şi reale. Anterior, tinerii întreprinzători şi-au înregistrat microîntreprinderile la Oficiul Registrului Comerţului Bacău. Înscrierea în program este continuă şi se face online pe site-ul Agenţiei Naţionale de Implementarea a Programelor pentru IMM-uri (ANIPIMM).
Sunt finanţate achiziţia de terenuri pentru construcţii sau amenajări efectuate în proiect, construirea sau achiziţia de spaţii destinate realizării activităţii pentru care s-a solicitat finanţare, de mobilier, echipamente tehnologice, maşini, utilaje şi instalaţii de lucru, aparate şi instalaţii de măsură, control şi reglare, tehnică de calcul, mijloace de transport (cu excepţia achiziţiei de vehicule de transport rutier de mărfuri, solicitate de întreprinderile care efectuează transport rutier de mărfuri în numele terţilor).

luni, 21 februarie 2011

Site pentru rovignete electronice

Rovignetele şi vignetele auto pentru Ungaria, Austria şi alte ţări pot fi solicitate, acum, non-stop pe un site dedicat special transportatorilor. Tot acolo se pot face şi plăţi online pentru rovigneta 2011. Livrarea acestora se face şi ea online. Siteul este www.rovinieta.net şi este administrat de societatea Speedy Driver.
Pe site se găsesc informaţii referitoare la preţuri, modalităţi de achiziţie online sau de la punctele de distribuţie a rovignetelor ale aceleiaşi societăţi, dar şi informaţii referitoare la legislaţia în domeniul taxei de drum.
Speedy Driver este un distribuitor de rovigniete, autorizat de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România.

SIF Molova are cea mai mare creştere a activelor nete

SIF Moldova
(Foto: Petru DONE)
Societatea de Investiţii Financiare (SIF) Moldova Bacău a avut, la finalul lunii ianuarie, cea mai mare creştere a valorii activelor nete, dintre toate cele cinci SIF-uri. Creşterea a fost de 4,3%, faţă de 0,7% la SIF Transilvania. Nivelul preţurilor de închidere a şedinţelor bursiere, comparativ cu luna anterioară, a crescut şi el, pentru societatea din Bacău, cu 4,2%, faţă de 7% la SIF Oltenia, iar investiţiile financiare pe termen scurt cu 5,9%, faţă de 15% la SIF Banat-Crişana. SIF Moldova a fost, de altfel, a doua după SIF Oltenia, la ponderea acţiunilor cotate din categoria investiţiilor pe termen scurt în total active, cu 60,5% (54% în luna decembrie), faţă de SIF Oltenia cu 62,9%. Ponderea acţiunilor cotate din portofoliu în total active a ajuns la 61,6%, faţă de numai 54,8% în decembrie. SIF Moldova avea deţineri de 29 de milioane de lei în OPCVM (Organisme de Plasament Colectiv în Valori Mobiliare) sau AOPC (Alte Organisme de Plasament Colectiv), cu 2,4% pondere în total activ. În luna ianuarie, SIF Moldova şi SIF Oltenia au avut cea mai mare lichiditate pe piaţă. În contul ei s-a tranzacţionat la Bursă 7,06% din capitalul social, în 6.242 de tranzacţii.

Cele mai avantajoase schimburi valutare in Bacau - 21 - 22.2.2011

Case de schimb valutar in bancile comerciale:

EURO
• Vanzare: 4,26 lei/euro – Banca Romaneasca, Intesa Sanpaolo, Carpatica;
Cumparare: 4,21 lei/euro – Carpatica, Banca Romaneasca.
USD
• Vanzare: 3,12 lei/USD – Intesa Sanpaolo;
Cumparare: 3,08/USD – Banca Romaneasca.
Aceste informatii nu sunt recomandari de a cumpara sau de a vinde valute si nu pot garanta un profit cert. Cursurile valutelor au la baza cotatii afisate de bancile comerciale pe siteurile lor.

Subvenţiile crescătorilor de animale au intrat în conturi

Fermieri la Integra 2011 Bacau
(Foto: Petru DONE)
Sumele pentru subvenţiile cuvenite crescătorilor de animale au intrat în conturile direcţiilor agricole - a anunţat, la Bacău, Adrian Rădulescu, secretar de stat la Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale. "Pentru plata pe suprafaţă, ne-am propus să terminăm operaţiunile la 30 martie. În această lună, facem plăţi pentru aproape 300.000 de fermieri, iar pentru martie mai rămân circa 80.000. Dorim ca la 30 iunie să vă putem elibera adeverinţe pentru a putea merge la bănci, să luaţi un credit de producţie. Motorina am achitat-o integral. Dacă banii nu au intrat în conturi, verificaţi să nu fie probleme cu aceste conturi. Probabil, vom mai întârzia cu plăţile pe agromediu, cu cele pentru păşuni, pentru că acolo mai sunt câteva probleme (am făcut o restructurare puternică şi, pentru că nu am avut dotarea tehnică, ne mişcăm mai greu)" - a precizat Rădulescu.